Gå til innhold

Shappire Radeon 9800 Pro

eee

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg håper noen av dere lesere eller brukere kan hjelpe meg med problemet jeg har med mitt Shappire Radeon 9800 Pro kort.. Jeg har installert de nye catalyst driverne til ati kort.

I noen spill har jeg fps-drop, dvs. at kortet yter mye mindre enn det skal, og det kan faktisk hakke litt.. Jeg blir litt frustrert når det skjer og liker det ikke i det hele tatt!

Kan kortet være slik hvis det er for varmt?

Er det noen instillinger eller ting jeg kan gjøre for at det skal yte slik det skal og at det ikke skal hakke unødvendig?

Håper at dere svarer meg på dette..

Takk på forhånd..

Hardware:

HK: Asus A7N8X Deluxe (nForce2)

CPU: AMD Athlon XP2400+

RAM: TwinMOS 2x256MB PC3200 (400MHz)

HD: Western Digital Caviar 120GB

Drivere skjermkort: ATI sine catalyst drivere. (wxp-w2k-catalyst-8-00-040322a-014266c)

Drivere HK: Orginale drivere fra platen jeg fikk med hovedkortet

(NVIDIA nForce2 Series Rev 44.03)

Bakgrunnsprogrammer: MSN Messenger Service, PowerStrip (til skjermen), Norton AntiVirus, WinAMP, WinZIP, Download Accelerator Plus, Webkamera & mIRC.. Hvis det var det du mente..?? Har jo selfølgelig ikke alt oppe på en gang da.. når jeg spiller bruker jeg å ha MSN og mIRC på..

Klokking: Jeg har ikke klokket noe som helst..

Jeg har problemene i disse spillene:

Counter-strike 1.6 (steam) - jeg har fps-drop.. skjermkortet ligger ustabilt fra 55-100 fps.. mest oppe i 100 fps, men det er dårligere av og til.

Unreal Tournament 2003 - kortet yter dårlig på dette spillet, det kan faktisk hakke litt.. + her er bildet litt utenfor skjermen, på ene siden er den utenfor og på andre siden er det svart fordi billedet er utenfor..

mvh

Trond

Endret av eee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Specs please!

CPU, RAM, HK, HD, OS, drivere hk, drivere skjermkort, bakgrunnsprogrammer, klokking osv.

For at vi skal ha en mulighet til å hjelpe så må vi i det minste vite hva slags HW det dreier seg om!

HK: Asus A7N8X Deluxe (nForce2)

CPU: AMD Athlon XP2400+

RAM: TwinMOS 2x256MB PC3200 (400MHz)

HD: Western Digital Caviar 120GB

Drivere skjermkort: ATI sine catalyst drivere. (wxp-w2k-catalyst-8-00-040322a-014266c)

Drivere HK: Orginale drivere fra platen jeg fikk med hovedkortet

(NVIDIA nForce2 Series Rev 44.03)

Bakgrunnsprogrammer: MSN Messenger Service, PowerStrip (til skjermen), Norton AntiVirus, WinAMP, WinZIP, Download Accelerator Plus, Webkamera & mIRC.. Hvis det var det du mente..?? Har jo selfølgelig ikke alt oppe på en gang da.. når jeg spiller bruker jeg å ha MSN og mIRC på..

Klokking: Jeg har ikke klokket noe som helst..

Lenke til kommentar
Vi må ha specs! og hvilke spill er det problemet skjer i?

Jeg har problemene i disse spillene:

Counter-strike 1.6 (steam) - er ikke sikker på hva som er galt, men det kommer en firkant med farger når jeg skyter på vegger eller dører..

Unreal Tournament 2003 - her er bildet litt utenfor skjermen, på ene siden er den utenfor og på andre siden er det svart fordi billedet er utenfor..

Jeg har ikke testet det i andre spill foreløpig..

Lenke til kommentar

Det er mange som klager på hakking i cs med ATI, selv har jeg ikke hatt noen problemer. Det med at du får rare farger kan være mange ting.

Skjermkortet kan være ødelagt, eller det kan være feil på bios,, osv..

Det jeg ville gjort er å av installere driverene til skjermkortet, å installere på nytt.

Prøve å fjerne Alle spor.

Så ville jeg, dette er bare meg, sier ikke at du skal gjøre det.. Prøvd å oppdatere biosen, eventuelt legge den inn på nytt.

En annen ting du kan gjøre er å klokke ned, hvis problemet forsvinner da, kan det være at kortet blir for varmt.

Dette er noen ting du kan prøve, men det kan jo være rett og slett et gåent kort, eventuelt få ett nytt et i retur.

Lenke til kommentar

Det at bildet kommer utenfor skjermen i UT 03 har ikke nødvendigvis noe m\skjermkortet og gjøre. Det kan være oppløsningen som ikke stemmer med skjermens innstillinger, noe som man kan justere på med f.eks. knappene på skjermen. (forskyve bildet )

Lenke til kommentar

Prøv å oppdater chipsettdriverene (men bruk kun MS sine IDE drivere, har hørt at nVidia har problemer med sine drivere).

Slå av V-sync og pass på at du ikke kjører med antalising.

Jeg har også hørt at omega sine drivere fungerer bedre med CS, last ned nyeste fra http://www.omegacorner.com/

Oppdater windows om du ikke har gjort det (kansje dumt å spørre om?).

Noen har i tillegg måtte legge inn CS på nytt for at grafikken skal vises rett (har vel noe med bindinger til skjermdriveren å gjøre).

Generelt så er det mange som har problemer med CS og ATI og hva som forårsaker problemene er ennå usikkert...

Desverre så er jeg ikke en CS fanatiker og kunnskapen om spillet er deretter.

Lenke til kommentar
Tusen takk for hjelpen folkens!!
Jeg har funnet ut at det med de fargene var powerstripen (til skjermen) som var noe galt med.

Jeg skal ta å formatere dataen min, fordi det er så mye dritt på den som jeg ikke får fjærnet. Jeg skal prøve omega-driverene og se om at skjermkortet mitt yter bedre. Hvis ikke det går, så må jeg nok sende skjermkortet i retur og få ett nytt..

Jeg sier igjen, tusen takk for hjelpen alle sammen! :D

mvh
Trond
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...