SvadaVon Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 Hei. For en stund tilbake kjøpte jeg en 160GB harddisk for bruk av redigering av en film... Vi begynte redigeringa hos en venn, og naturlig nok installerte vi harddisken hos han, og alt fungerte knirkefritt... (bortsett fra at jeg tror kanskje at den bare fant 130GB ellerno.) Nå har derimot dagen kommet, da jeg selv skal få lov til å bruke harddisken min i min egen PC. Men den gang ei. For når jeg kjører filer fra den harddisken så går det jo så vidunderlig tregt... Noen anelse om hva som er galt? Hos meg så står det at den er på 149GB, men jeg tror kanskje at det var 130 det sto hos han... Har det noe med saken å gjøre. Skal prøve å defragmentere den nå, og se om det hjelper? Noen andre fikse forslag? Viil helst ikke formatere, da den er stappfull av ganske essensielle filmklipp... Hjelp! Lenke til kommentar
Steikern Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 sjekk jumper. det kan hver at du har en spessiel hd kabel i pcen! Lenke til kommentar
SvadaVon Skrevet 13. april 2004 Forfatter Del Skrevet 13. april 2004 Er det ingen andre forslag? Har prøvd med alle jumperene, og det hjalp ikke det grann å defragge... Hjelper det å formatere eller er det ikke håp for meg? Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 13. april 2004 Del Skrevet 13. april 2004 Tror ikke det hjelper å formatere nei... Har du en annen harddisk / cd/dvd-rom på samme IDE-kabel? (Om det er IDE da...?) Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 13. april 2004 Del Skrevet 13. april 2004 Hmm. Kanskje det hjelper å gå inn i Device manager og slette Primary og secondary IDE channel. Disse vil da reinstalleres ved omstart og forhåpentligvis vil alt fungere bedre. Har du forresten sjekket at DMA er krysset av for hardisken? Lenke til kommentar
SvadaVon Skrevet 13. april 2004 Forfatter Del Skrevet 13. april 2004 Det er en annen harddisk på IDE'n ja,. Hørtes skummelt ut å slette IDE channelene, men jeg får vel prøve. Hvor ser jeg om DMA er krysset? Lenke til kommentar
SvadaVon Skrevet 13. april 2004 Forfatter Del Skrevet 13. april 2004 Det sto DMA hvis tilgjengeleg, men gjeldene var PIO! Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 13. april 2004 Del Skrevet 13. april 2004 PIO-mode er synonymt med tregt. Har du prøvd å sette harddisken på en annen IDE-kabel? Lenke til kommentar
SvadaVon Skrevet 13. april 2004 Forfatter Del Skrevet 13. april 2004 (endret) Ja.. Hva er det som kan forårsake at den bare vil kjøre PIO? Edit: Nå har jeg prøvd å slette IDE kanalen uten at det hjalp noe.. *frustret* Edit2: Var akkurat i BIOS, og der virka det ikke som om den fant harddisken i det hele tatt.... Jumperen står på CS.. Endret 14. april 2004 av SvadaVon Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Har du mulighet til å koble av alt annet IDE-krevende hardware (CD/DVD-rom), og bare ha en harddisk på hver kanal? Kan hende det vil gå bedre da, og at DMA vil bli aktivert. Ikke vet jeg... Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 (endret) Det har skjedd meg også at en disk bare vil kjøre PIO selv om den stod på DMA if available. Det jeg måtte gjøre da var å slette Primary, eller secondary IDE channel (den du har problemer med). Når du da restarter så installerer windows den på ny automatisk og forhåpentligvis denne gang med DMA. Funket for meg, litt rart at det ikke fungerte hos deg. Men at BIOS ikke finner disken må jo bety at det er noe steike galt i oppsettet ditt. Da må du nesten prøve å stokke om litt på diskene og CD-rommene. Prøv også å velge master og slave med jumperen på diskene. Det har hendt meg at jeg får problemer hvis alt står på CS. Endret 16. april 2004 av JoergenJonassen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå