Gå til innhold

6600 vs 7610

Anbefalte innlegg

jøss.. er egenoppgradering sååååååå viktig for deg at det er det som teller mest ved valg av telefon? Stereo og radio er det heller ikke det som de fleste setter som første kriterie ved valg av telefon.

Jendor, du glemmer en ting (nesten da) at uten muligheten for FW oppgradering blir sx1 helt sparket fra banen i kampen vs. 6600, uten "hjemme" FW oppgradering skulle det ha vært mye vanskeligere å få fiksa alle de bugsa som sx1 slet med først....

@Arehei: På tide å flytte nærmere sentrum? :p Tulla, måtte bare si det....

Foresten, finnes det virkelig ikke noen andre reparatører i Oslo, enn i sentrum?

Dessuten har det nok kun kommet 1 fw oppgradering til 6600, så en tur på 6mnd er ikke akkurat verst... Du kan jo ta den sammen med en liten bytur så blir alt så koselig vet du ;)

Edit: Noen skriveleifer.

Endret av Remerser
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste som burde vært snakket om her er hva den enkelte anbefaler, og ikke anbefale en drittmobil bare for ikke å innrømme at du har gjort et dårlig kjøp. Du er ikke mobilen. Har du kjøpt en nokia 6600 og er misfornøyd, si det. Har du kjøpt en sx1 og er misfornøyd, si det. Det må ikke bli sånn som med biler: "Åjo, volvo er best. Det har pappa'n min" "Nehei, Audi er best, det har vi!"

Skjønner dere?

Lenke til kommentar
Si meg en ting. Er mono så dårlig? Har aldri hørt det, men er det ikke stort sett samme lyd som kommer ut av hver enkelt stereo øreplugg også da?

du hører STOR forskjell på mono og stereo når du hører på musikk på ørene.

Lydbildet blir mye mer komplett ved stereo og detaljene er til stede.

Høres kanskje ut som overdrivelse, men prøv så hører du.

Lenke til kommentar
jøss.. er egenoppgradering sååååååå viktig for deg at det er det som teller mest ved valg av telefon? Stereo og radio er det heller ikke det som de fleste setter som første kriterie ved valg av telefon.

Det er en grunn til at Siemens legger ut så mye firmware på nettet.

Det er fordi den forrige firmwaren trengte forbedringer.

SX1 er en telefon som er belemret med feil, dessverre, og den er ingen "vinner" selv om de (du også?) som eier den elsker den fordi de vil forsvare kjøpet sitt.

For meg er egenoppgradering svært viktig ja. Enig i at det var spesielt viktig med SX1 i starten, for FW05 og 06 var jo så dårlige at de bare måtte byttes ut fortest mulig.

Men selv om jeg har FW07 nå, som er dønn stabil, kan jeg fortsette å oppgradere med FW08, FW09 og så videre, som sikkert vil gjøre telefonen enda bedre. Nokia-eiere kan ikke gjøre dette. Selv om jeg absolutt ikke tviler på at 6600 er bra og stabil i dag, betyr ikke det at ytterligere oppgraderinger ikke ville gjort noen forskjell.

Jeg prøver absolutt ikke å forsvare kjøpet mitt heller. Grunnen til at jeg propaganderer litt for SX1 her er simpelthen at jeg vil at det skal lønne seg å lage gode produkter. Jeg vil at Siemens skal få suksess med SX1 fordi de har laget et enestående alt-i-ett produkt, for da vil de ikke legge seg på Nokia-linjen neste gang (noe som innebærer å kutte ut alle funksjoner man tror man kan slippe unna med for å spare penger). Tar SX1 markedsandeler fra 6600/7610 vil det kanskje også legge et press på Nokia om å putte mer teknologi inn i Symbian-telefonene sine, og slik kan vi få bedre Nokia-produkter i fremtiden. I dag kan man ikke få komplette Nokia-produkter. Vil man ha Symbian og storskjerm må man gå for 6600, men får da ikke stereo, radio, headset osv. Eventuelt kan man gå for 6230 og få stereo og pop port, men da må man nøye seg med Series40 og en patetisk skjerm.

Og til slutt, for at det ikke skal være noen tvil: SX1 er ikke belemret med feil. Det var problemer med FW05 og 06, men med FW07 er den dønn stabil. Ikke la slike skremselsutsagn skremme noen fra å kjøpe SX1.

