Der kajser Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Hva gjør serverbyggerne når de går tom for pci slotter på hovedkortet? Ser for meg at jeg kommer til å måtte ha inn flere controllere for HD'er, men der er jo bare for få spor for PCI kort på hovedkortet. Lenke til kommentar
rlz Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Da er det ikke noe du kan gjøre med det da Kjøp nytt hk da, eller eksterne disker Lenke til kommentar
John_^ Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 (endret) I servere brukes vel ofte scsi-disker, til disse finnes det kontrollerkort som tar opp til 16 disker. Hvis du setter inn noen slike i maskinen din så burde du vel få nok hd'er? SCSI-guiden Edit: Ifølge guiden finnes det også high-end kontrollere som klarer opp til 30 enheter (men dette er for 32 og 64 bit PCI står det...) Endret 11. april 2004 av John_^ Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Får man ikke IDE-kontrollere med mange kanaler? Lenke til kommentar
John_^ Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 (endret) Etter litt søking fant jeg 12-ports S-ATA raid kontroller som takler opp til 3TB pr kontroller og opp til 4 kontrollere pr system. 3TB * 4 kontrollere = 12TB maksimum lagringskapasitet. Burde holde for de fleste ja... Edit: Leste litt feil på specs som jeg rettet. Endret 11. april 2004 av John_^ Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Når det gjelder SCSI så har de fleste kontrollere to kanaler og 16 enheter pr. kanal, men kontrolleren selv tar en enhetplass på hver kanal så da får du 15 * 2 disker. Hvilke servere er det du snakker om? "Proffe" servere, eller hjemmeservere? Lenke til kommentar
Der kajser Skrevet 14. april 2004 Forfatter Del Skrevet 14. april 2004 Etter litt søking fant jeg... Takk for svar alle sammen. Bakgrunnen til spørsmålet er både med tanke på mindre og større server, primært for proffesjonelt bruk. Selv på "proff" server betyr øknomien noe. Heller ikke her, og kanskje spesielt ikke her, kan man pøse på. Scsi har alltid ligget noe høyere i pris, og Sata gir et godt alternativ. Derfor er de controllerne som her er vist til meget interressant. Jeg har ikke sett prisene på disse ennå, men vil tro at de er rimeligere enn scsi alternativene. Disse gir den muligheten til flere disker innenfor samme kabinett som kan redusere omfanget av en installasjon, også hos private med behov for mange disker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå