JKJK Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Har i det siste fått noen klassiske eksempler på at windows (xp sp1) begynner å be om en reinstallasjon. Reinstallasjoner er noe jeg misliker sterkt og prøver å slippe unna i høyst mulig grad. noen eksempler: hvis jeg høyreklikker på skrivebordet for å komme inn på egenskaper for skjerm osv. så kommer ikke menyen opp, men explorer blir stående å bruke 99% cpu. Dette ender med at jeg må restarte explorer. Hvis jeg f.eks loader en mp3 i winamp på den "tungvinte måten" (ikke drag'n'drop) skjer akurat det samme. osv, osv.... noen som har noe tips her? Vil aller helst slippe å formatere! Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Noen tips i stikkordform: (ikke nødvendigvis i rekkefølge) Skann for spyware (helst med 2 forskjellige programmer.) Kjør "scf /scannow" fra kommandoprompt Legge inn siste SP på nytt Tøm alle temp-kataloger og perflib Disable alle unødvendige services. Defragmenter med 3.parts verktøy (f.eks o&o defrag) Avinstaller alle programmer du ikke bruker regelmessig Rydd opp i msconfig og i HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run Håper det hjelper, men enkelte ganger så er en reinstallasjon det beste, men man vet aldri. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 11. april 2004 Forfatter Del Skrevet 11. april 2004 (endret) Noen tips i stikkordform: (ikke nødvendigvis i rekkefølge) Skann for spyware (helst med 2 forskjellige programmer.) Kjør "scf /scannow" fra kommandoprompt Legge inn siste SP på nytt Tøm alle temp-kataloger og perflib Disable alle unødvendige services. Defragmenter med 3.parts verktøy (f.eks o&o defrag) Avinstaller alle programmer du ikke bruker regelmessig Rydd opp i msconfig og i HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run Håper det hjelper, men enkelte ganger så er en reinstallasjon det beste, men man vet aldri. når jeg tenker meg om, har jeg for meg at dette begynte etter å ha fått en jækelsk til spyware ting inne (bridge.dll). Mener jeg fikk fjerna denne, men nå ble jeg plutselig litt i tvil. Adaware med nyeste referansefil eller Norman antivirus finner i alle fall ikke noe galt. Får av en eller annen grunn ikke starta spybot. Er ikke 100% sikker på om det starta før eller etter bridge.dll .... "scf /scannow" funker ikke... har rydda i msconfig og "run" i regedit. har tømt alle temp kataloger. preflib ???!!!! har rota litt med services har ikke defragmentert med 3.parts verktøy, men med windows defrag'en har prøvd å kjørt "last known good configuration" har for øgonblicket ikke noen mulighet til å installere SP1 på nytt... har (nesten) alle oppdateringer fra windows update har prøvd å skrudd av indexing service på alle disker/partisjoner ...går snart tom for idèer!!!! Dette er sinnsykt merkelig. Eventlogen kan heller ikke komme opp med noe oppsiktsvekkende. Kan heller ikke komme på å ha installert noe spesiellt i det siste. Har også sjekket nesten hver eneste prosess i task manager'n uten å ha funnet noe oppsiktsvekkende. Det virker som at alle programmer kjører stabilt, men når programmet / jeg skal ta i bruk noe av explorer (f.eks. når du velger hvilken fil man skal adde i winamp playlista) skjer det ett eller annet. Det må da finnes en løsning på dette (foruten formatering) ?? edit: har også lett litt rundt på microsoft technet uten å funnet noe fornuftig enda. Endret 11. april 2004 av DJ-JK Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 let litt på winxpnews.com. Kanskje de har noe lurt? Perflib er filer i \windows\temp som du kan slette. Ellers så er innebygd defrag i windows ganske dårlig så den hjelper nok ikke. Har du prøvd å av-isntallere winamp og så installere den igjen? Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 12. april 2004 Forfatter Del Skrevet 12. april 2004 fant ikke noe perflib under /windows/temp. det har ikke noe med winamp å gjøre. Symptomene oppstår også ved bruk av start-menyen noen ganger. Helt på trynet spør du meg... Får absolutt ikke opp menyen som skal komme opp når jeg høyreklikker på skrivebordet. Da blir explorer.exe stående å bruke 99% cpu helt til jeg killer den selv og starter explorer på nytt via task manager -> file -> new task (run). Det samme skjer også hvis jeg høyreklikker i et hvit felt i windows utforsker (bruker Total commander til vanlig). Har prøvd å re-isntallere skjermkortdrivere (et desperat forsøk), da start menyen var treig ei stund.... Tviler også sterkt på at det har noe med defragmentering å gjøre. