jonhagen Skrevet 1. april 2002 Del Skrevet 1. april 2002 Hei! Håper noen kan hjelpe meg ut fra en stor knipe;) Har en lånt en Fujitsu LIfebook B142. Slo den av feil sånn at Win 98 ikke vil starte opp etter det. Står at Himem.sys mangler, men har prøvd å erstatte denne filen uten hell. Link til maskinen: http://www.fpc.fujitsu.com/www/products_no...ebooks/b_series Link til PMCIA kortet: http://www.shining.com/download.html Link til Dvd-romen: http://www.archos.com/uk/products/product_80013.html ..........Har altså ødelagt windows oppstarten litt, har prøvd mye for å få fikset det, men det ser ut som om at jeg må innstalere alt på ny. Men det er der problemet mitt ligger...dvdcd romen er ikke innebygget og må derfor kobles til vi PMCIA porten. Skjønner søren meg ikke hvordan jeg skal få DVD-romen til å fungere i DOS slik at jeg kan innstalere fra cd-romen. Har noen vært borti dette før eller har dere noen gode ideer...må levere PC-en ferdig fikset før imorgen kveld! Takker for alle innspill :smile: Mvh. Jon Kennedy [email protected] Lenke til kommentar
@Halvor@ Skrevet 1. april 2002 Del Skrevet 1. april 2002 PS! Hvis du bruker 98 oppstartdiskett så heter cd/dvd f eller g tror jeg. Prøv f: deretter install. Lenke til kommentar
dessident Skrevet 1. april 2002 Del Skrevet 1. april 2002 Legg inn Windows NT > 2000 . Skal kunne bootes fra cdrom, og installeres derifra. Lenke til kommentar
oleredv Skrevet 1. april 2002 Del Skrevet 1. april 2002 Hei Litt vanskelig å vite korleis ein skal hjelpe deg når du seier så lite om ka som skjer under oppstarten. Stoppa maskina før Windows blir lasta inn eller kjem det vinduet med "windows 98" fram? I så fall er det en mulighet å prøve å starte i sikkermodus. Ole Lenke til kommentar
jonhagen Skrevet 1. april 2002 Forfatter Del Skrevet 1. april 2002 Hei! Var kanskje litt kort beskrivelse av problemet:) Det som skjer når jeg prøver å starte windows er at den henger seg under når den kommer til windows 98 skjermbildet. Det går heller ikke ann å starte maskinen i sikkerhetsmodus. Har prøvd alt det der med windows og har bestem meg for å innstalere hele greia på ny. Men problemet er å innstalere PMCIA kortet i Dos, det skjer ikke bare uten videre. Man må ha masse drivere og sånt...har prøvd med en del drivere jeg fant...men får det altså ikke til å fungere. Mvh. Jon, takker for hjelp Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 1. april 2002 Del Skrevet 1. april 2002 Win 98 oppstartsdisketten, velg start opp med CD ROM, det virker. Lenke til kommentar
eught Skrevet 1. april 2002 Del Skrevet 1. april 2002 når du har slått på poweren, trykk f8 som en gal, velg deretter "trinnvis bekreftelse". når den spør om himem.sys, svar nei. på alt det andre svar ja. da får du sannsynligvis cdrom inne i windows. hvis det ikke går kan du prøve forskjellige ting på den måten (svare ja/nei på forskjellige). og hvis du kommer deg inn i win med cdrom, lag en temp mappe på hd'en som f. eks . "wintemp". etter den har kopiert så starter du i dos-modus, skriver "deltree c:windows". etterpå skriver du "cd c:wintemp" (hvis du kopierte win cd til c:wintemp". så skriver du install.exe. men dette forutsetter jo at du får startet med cdrom. hvis du ikek får startet med cdrom, start i dos-modus og skriv "scanreg.exe /fix". jeg tviler på at d går men hvem vet? håper dette hjalp deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå