Gå til innhold

Oppskrytte filmer

Shulgin

Anbefalte innlegg

Braveheart hjernedød hollywood avføring ?

HÆH?

Braveheart er en bra gjennomført og lite hollywoodete film..

jeg må si jeg får frysninger av talene til William Walace i den filmen, mye mer frysninger en talene i Gladiatoren og LOTR filmene, selv om de og er bra, og absolutt ikke oppskrytte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg synes det er litt gøy å ramse opp all den oppskrytte dritten som har blitt til i filmverdenen. Greit, nå er ikke alt på lista mi dritt, men min smak sier som så at de har fått for mye skryt. Dette går vel bare på smak og behag. Legg gjerne til en liten kommentar.

Dette er ikke i noen spesiell rekkefølge:

- Frihetens Regn! Huff, så oppskrytt.

- Pulp Fiction. Godt plot, moro manus, kjedelig regissert. Musikken svinger.

- Snatch

- Gladiatoren

- Braveheart

- Pirates of the Caribbean. Seksere, femmere, huff; katastrofe. Grei underholdning, det er alt. Og en artig Depp, da.

- Det jeg har sett av Peter Weir. Det er bare hans to siste, og det holdt.

- Schindler's Liste. Spielberg er kosegutten, han, men han fikk det ikke til denne gang.

- Shrek (som "voksenfilm")

- Goodfellas

- Scarface

- Apokalypse nå! Redux. Litt langdryg (var vel heller et lite problem for meg), men en god film. Synes uansett det var overraskende mange seksere rundt omkring.

- Platoon

- Enemy at the Gates. Lite skryt av anmelderne her i Norge, men det var mer på andre siden av Atlanteren. Rett og slett en dårlig film.

List opp!

Endring: Tenk gjennom hvilke filmer dere lister! Filmer som folk ikke er glade i å skryte av bør helst holde seg i en eller annen "verste filmer noen sinne"-tråd.

du er en liten gutt uten håp for sans av god FILM alle du akkuratt nevte er noen av de beste filmene som finnes (untatt shindler driten men ikke tenk på det)

Gladiatoren (SÅ jæveli bra film)

orker ikke nevner flere men mine *GOOD* filmer kommer hær :

Ringenes hærre (Nydelige filmer de ligger i hjærtet mitt og kribler)

Elling (genial fyr :p)

Angel (serie dah men)

Gladiatoren (fortsatt SÅ jæveli bra film)

har mange GOOD fimer men orker ikke nevne flere !! Elling 2 var ikke så bra ble skuffa, men han er forsatt en fin fyr ;)

Lenke til kommentar
Lost in Translation er oppskrytt.

Psj. Det er en koselig film, er det.

Den er koselig, har sine øyeblikk, men er langt fra en "must-see-film". Den fortjente ikke seks, klistret til stolen satt vi vel ikke noen av oss.

Endret av RaZorbLadeKisS
Lenke til kommentar

*Useriøs hilsen fjernet*

Greit, tusen takk for all kritikk. Bær ta faktum at film er smak og behag i bakhodet under lesingen.

du er en liten gutt uten håp for sans av god FILM alle du akkuratt nevte er noen av de beste filmene som finnes (untatt shindler driten men ikke tenk på det)

Heisann! Føler ikke du at jeg tok deg igjen for ganske mange år siden? Er ikke du "liten"? Innser du ikke at apekattene på andre siden av fjorden har lurt deg trill rundt med deres alt for vellykkede forsøk på å pumpe penger fra oss den siste tiden? Hvor stor andel av filmene i hylla di er amerikanske? Er det noen som helst sjanse for at det finnes ikke-amerikanske filmregissører (utenom Næss)? Kan det hende at en ikke-amerikansk regissør (sett bort fra Petter Næss) noengang har skapt en god film? Beste filmer som finnes? Har du sett alle filmer som finnes? Hvor stor andel av de filmene du har sett, er produsert av en annen nasjon enn USA, England og Norge? Kvalifiserer det mange av dere ennå ikke har innsett, det med utenlandsk film, til sløveste tankegang noen sinne? For all del, tenk på det.

Braveheart hjernedød hollywood avføring ?

HÆH?

Braveheart er en bra gjennomført og lite hollywoodete film..

jeg må si jeg får frysninger av talene til William Walace i den filmen, mye mer frysninger en talene i Gladiatoren og LOTR filmene, selv om de og er bra, og absolutt ikke oppskrytte.

Bare lik den du. Jeg skal prøve å være glad på dine vegne.

Braveheart er et utrolig godt eksempel på hvor sinnsykt hjemme-i-Hollywood man kan føle seg i Irland og Skottland om en gjeng amerikanere har noen som helst innvirkning på en film uten handling på amerikansk land. Mel Gibson har rotet alt for lenge rundt i Hollywood-systemet til at det er mulig å kurere ham for den hjerneetende Hollywood-syken. Stakkars mann.

Lost in Translation er oppskrytt.

Den synes jeg er fantastisk bevis på at selv kvinnelige amerikanere kan lage gode filmer uten 100 millioner dollar i baklomma. Hvor enkel er plotet? Svært enkelt. Sofia virker flink, spør du meg (bedre enn pappa til og med).

Jeg er forresten 15 år og anser meg selv som filmfrik. Jeg setter pris på kunst framfor Hollywood-avføring som Braveheart.

Filmfreek som ikke har sett hele Dødelig våpen serien....det har selv en ignorant dust som jeg som synes Braveheart er ufattelig bra fått med meg :laugh:

En grunnene til at jeg ikke gidder å se dem, er at folk som liker Braveheart, liker Dødelig Våpen. Ganske presist og idiotsikkert søppelstempel, det.

Ellers likte jeg ikke dem/den jeg så (husker ikke hva de/den heter), og gadd derfor ikke bruke penger på mer dårlig film.

Du blandet litt med Zemeckis, ja. Men Spielberg har vel navnet sitt over alt, så det er kanskje ikke så lett.

I mellomtiden kan dere se litt film av:

- Ingmar Bergman

- Alejandro Jodorowsky

- Jan Svankmajer (for pokker: SE!)

- David Lynch (de fleste har vel sett litt, men helst enda mer)

Jeg er fortsatt ung, og rukket rimelig lite film, men jeg tror disse er bra (venter litt filmer av noen av dem i posten snart):

- Andrei Tarkovsky

- Aleksandr Sokurov

- Quay-brødrene

- Werner Herzog

- Lars von Trier

- Jean-Pierre Jeunet (har utrolig nok ikke sett noe, men jeg skaffer Delicatessen og Amélie straks)

- E. Elias Merhige

Altså, det blir vel bare en lang (lengre) post neste gang, men, altså, jeg mener at Hollywood generelt sett er alt for lite kreativt. Men de produsere jo haugevis av film, og av det er selvfølgelig mye bra...

Tips: Kanskje en god idé å melde seg inn i en fin filmklubb?

Lenge leve film som kunst!

(Ble et litt kjedelig innlegg det her. Hadde tenkt til å skrive et par meter, ser dere. Må stikke...)

Endret av sanoj_20
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
[meninger]

Det er greit at du liker film, vi to er i samme båt, men jeg er drit lei av pretensiøse kunstfilmelskere som går rundt og ser ned på forbanna dyktige håndtverkere som mange av regissørene i USA er. Det er en grunn til at de når så mange; de vet hva de holder på med. De vet hva de skal fortelle subtilt for å få mengden til å bruke penger på dem. Kanskje ikke du får noe ut av filmene, men så er mange av Hollywood-produksjonene kun for å underholde.

Mange sier at regissører som ikke har noe å fortelle, ikke burde lage film. Tull, sier jeg. La manusforfattere ta seg av den jobben. Folk som Gaghan, Walker, Kaufman og Wallace er noen av de dyktigste manusforfatterne omkring, og ikke vær for sikker på at de sitter inne med mye klokskap som bare må ut.

Folk som deg, som ikke takler kritikk av egen smak, er ikke sikker og kan muligens ikke helt definere hva som likes og hva som hates. La nå folk få komme med sine, noen ganger hjernedøde, kommentarer. Sett deg ned å skru på Von Trier eller noe annet dogme-skrap som kun blir sett fordi det anses som en rimelig grei måte å uttrykke seg på, sammenlignet med malerier, dikt og annet til tider uinteressant materiale.

Og når du starter med: "God morgen, hjernevaskede apekatter." er det tydelig at du har hevet din egen smak over vårs. Du er ikke "kul" eller "tøff" fordi du ser filmer du ikke forstår. Selv om du ser Lynch istedet for Spielberg betyr det på ingen måte at din smak er mer raffinert.

Smak er individuelt, men ikke kom med bastante anbefalinger av russiske, uavhengige "kunstnere" eller hva F du har på listen. La folk se det de vil, så kan du se det du vil. Vi er alle klar over at Hollywood-mynten har en bakside, men de fleste er så fornøyde med det de får at de ikke har behov for å snu den.