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 (endret) Trojaner/backdoors/malware osv. ? Kan du ta screenshot av taskm./prosesser ? http://www.nsclean.com/trolist.html http://www.answersthatwork.com/Tasklist_pages/tasklist.htm http://www.windowsstartup.com/wso/browse.php?l=0 Endret 12. april 2004 av jarmo Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 nei, det høres mer ut som om noen system-filer ikke er helt gode. sfc /scannow og re-install av siste SP kan kanskje hjelpe. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 12. april 2004 Forfatter Del Skrevet 12. april 2004 (endret) tviler sterkt på at det er noe spyware ute å går... legger ved screenshot av processes anyway. når jeg kjører scf /scannow begynner den å mase om Windows XP sp1 cd. Jeg putter i cd'n, men den fortsetter å mase. (er samme cd som jeg installerte fra... integrert sp1). ...lurer virkelig på hva som forårsaker dette! Endret 12. april 2004 av DJ-JK Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 når jeg kjører scf /scannow begynner den å mase om Windows XP sp1 cd. Jeg putter i cd'n, men den fortsetter å mase. (er samme cd som jeg installerte fra... integrert sp1). Sjekk i registry HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion at verdien "Sourcepath" stemmer overens med cd-rom'en du stikker platen i. Ang prosesslisten så ser den grei ut så langt jeg kan se. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 12. april 2004 Forfatter Del Skrevet 12. april 2004 endra pathen i Sourcepath til rett stasjonsbokstav (L:/i386), men den maste fortsatt om cd'n. Hva gjør sfc /scannow anyway ??? Har testa litt mer... fjerna de prosessene jeg mente var unøvendig, samt drepte zone alarm og norman virus controll, uten at dette hjalp. Prøvde også å logge inn på Administrator kontoen, men symptomene er de samme der. Har forsåvidt aldri logget inn på denne før nå. MEN: i safe mode er alt OK, så det er ett eller annet muffens. ang "sfc" så er b.la. denne meldingen i event loggen: The system file c:\windows\system32\inetsrv\counters.dll could not be copied into the DLL cache. The specific error code is 0x000004c7 [The operation was canceled by the user. ]. This file is necessary to maintain system stability. For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp. samme melding er der mange mange ganger, men omhandler forskjellige filer. ...dette begynner virkelig å gå meg på nervene Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 sfc sjekker systemfilene og kopierer de inn fra cd-platen. - prøv med /purgecache og/eller /scanonce Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 12. april 2004 Forfatter Del Skrevet 12. april 2004 major update: har nå bitt i den sure CD'n og formatert! Alt så bra ut til å begynne med, men etter å ha installert en del programmer oppdaget jeg til min STORE forskrekkelse at problemet hadde kommet tilbake! søkte etter bridge.dll og fant ut at djevelskapen var tilbake på plass. Har når slettet alle filer og regkeys som har med den å gjøre (tror jeg), samt kjørt spybot og adaware, og spybot har fjernet den et par ganger. Alike vell er problemet der og jeg kan ikke se noen annen mulighet at det er bridge.dll dritten som forårsaker det. Et problem er at spybot klarer ikke å laste ned oppdateringene pga. denne dritten. En kamerat fikk i dag akurat samme problem, så det er tydeligvis ikke bare jeg som sliter. Kan ikke komme på at jeg har installert noen tvilsom software. Mener jeg bare har installert standard-ting som: office, winamp, opera, osv osv... det må da være en måte å få fixet dette på!? Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 hva var det SISTE programmet du installerte før problemene kom tilbake? Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 12. april 2004 Forfatter Del Skrevet 12. april 2004 hva var det SISTE programmet du installerte før problemene kom tilbake? Det er jeg ikke sikker på. Jeg installerte flere programmer samtidig, og etter hverandre uten å reboote. Har en viss mistanke om at Vobsub er synderen, da jeg også installerte denne nylig før jeg fikk problemet første gang. Jeg har uansett fjernet alt som har med ordet vobsub å gjøre både i filer og i registeret. Har lest veldig mye på forums rundt om kring nå, og det viser seg at det er mange som sliter med dette. Noen får derimot fjernet problemet på enkle måter (har prøvd alle), mens andre ikke. det er bridge.dll/bridge.exe/bridge.inf/winfavorites.exe det er snakk om. Finner ikke noen security patch eller removal tool for dette. Det MÅ være noe som kjører i bakgrunnen som kan til at explorer.exe bruker 100 - 99% cpu, da det funker fint i safe mode (med og uten networking). Tipper det er en eller annen form for service (akurat som blaster viruset). Har uansett fjernet alt som har med ordet bridge å gjøre på både disk(er) og registeret. Adaware og spybot finner ingen ting. Det virker som at selve bridge/winfavorites viruset er fjernet, men at det har gjort en eller annen form for skade på explorer.exe/noe annet som gjør at det fortsatt klikker. Det som irriterer meg er at jeg ikke får lastet ned de nyeste referansefilene til spybot pga. dette (har vel nest siste referansefiler tror jeg). Hvis noen vet om ett eller annet som kan forårsake at explorer.exe bruker 100%CPU så rop ut! Har tidligere vært borti at en for stor HOSTS fil kan forårsake dette, men det er ikke det som er tilfelle denne gangen! Et problem er at jeg ikke får kjørt noen online antivirus scannere, da disse krever IE (bruker Opera til vanlig). Når jeg starter IE, oppstår symptomene igjen. Den som har laget dette viruset er rett og slett genial! Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 Det er jeg ikke sikker på. Jeg installerte flere programmer samtidig, og etter hverandre uten å reboote. Skal ikke kommentere det mer....selv om jeg har lyst. Siden den er nyinstallert så kan du jo kanskje installere enda en gang, men denne gangen noterer du ned hva du installerer og rebooter mellom hvert program. Bruk så maskinen litt før du installerer neste program. Da burde du enkelt kunne finne synderen. Kan det være et hardware problem som gjør det? Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 12. april 2004 Forfatter Del Skrevet 12. april 2004 (endret) kal ikke kommentere det mer....selv om jeg har lyst. hehe.. veit. Men jeg hadde dårlig tid, og arbeidet var langt ifra motiverende, så ble det gjort slik. Er uansett overbevist om at det finnes en annen måte å fixe dette på enn å installere på nytt igjen. Det virker som viruset er relativt nytt, så forhåpentligvis kommer det en removal tool og/eller patch for det, akurat som det gjorde for MSblast. Om jeg skulle finne på å installere alt på nytt igjen, og installere et og et program for å finne synderen, vil jo dette ta SINNSYKT lang tid, og mye trolig resultere i at jeg må re-isntallere etterpå igjen også finner foreløbig ikke noen flere spor av viruset, men det virker som om det har gjort "stor" skade edit: det er definitift ikke et hardware problem. Skal ringe Norman support i morgen og høre om dem har noe fornuftig å si. Endret 12. april 2004 av DJ-JK Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 13. april 2004 Forfatter Del Skrevet 13. april 2004 uhm.. fant før det første ut kilden til bridge.dll viruset. Det viste seg i midlertid at dette ikke var grunnen til at explorer.exe brukte så mye CPU. arniWORX er et forsåvidt ganske snedig shell-extention for Daemon tools. Denne legger til en liten "mount in daemon tools" meny når man høyreklikker på et ISO image. MEN så av en eller annen grunn viste det seg at dette programmet var en "smule" ustabilt. Når jeg fjerna denne extentionen fra daemon tools, var alt helt ok! ENN om jeg kunne vært så intelligent å sjekket dette i går???! Formaterte 3 ganger før jeg fant det ut (og alle sammen syng med: john er en idiot...) Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 13. april 2004 Del Skrevet 13. april 2004 Du fant iallefall ut av det! Det er helt greit å gjøre en feil hvis man lærer av det vet du. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå