Gå til innhold

warez...WHAT?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Warez er piratkopiering.

Altså materiale som en person har anskaffet seg ulovlig, f.eks ved å laste ned et spill fra internett.

Ehhh... å laste ned er lovlig, men å dele det videre er ikke lov. Piratkopi=noe du kan laste ned som man egentlig skal betale. - Lovlig.

Piratkopiering=å legge ut opphavsbeskyttet programvare på nettet eller på et fildeligsprogram. - Ulovlig

Vet mye kan virke usannsynlig, men det er sant.

Endret av Potetfar
Lenke til kommentar
Hvordan kan de da først selge et spill til 500 kr, for å så "dumpe" prisen ned til ca halparten?? :hmm: F.eks telebutikken er flinke til dette....Vet at det er minimal fortjeneste på det meste som har med data å gjøre, men tipper at både importør og utsalgssteder tar seg litt ekstra betalt på nye spill.

Fordi spillet blir nedpriset fra distributøren.

Dette er dessverre helt vanlig både i musikk-, film- og spillbransjen. Nyheter lanseres og skal selges som et helvete i et par måneder, deretter skal distributøren kvitte seg med all overstock, og priser ned nyheten for å bli kvitt den.

Det har blitt et veldig stort problem de siste årene. Christer Falck trakk seg ut av platebransjen nettopp på grunn av dette overdrevne fokuset på å pushe nyheter i tre måneder, og så selge de til Nice Price helt til lageret er tomt. Det gjør det umulig å bygge opp en butikk med bredt fokus på spill/DVD/CD.

Jeg har jobbet som innkjøper i en spillbutikk i mange år, og tro meg, man tjener minimalt på nye spill.

Det man derimot kan tjene penger på er på ting som minnekort og håndkontrollere, og ikke minst bruktspill.

Det er en grunn til at så og si alle kjeder i USA og England, enten de er store eller små, tar i mot og selger bruktspill. Uten fortjenesten fra bruktspillene, ville det ikke ha lønnet seg for disse å drive spillbutikk.

Lenke til kommentar

Men med en gang en warez tråd kommer opp så har dere alt i mot det. Tilfeldig? Tviler.

håper ingen raporterte meg!!!

hehe. er som sagt strengt imot piratkopiering, men skal inrømme å ha lastet ned en og annen mp3. men har også kjøpt de fleste på cd etterpå.

er d mye fildeling av filmer og musikk på f.e.k.s tg??

Lenke til kommentar
Warez er piratkopiering.

Altså materiale som en person har anskaffet seg ulovlig, f.eks ved å laste ned et spill fra internett.

Ehhh... å laste ned er lovlig, men å dele det videre er ikke lov. Piratkopi=noe du kan laste ned som man egentlig skal betale. - Lovlig.

Piratkopiering=å legge ut opphavsbeskyttet programvare på nettet eller på et fildeligsprogram. - Ulovlig

Vet mye kan virke usannsynlig, men det er sant.

Har en mistanke at du tar litt feil her. Altså du har rett når det gjelder musikk og film - å laste ned de er like lovlig som å ta de opp fra tv/radio, men jeg mener å huske at programmvare og spill er litt bedre beskytta enn det...

Lenke til kommentar
Mer warez = dyrere spill

dyrere spill = mer warez

=mindre spill :roll:

= til en viss grad bedre spill.

Er egentlig svært enig i dette JohndoeMAKT!

Markedet florer jo med dårlige spill.

Jeg selv og svært mange ville jeg tro stiller seg undrende til nye spill. ("Kan dette være et godt spill eller kanskje ikke"?)

Grunnen er at det er så sykt mye "crap" der ute.

Hvis vi på en og annen måte får testet den ferdige versjonen av spillet resulterer det i et at vi får et bedre innblikk i spillet enn en demo. ( Demo'er er til tider svært "uferdige" og det gir mer innblikk ved en nedlasting IMO)

At vi så får testet spillet i ferdig kode resulterer i at vi a) kjøper spillet b) finner ut at spillet ikke er noe for "oss" c) Ikke kjøper spillet fordi det rett og slett er drit! :angry:

Ved få solgte spill tar enten spill skaperen hintet å begynner å lage bedre spill eller de går i dunken til slutt.

Det er nesten det eneste hintet spill-bransjen tar når det gjelder kvalitet. (God respons er jo også noe da... :p )

Som sagt blir spill-utviklerne mer bevisste på kvalitet når de lager spill og man slipper all "dritten" rett og slett. :thumbs:

Personlig stiller jeg meg :thumbdown: til warez men skal ikke nekte for å ha prøvd det i forbindelse med spill jeg "lurer på er verdt det".

Da går det som a)b)c) eksempelet ovenfor. :thumbup:

Lenke til kommentar
Er det ikke sånn at du kan ha et spill som er piratkopiert i 24timer?

Nei!

Stemmer.

At folk skriver på warez-salg sider om at cden må utslettes innen 24 timer er bare en form for teit sikkerhet de skal kunne ta opp hvis de skulle bli tatt for salg av det. Helt på tryne etter min mening.

Lenke til kommentar
Hehe, må bare nevne.

Med en gang noen starter en tråd som handler om ulovelig spill så får alle på forumet hetta og nermest klikker, og nøler ikke et sekund med å rapportere det.

Men når dere sjekker poll`et som vi hadde på forsiden om hvor mange spill dere kjøper i året så hadde desidert flest valgt:

Jeg kjøper ikke spill

Men med en gang en warez tråd kommer opp så har dere alt i mot det. Tilfeldig? Tviler.

Amen to that. :yes:

Lenke til kommentar
Hehe, må bare nevne.

Med en gang noen starter en tråd som handler om ulovelig spill så får alle på forumet hetta og nermest klikker, og nøler ikke et sekund med å rapportere det.

Men når dere sjekker poll`et som vi hadde på forsiden om hvor mange spill dere kjøper i året så hadde desidert flest valgt:

Jeg kjøper ikke spill

Det kalles dobbelmoral, og de fleste spillsider er full av dem.

Ingen skal fortelle meg at ikke de fleste, inkludert moderatorer, laster ned mp3 og spill.

Man skal bare (av forståelige grunner) ikke snakke om det. Dobbelmoralen er at man mens man søker etter spill eller mp3 på dc++ og lignende i det ene skjermbilde, utestenger man forumbrukere i det andre skjermbilde pga waresprat.

Lenke til kommentar

Blir alltid sånn når man diskuterer warez at folk "kjenner en fyr hvis broren til vaktmesteren i blokka søstra bodde i før drev med det", bare for å anonymisere seg. Jeg skal ikke kaste første stein, fikk en del piratkopierte spill fra kamerater før, men nå foretrekker jeg ekte vare. Selv om metodene for kopiering forandrer seg og lommeboka sliter med spiseforstyrrelser innimellom vil jeg alltid fortrekke ekte vare, og jeg vil alltid ha det inntrykket at denne funker mye bedre enn piratkopiert.

Hvor er den "don't copy that floppy"-filmen når vi trenger den? :)

Edit: dere kan laste den ned herfra: http://www.ninjaculture.com/articles/057.asp

Endret av JayHeM
Lenke til kommentar
De selger Far Cry til 350 på elkjøp nå, det er billig syns jeg...

Det har de gjort siden dagen det kom.

Men hva var poenget med å fortelle oss dette ? :dontgetit:

Det var prat på at spill generelt er veldig dyre, men her er det faktisk et skikkelig bra spill som er rimelig. Det var poenget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...