Gå til innhold

vifte northbridge

espresso

Anbefalte innlegg

Hepp!!

i pc'n til kona sitter det et abit is7 - g hovedkort. Dette hk er utstyrt med en vifte på northbridge. Sikkert fint, men den bråker som et helikopter. Jeg har sjekka sensors med aida32, dette viser at denne vifta ligger på 6100 rpm... = mye! ikke varmt noe som helst sted.

Hvordan får jeg justert hastigheten på denne? evnt er det mulig?

espresso

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg reduserte spenningen manuelt på min NB-vifte. Standard er 12v, og jeg satt den til ca 5v, tror jeg. Da ble den stille og fin, og fremdeles ikke varm.

Man får kjøpt en overgang som kan kobles mellom vifta og HK slik at spenningen til vifta blir lavere. Hvis du har et skrujern og vet å bruke det, kan du koble vifteledningen rett på en av kontaktene fra PSU, for eksempel en drevkontakt. Da får du flere valg; 12v, 7v, og 5v avhengig av hvordan du kobler (sorte ledere er jord (0v), rød er +5v og gul er +12v). Kobler du jord på vifta til jord på drevkontakten, samt den andre viftelederen til +5v, så vil vifta gå på 5v (rart).

Se Microplex.no, under "strømforsyninger" for bedre forklaring.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Jeg tok likså godt ut hele viften og satte på en Zalman Heatsink ZM-NB47J Northbridge kjøler . Den første fjernet jeg kantane på slik at jeg brukte ringen fra viften til å holde den på plass, men feste bøylene på hovedkortet gikk i stykker etter 2-3 mnd.

Termisk lim ble løsningen og det fungere helt glimmrende. :D

Temperaturen er helt den samme som om jeg hadde viften fra Abit men støyen er borte :)

P.S. Jeg har også montert vifter foran og bak i kabinettet for å bedre luftstrømmen. Mest pga at jeg har fjernet viften på grafikk kortetet og montert en heatpipe.

Lenke til kommentar
Du kan bare pelle ut kontakta til den vifta, selv gikk jeg ned 2 grader på å gjøre det, tro hvorfor den vifta egentlig er der :p

Er nok litt med tanke på overklokking, litt med tanke på trange og varme kabinetter med mange HDer, da _kan_ det nok bety noe. Men har hørt om flere som du som bare har røsket ut kontakten uten å merke den store forskjellen mht temperaturer. Da jeg kjøpte HK siste gangen var faktisk dette en av tingene jeg så etter, dvs en brukbar passiv kjøler i stedet for en bråket vifte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...