Gå til innhold

Bråk i en vifte i maskin.

Anbefalte innlegg

En kamerat av meg har fått en ulyd i pcen. Det er en turbulent lyd og føles som om noe er defekt (!). Jeg hadde en p3 vifte liggende og byttet denne. Av en grunn trodde jeg det var strømforsyningen, derfor tok jeg ut strømforsyning i pcen og rengjorde denne. Likevel, støyer pcen. Jeg har stoppet både cpu vifte og strømforsyningsvifte med en blyant, og har konstatert at disse ikke er opphav til lydkilden. Jeg oppdaget at det var en skjermkortvifte, men kan umulig tro at den lille viften kan lage denne høye lyden.

Nå, har ikke pcen andre vifter som enkelt kan kontrolleres. Den eneste lydkilden jeg kan tenke meg er harddisken. Lyden kommer og går og er ikke avhengig av om pcen jobber eller står stille. Det hjelper og slå av pcen i noen sekunder for å sette den på igjen.

Er det mulig støykilden ligger her? Det er vanskelig å lytte fysisk til pcen og lokalisere ulyden, men jeg heller likevel til hardisken. Hvis det er hardisken, er det mulig å få ordnet dette, og hvis ikke har harddisken begrenset levetid igjen? Noen som har en ide om hvor ellers støykilden kan ligge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjermkortvifter kan bråke noe infernalsk, selv om de er små. Så jeg anbefaler at du sjekker denne.

For å sjekke om HD er opphavet til støy går det an å koble den vekk. Du trenger en oppstartsdiskett i Floppy eller bootable CD. Du vil få noen biosfeilmeldinger, men du skal få den til å gå.

Lenke til kommentar
Skjermkortvifter kan bråke noe infernalsk, selv om de er små. Så jeg anbefaler at du sjekker denne.
Jeg begynte så vidt å skru skjermkortet utav, men da fikk jeg spørsmål om pcen skulle skrus mer fra hverandre... Så jeg lot være :)

For å sjekke om HD er opphavet til støy går det an å koble den vekk. Du trenger en oppstartsdiskett i Floppy eller bootable CD. Du vil få noen biosfeilmeldinger, men du skal få den til å gå.
Skal prøve det.
Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problem, med masse lyd, og skiftet ut strømforsyning, alle vifter, grafikk kort.. Men...feilen var harddisken.

Så mitt tips er. Ta ut harddisken, og sjekk da støynivået da, før du begynner å skifte ting og tang.

Lenke til kommentar

Takker for tips om å koble ut harddisk. Enden og andre: Nei, jeg trenger ikke bootdisk i mitt tilfelle, da lyden kommer uavhengig om OS startes opp eller ikke :).

Det er likevel vanskelig å finne ut hva lydkilden er ettersom lyden kommer og går (noen dager kommer den aldri). Men hvis det er harddisken som er lydkilden er denne da på vei til å ta kvelden? Da må jeg advare personen. Får ikke gjort noe før om noen uker.

Endret av RolfOve
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hold igjen grafikkkort viften i 3 sekunder når du starter opp maskinen så finner du det ut. Jeg gjorde nettopp det og ble sjokka siden jeg nettopp hadde bytta cpu vifte og strømforsyning siden jeg trodde at det var de som lagde lyden.

Du skal nemelig ikke messe med grafikkkort vifta! :no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...