Gå til innhold

Den beste trommisen

Zildjian

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 4 år senere...
  • 6 måneder senere...
Like morsomt å diskutere hvem som er best hver gang :)

(...)

For det første, en god trommis er god fordi han spiller bra i sitt band ( det finnes seff unntak her ) jeg mener at man ikke kan måle "skillz" i hastighet men i kreativitet. Om en som spiller lager sinnsykt kule trommer til alle låtene bandet hans spiller, da er han god :) Klart det kreves endel og spille sinnsykt fort, men å være allsidig og kreativ er bedre kvaliteter. Samme gjelder for de andre, gitar, bass etc

(...)

Du sier mye bra i innlegget ditt, fin post :)

Jeg hører på mye forskjellig musikk, og har hørt en del forskjellige trommiser. Det er imidlertid bare to trommiser som virkelig har skilt seg ut i min bok. Ingen av dem er verdens raskeste eller verdens mest spektakulære, men de de har felles er en utrolig timing og kreativitet. De løfter rett og slett musikken de er med på til et høyere nivå, og får trommene til å synge.

Den første, som jeg alltid har vært litt skeptisk til, men som jeg i det siste virkelig har fått øynene opp for, er John Bonham. Led Zeppelin-platene har gått på repeat siste uka, og jeg tar meg stadig i å sitte med et bredt smil etter en låt der Bonham nok en gang har briljert. Mannen hadde en utrolig timing i spillet sitt, og selv om det ofte er subtilt i Zeppelin så er trommearrangementene komplekse og imponerende om man hører etter. Jeg sier subtilt fordi trommene sjelden er i fokus, som regel er Page eller Plant litt høyere oppe på den "soniske rangstigen", men Bonham gjør greiene sine fantastisk bra.

Den andre, og det er nesten flaut å si det, siden mannen nok mistet alle spor av cred han eventuelt måtte ha hatt etter å startet arenapopbandet Foo Fighters og lagt trommene delvis på hylla, er Dave Grohl. Jeg mener at Grohl er det nærmeste man kommer en moderne Bonham. Han har tilsvarende timing og kreativitet i spillet sitt, og det er nærmest et svik mot musikken at han kaster bort tiden sin på Foo Fighters, der han ikke engang spiller trommer. Heldigvis har han gjort flotte prestasjoner for QotSA (trommene på Songs for the Deaf er muligens det beste med hele albumet), Killing Joke og diverse andre, samt som Probot, og jeg gleder meg som en unge til å høre resultatet av innspillingene til samarbeidsprosjektet mellom Grohl, John Paul Jones (Led Zeppelin) og Josh Homme (QotSA, Kyuss, EoDM), som forhåpentligvis dukker opp i løpet av året.

Det finnes ellers mange teknisk dyktige trommiser, men det er få jeg føler virkelig har sjel i spillet sitt. Den som nok er nærmest å ta en «tredjeplass» på lista mi er Keith Moon, men jeg har ikke hørt nok på The Who ennå, jeg trenger å sette meg ned og virkelig høre på bandet, ikke bare høre en låt her og en låt der.

Andre trommiser jeg har merket meg, som spiller veldig bra i sine band og på sine premisser, er Simon Gilbert (Suede), Charlie Watts (Rolling Stones), Horgh (Immortal), Dennis Davis (David Bowie), Tomas Haake (Meshuggah), Matt Cameron (Soundgarden, Pearl Jam), Jimmy Chamberlin (Smashing Pumpkins), Frost (Satyricon, 1349), Hellhammer (Mayhem, Arcturus), Danny Carey (Tool), og Morgan Ågren (Kaipa, Frank Zappa, Fläskkvartetten, Fredrik Thordendal).

Lenke til kommentar

haha, 5 år gammel tråd og dere quoter og svarer på ting som er skrevet dengang :D

Etter å ha sett en del filmer om Iron Maiden i det siste blir jeg bare mer og mer imponert over Nicko McBrain, men egentlig har jeg ikke peiling på tromming/trommiser :)

Endret av Musty
Lenke til kommentar
Morsomt at du trekker fram de to. Pete Townshend var på Stone Roses-konsert og kommenterte at Reni var den mest dyktige tromissen siden Keith Moon.

Hehe, skal innrømme at jeg ikke visste det. Men absolutt et stilig sammentreff :)

Synst forøvrig godeste Ringo Starr er tildels undervurdert!

Lenke til kommentar

Jeg er slettes ikke for å diskutere hvem som er den "beste" trommisen i verden, da dette er umulig å avgjøre. Det er stor forskjell på samtlige trommiser i verden, men det som definerer en god trommis er en (som flere har sagt før meg) som er kreativ, allsidig og spiller rytmer som passer til den musikken/sjangeren han spiller. Jeg hater endeløse diskusjoner på youtube på filmer av trommiser hvor folk diskuterer og bitcher over hvem som er best av Portnoy eller Peart.

Når dette er sagt, har jeg mine favorittrommiser:

Mike Portnoy (Dream Theater, Liquid Tension Experiment)

Utvilsomt en av mine største inspirasjonskilder. Oppdaget DT for omtrent 3 år siden og falt pladask for musikken. Det var noe med trommene som var helt spesielt. Portnoy er kjent for å spille "melodiske trommer", dvs rytmer og overganger som er tilpasset tonene i musikken. I tillegg så har han en fantastisk personlighet.

Taylor Hawkins (Foo Fighters)

Kanskje ikke den mest tekniske trommisen i verden, men fy pokker for noen rytmer fyren lager. Ulikt Portnoy så ligner det Hawkins spiller mest på det jeg selv lager, nettopp fordi musikken ligner.

Utover de to har jeg noen andre, blant annet: Casey Grillo (Kamelot), Andy Hurley (Fall Out Boy), Nathan Followill (Kings of Leon).

Lenke til kommentar

Apropos Buddy Rich, som ofte blir nevnt i slike diskusjoner. Sjøl så er jeg ikke en så stor fan. Fyren er jo reint teknisk en Gud, men jeg må si at jeg syns han mangler den estetiske sida av spillinga noe som i mine øyne er uhyre viktig. Sånn sett er han ikke i nærheten sammenligna med f. eks. Gene Krupa mener nå jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...