Clone baby Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 Hei, jeg er en nybegynner på linux og vet ikke hvordan jeg legger inn irssi på redhat9. kan noen hjelpe meg? Lenke til kommentar
sim Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 (endret) wget http://www.irssi.org/files/irssi-0.8.9.tar.gz tar -zxvf irssi-0.8.9.tar.gz cd irssi-0.8.9 ./configure make su -c make install Endret 12. april 2004 av sim Lenke til kommentar
Clone baby Skrevet 12. april 2004 Forfatter Del Skrevet 12. april 2004 wget http://www.irssi.org/files/irssi-0.8.9.tar.gz tar -zxvf irssi-0.8.9.tar.gz cd irssi-0.8.9 ./configure make su -c make install Når jeg har skrevet dette tar -zxvf irssi-0.8.9.tar.gz cd irssi-0.8.9 så kommer dette [clony@localhost clony]$ cd irssi-0.8.9 [clony@localhost irssi-0.8.9]$ ./configure checking for a BSD-compatible install... /usr/bin/install -c checking whether build environment is sane... yes checking whether make sets $(MAKE)... yes checking for working aclocal-1.4... missing checking for working autoconf... missing checking for working automake-1.4... missing checking for working autoheader... missing checking for working makeinfo... missing checking whether to enable maintainer-specific portions of Makefiles... no checking for gcc... no checking for cc... no checking for cc... no checking for cl... no configure: error: no acceptable C compiler found in $PATH See `config.log' for more details. [clony@localhost irssi-0.8.9]$ [clony@localhost irssi-0.8.9]$ Hva er feil? Lenke til kommentar
xeon Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 dytt inn cd'en og installer development-tools eller finn en passende rpm fra siden til irssi (i386) Lenke til kommentar
Clone baby Skrevet 12. april 2004 Forfatter Del Skrevet 12. april 2004 dytt inn cd'en og installer development-tools eller finn en passende rpm fra siden til irssi (i386) nå er development-tools installert, hva nå? Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 Vær så snill å ta hensyn til at ikke alle kjører Linux From Scratch når dere hjelper De fleste distroer har et pakkesystem, og det er alltid enklest og best å benytte dette. Irssi i RPM-form til Red Hat 9 finner du her. Installér med 'rpm -Uvh irssi-0.8.9-0.fdr.3.rh90.i386.rpm' som root, og du er ferdig. Lenke til kommentar
Clone baby Skrevet 12. april 2004 Forfatter Del Skrevet 12. april 2004 Nå gjør du som sim sa. Nå kom jeg mye lengre og når det ble ferdig så kom dette Building text frontend ........... : yes, using terminfo Building irssi bot ............... : no Building irssi proxy ............. : no Building with module support ..... : yes Building with Perl support ....... : static (in irssi binary) Perl library directory ........... : (site default - /usr/lib/perl5/site_perl/5.8.0/i386-linux-thread-multi) Install prefix ................... : /usr/local Building with IPv6 support ....... : no Building with SSL support ........ : yes Building with 64bit DCC support .. : yes Building with garbage collector .. : no If there was any problems, read the INSTALL file. [clony@localhost irssi-0.8.9]$ er alt som det skal? og hvordan får jeg da irssi til og fungere? Lenke til kommentar
yNx Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 gå ut av root exit Og skriv irssi Lenke til kommentar
sim Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 du kan prøve å starte irssi, åpne en terminal og skriv irssi Vær så snill å ta hensyn til at ikke alle kjører Linux From Scratch når dere hjelper De fleste distroer har et pakkesystem, og det er alltid enklest og best å benytte dette. Kjedelig .. ;p Lenke til kommentar
yNx Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 sim ville bare vise det eneste han kan med linux (Hold kjeft om isdn, sim) Lenke til kommentar
sim Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 Sant nok det, jeg kan ikke med rpm. MEEEEN, jeg har da iallefall IKKE ISDN ;D Lenke til kommentar
Clone baby Skrevet 12. april 2004 Forfatter Del Skrevet 12. april 2004 du kan prøve å starte irssi, åpne en terminal og skriv irssi det funka ikke, skjedde ingenting, men linux fra scratch? har jeg det da? er ikke det ulurt om jeg er nybegynner? Lenke til kommentar
yNx Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 Vær så snill å ta hensyn til at ikke alle kjører Linux From Scratch når dere hjelper De fleste distroer har et pakkesystem, og det er alltid enklest og best å benytte dette. Irssi i RPM-form til Red Hat 9 finner du her. Installér med 'rpm -Uvh irssi-0.8.9-0.fdr.3.rh90.i386.rpm' som root, og du er ferdig. Gjør slik, Clone Baby. Lenke til kommentar
Clone baby Skrevet 12. april 2004 Forfatter Del Skrevet 12. april 2004 Vær så snill å ta hensyn til at ikke alle kjører Linux From Scratch når dere hjelper De fleste distroer har et pakkesystem, og det er alltid enklest og best å benytte dette. Irssi i RPM-form til Red Hat 9 finner du her. Installér med 'rpm -Uvh irssi-0.8.9-0.fdr.3.rh90.i386.rpm' som root, og du er ferdig. Gjør slik, Clone Baby. Som root? kan noen fortelle meg hva det betyr? og hva jeg skal srive for og gjøre ting som root? jeg har passord og greier så jeg har ikke glemt det asså. Lenke til kommentar
yNx Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 Ta det med ro, folkens. Jeg forklarer på IRC nå ...Og ja, med ISDN linje. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå