Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med lokalt nettverk


Anbefalte innlegg

Jeg sliter med et lokalt nettverk som forøvrig består av en router og to pc-er. "I perioder" får jeg ikke den minste tilgang til den andre pc-en i nettverket. Har aktivert gjest-kontoen og installert protokoller som IPX og Netbios uten at dette har vært til hjelp. Det frustrerende er at det en gang i blant, noe som trolig kommer av at en viss person endrer på saker og ting.. Hva gjør jeg? :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Endelig respons... Gi meg et øyeblikk, så skal jeg se om den svarer på ping.

"Endelig"? det tok da bare en halvtime, og det midt i natten.

 

For fremtidige spørsmål kan du være klar over at det er forskjell på det å "ikke finne en maskin på nettverket" og det å ikke få den opp i windows sin liste over maskiner som kjører microsoft network (netbios)

 

Hvis en maskin svarer på ping, så er den så absolutt å finne på nettverket for eksempel.

 

Men man er vel så vandt til den typen spørsmål at man svarer rett på spørsmålet likevel. Men rett bør være rett.

Lenke til kommentar

ok, da er tcp/ip nettverket ditt helt i orden, det er sannsynligvis fildelinga i windows det er noe i veien med.

 

du kan fjerne ipx og netbios igjen, dem har du sannsynligvis ikke bruk for.

 

for å feilsøke litt mer - når du "prøver å finne den andre pc'en i nettverket", åpner du da "andre maskiner" og klikker "Microsoft Windows-nettverk" e.l.?

 

skriver du \\maskinavn og trykker enter?

 

eller skriver du \\ip-adresse?

 

Hvis det siste funker, men ikke det ovenfor, så tror jeg vi har begrensa problemet til dns, wins eller broadcasts...

Lenke til kommentar

Har aldri forstått meg på hvordan windows sin fildelingsgreie fungerer, og det vil vel fortsatt være et mysterium. Så jeg kan desverre ikke hjelpe deg mer .. :( Men en mulighet er jo å sette opp FTP-servere, på den måten er du ikke avhengig av windows sin fildeling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...