Gå til innhold

Skal kjøpe første digitalkamera

Anbefalte innlegg

Har forelsket meg i Canon Digital IXUS 500. Topicen har sikkert vært opp flere ganger før, men kanskje noen har en liten kommentar til det kameraet? Bedre alternativ? Er det kanskje lurt å vente litt utover våren med å kjøpe?

På forhånd takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ixus 500 har så liten avstand mellom linsa og blitsen at en får veldig lett røde øyne på bilder som er tatt innendørs. Dette er i grunn et vanlig problem på små kompakt kamera. Jeg velgte A80 isteden for ixus500/430, kamera er noe støre, men en får ikke så mye røde øyne, selv om problemet fortsatt er der. Det jeg også liker med A80 er alle manuelle innstilingsmulighetene det har, men så var det dette med størelsen da. Det er ditt valg, ixus500, er helt sikkert et veldig bra kamera.

Lenke til kommentar

Prisklasse: 4000 max.

Når det gjelder det med røde øyne er det litt skuffende at engangskamera er bedre på det feltet en dagens kompaktkamera. Er det ikke enkelt å fjerne røde øyne med program (f.eks photoshop, paintshop pro el.) ?

Lenke til kommentar

Går stort sett bra å fjerne røde øyne i photoshop etc, men det er jo en litt tidkrevende jobb dersom man har f.eks 50 bilder som må fikses.

Men skal man ha et svært kompakt kamera så er det nok røde øyne noe man må vente seg uansett.

Lenke til kommentar
Prisklasse: 4000 max.

Når det gjelder det med røde øyne er det litt skuffende at engangskamera er bedre på det feltet en dagens kompaktkamera. Er det ikke enkelt å fjerne røde øyne med program (f.eks photoshop, paintshop pro el.) ?

Bare en liten... digresjon eller hva man skal kalle det, på emnet engangskamera. Vi fikk en kunde inn i butikken for en stund siden, som skulle ha engangs digitalkamera... hehe. Vi forklarte han at det finnes ikke, og klarte å holde oss til han var ute av butikken igjen.

Men engangskamera har en svak blits, som ikke lager røde øyne så lett. De er også større enn de minste digitale og kan derfor ha lengre avstand mellom blits og objektiv. Da blir sjansen for røde øyne også mindre.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar. Har testet en enkel funskjon i photoshop for å fjerne røde øyne. Var fort gjort og brukte ikke lange tiden for å få et rimelig bra resultat. Derfor er det vel kanskje et kurant kamera for meg da jeg kommer til å ta de fleste bildene ut i dagslys.

Et spørsmål til. Noen som har noen bilder tatt under vann med det kameraet? Driver med en del dykking og kommer til å gå til innkjøp av et undervannshus etterhvert.

Endret av rottert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...