Lenke til kommentar

Ingenting i mitt siste innlegg var egentlig rettet til deg, wh1te, men takk for responsen. Det var et fint innlegg, og jeg er bortimot helt enig med deg. Og jeg er klar over at jeg hørtes frekk ut, og at jeg ufrivillig fremstilte min smak som "utsøkt", som du kaller det. Jeg fjernet den kanskje upassende hilsenen min i tilfelle andre skulle tro den var til dem, og at dem i verste fall skulle tro den var seriøs.

Ødela anbefalingene mine i slutten for deg? Nå var, som jeg påpekte, ikke innlegget til deg. Det var til et par av dem jeg siterte. Dette er derimot til deg og de fleste andre.

du er en liten gutt uten håp for sans av god FILM alle du akkuratt nevte er noen av de beste filmene som finnes (untatt shindler driten men ikke tenk på det)?

Hva er galt her? I august 2003 fikk jeg meg et noenlunde fantastisk hjemmekinoanlegg. Siden den tid har jeg anslagsvis brukt 10000 kroner på film, noe som ganske nøyaktig utgjør 90% av de pengene jeg har høstet inn siden den dagen. For et par måneder siden hadde jeg ca. 60 DVD-filmer i hylla. Alle var amerikanske, og så enormt gode de var (for eksempel Braveheart)! Da var jeg ingen liten gutt uten sans for god film, var jeg vel? De siste to månedene har jeg jobbet ekstra, tjent ekstra, og dermed rukket å pløye gjennom noen av nevnte regissørers verk - altså, så å si bare ikke-amerikanske filmer (utenom et par av Lynch). Store Chris har tydeligvis sett alle verdens filmer. Han banker min smak ned i bakken og trekker fram alderen som et symbol på min idioti. Jeg eier vel ingen sans for film!

Du sliter!!!

Gå å lei deg den siste Steven Segal filmen.?

Nesten like skremmende. Siden jeg ikke liker de svindyre eposene til Gibson eller Scott, liker jeg amerikanske B-filmer med Steven Seagal. Klok antakelse, eller hva? Nei. Disse to gutta virker, som jeg prøvde å fortelle på en litt akseptert måte i forrige innlegg (det klarte jeg aldeles ikke, innser jeg), helt hjernevasket. Han høres ut som om filmverdenen er delt opp i to kategorier: amerikanske A-filmer og amerikanske B-filmer.

Det er greit at du liker film, vi to er i samme båt, men jeg er drit lei av pretensiøse kunstfilmelskere som går rundt og ser ned på forbanna dyktige håndtverkere som mange av regissørene i USA er.

Smak er individuelt

Jeg vet ikke helt hvor du vil hen. Jeg benytter meg av min rett til å si min mening siden filmsmak er individuelt. Jeg trekker blant annet fram at jeg ikke liker Gibsons Braveheart, at jeg ikke liker Scotts Gladiatoren, og at jeg synes Scorseses Goodfellas er oppskrytt. Jeg antyder også at jeg ikke synes Mel Gibson eller Peter Weir er noen gode regissører. Men hvem i granskaugen er det jeg ser ned på? Ingen land har flere dyktige regissører enn USA. Quentin Tarantino, Terry Gilliam, Spike Jonze, Darren Aronofsky, David Lynch, Stanley Kubrick, Coen-brødrene, David Fincher, David Cronenberg... jeg kunne holdt på i evigheter. Jeg ser ikke ned på noen; spesielt ikke Gibson og Ridley, for de har tydeligvis gjort jobben sin hvis man ser på antallet beundrere. De har samtidig, ganske ufrivillig, vært med på å lure stakkars norske fjortiser trill rundt. Det høres ut som om du vil ha meg til å beklage det at jeg nevnte ti regissører som et lite symbol på at det finnes en filmverden utenfor USA - som et symbol på 200 nasjoner og deres oversette filmer, til et par stykker som later til å ha oversett dem skremmende brutalt.

Men så var det alt du sa om kunstfilm. Jeg kan starte med å sammenligne et par definisjoner på "kunst" som jeg fant i ei ordbok (begge to):

Den første:

Oppøvd evne, dyktighet lære k-en å gå på ski / ingeniørk-, kokek-, legek- / gå fram etter alle k-ens regler nøyaktig etter forskriftene, svært grundig / det er ingen k- å lære dette lett

Den andre:

Fantasifull, nyskapende virksomhet som er estetisk uttrykk for indre el. ytre opplevelser vitenskap og k- / bruksk-, diktek-, malerk-, tonek- / vie sitt liv til k-en / leve av sin k-

Kan vi være enige i at alle filmskapere er kunstnere, selv Michael Bay og Brett Ratner? Flott.

Men det var til og med deg, wh1te. Det høres ut som om alt i lista mi er virusinfisert hestemøkk, fordi du har sett Lynch-filmer og von Trier-filmer, når jeg atpåtil bare antar at von Trier lager gode filmer. Du fikk kunst til å høres ut som noe for idioter. Den kunsten mange amerikanske filmskapere bedriver, synes jeg stemmer rimelig bra, hvis man tar litt hardt i, med det første definisjonen. Men ro'an; jeg babler ikke om Martin Scorsese, den forøvrig flinke karen som i mine øyne virker veldig kreativ i forhold til resten av gjengen. Men jeg snakker om masse andre amerikanske filmskapere som får vist filmene sine på norske kinoer, uten at de har utmerket seg på noen som helst måte, mens resten av den tilsynelatende kjedelige filmverdenen uteblir. Det ødelegger folk som en kamerat jeg har Han har av en merkelig grunn funnet ut at amerikansk film er film, og at resten er noe annet, fælt, utenomjordisk, søppel. Å gi et inntrykk av at Hollywood-film nødvendigvis dårlig, var noe jeg aldri ønsket å gjøre. Min tanke var bare at Chris, provoserende som han var, hadde utenkelig godt av å bli servert noe Svankmajer eller Jodorowsky.

Jan Svankmajer er også en kunstner. Underholder han? Ja. Jeg inviterte forleden et par kamerater til filmvisning, med kortfilmer av denne tsjekkiske kunstneren på menyen. Å, som de elsker American Pie og Starship Troopers! Men moret de seg? Ja, for all del; noe voldsomt. Filmene hans er proppfulle av symbolikk, logikk og annet "sprøyt", noe som tilsynelatende klargjør den for "giftig film"-kartongen, men heldigvis for seerne har han et slags universelt språk og en uendelig fantasi som gjør det mulig å simulere dialog med kjøkkenredskaper og tropiske frukter på en forferdelig underholdende måte. Jeg tipper du ser likhetene mellom kranglende kjøkkenredskaper og vår diskusjon, om du noen gang ser Dimensions of Dialoge. Ikke glem at det også er underholdning, og at blant annet "smakløse" fjortiser også satt pris på den.

La folk se det de vil, så kan du se det du vil.

Naturligvis! Jeg tror du har det rimelig klart for deg hva jeg mente nå. Men for å gjøre det litt klarere, så hadde jeg aldri anbefalt noe ikke-amerikansk avføring om visse deltakere hadde unngått å provosere meg med deres helhjertede forsøk på å overbevise meg og andre om at jeg ikke eier god smak.

Vi er alle klar over at Hollywood-mynten har en bakside, men de fleste er så fornøyde med det de får at de ikke har behov for å snu den.

Nei, da kan man kanskje like godt la være. Om dere gjør det, må dere i så fall være fullstendig klar over at en slik handling veldig gjerne gjør livet deres til noe det ikke var.

Håper du forstår meg litt bedre nå, og at jeg er på vei til å bli tilgitt for all den dritten jeg bidra med i tråden. :)

Lenke til kommentar
Ingen land har flere dyktige regissører enn USA. Quentin Tarantino, Terry Gilliam, Spike Jonze, Darren Aronofsky, David Lynch, Stanley Kubrick, Coen-brødrene, David Fincher, David Cronenberg... jeg kunne holdt

både Terrt Gilliam og Stanley Kubrick er britiske da.

det samme er Ridly Scott

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Ingen land har flere dyktige regissører enn USA. Quentin Tarantino, Terry Gilliam, Spike Jonze, Darren Aronofsky, David Lynch, Stanley Kubrick, Coen-brødrene, David Fincher, David Cronenberg... jeg kunne holdt

både Terrt Gilliam og Stanley Kubrick er britiske da.

det samme er Ridly Scott

Skulle til å si det samme selv. David Cronenberg er forresten Canadisk.

Lenke til kommentar

Ja, det var dumt av meg. Spesielt Stanley Kubrick (jeg visste det faktisk) og Cronenberg, men Gilliam har jo rotet rundt i Hollywood den siste tida, så... :) Men når jeg sier "amerikansk", mener jeg vel "britisk" i tillegg. Han kameraten min kan vel se alt så lenge de snakker engelsk...

Jeg tok en del kritikk i det forrige innlegget ditt, wh1te, noe som er kjempegreit, men siden du pirker på nasjonaliteter istedet, var det ikke så mye å si? Er det mer eller mindre lei av "kunstfilmelskere" som meg?

Eller det kommer vel kanskje et kilometerlangt motangrep i morgen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...