Lenke til kommentar
Det kan jo være at de ikke synes at tastene til Siemens Sx1 er noe digg

Ja så absolutt. Selv om jeg er storfornøyd med min SX1 er jeg helt enig i at tasteoppsettet er en svakhet. Heldigvis er det den eneste svakheten den har.

Nå har jeg etterhvert lært meg å skrive ganske kjapt med to hender, men med en hånd går det fortsatt en del saktere enn før. Det er en ganske bratt læringskurve, for det tar tid å lære seg hvor de ulike bokstavene sitter. Det må man dersom man vil skrive skikkelig fort med SX1. Jeg skriver dessuten ganske mye, både sms, mms og notater, og jeg skal gjerne innrømme at tasteoppsettet på SX1 hemmer farten litt.

Men det skal også være sagt, at når det gjelder tekst-input så er ikke det vanlige 3x3 oppsettet særlig ideelt heller. Tidligere hadde jeg Nokia 6800, og den var en drøm å skrive med sammenlignet med andre mobiltelefoner (for de som ikke vet det har den et fullstendig qwerty-tastatur). Forhåpentligvis vil det en dag komme en Symbian-telefon med all teknologi, fet skjerm og qwerty-tastatur. Jeg er faktisk ganske sikker på at jeg kommer til å kjøpe 9500 når den kommer ut, for jeg tror den har det jeg krever.

Lenke til kommentar
Si meg en ting. Er mono så dårlig? Har aldri hørt det, men er det ikke stort sett samme lyd som kommer ut av hver enkelt stereo øreplugg også da?

Du får lyden i 2 kanaler, dermed kan (altså ikke nødvendighvis) så kan musikken bli fyldigere (fks. at de synger kun i høyre høytaleren, imens ivenstre høytaleren går en gitar solo <---dette er stereo, imens i mono ville den samme lyden ha kommet utifra begge høytalerne...)

@Motig; du glemmer litt at SX1 bygger på Nokias sitt grensesnitt, det eneste som er "bedre" med sx1 er ifølge meg stereo mp3, ellers ser jeg ingen klare fordeler.

@Kvork: Ja, det er og var grusomt, men det er over 55 år siden, mye har skjedd siden det.

Lenke til kommentar
En annen grunn til ikke å kjøpe Siemens er at selskapet bygget seg opp ved å ha fabrikker ved siden av konsentrasjonsleirer under 2. verdenskrig, hvor fangene ble tvunget til å jobbe til døden!

Hvem vil støtte noe så grusomt?

Vil ikke si at man støtter noe så grusomt ved å kjøpe Siemens-produkter. For det første var det 60 år siden. For det andre har Siemens tatt sterkt avstand fra det som skjedde, og satt opp et Holocaust Memorial Fund for overlevende etter Holocaust. For det tredje er det bare navnet Siemens som er igjen fra den tiden. Alle de som satt i ledelsen av firmaet for 60 år siden er for lengst borte, og man kan vel knapt bebreide dagens ledelse for noe som skjedde før de ble født.

For det fjerde er det mange firmaer man må boikotte dersom man skal legge seg på den linjen du legger til grunn. Noen av dem er: BMW, AGFA, Shell, Ford, AEG, Daimler Benz, BASF, Volkswagen.... Plus en rekke andre mindre kjente tyske firmaer. Kan du virkelig si at du aldri har benyttet produkter fra noen av disse firmaene?

Lenke til kommentar

Motig: Du er voldsom til å henge ut 6600 pga den ikke har stereo/mp3 støtte. Det er vel stort sett det som er den store forskjellen på de. Dette med at SX1 har større skjerm er et relativt latterlig argument.

Helt ærlig, så er det et MYE større problem at SX1 ikke har normalt tasteoppsett, enn at 6600 ikke har stereo. Jeg har ikke prøvd SX1 selv, men det er jo tydelig at det faller i smak hos svært få. MP3/stereo har egentlig ingenting på en mobiltelefon å gjøre, og er å regne som en bonus hvis det er med.

Tasteoppsettet SX1 har, reduserer effektiviteten og brukervennligheten til hovedfunksjonene på telefonen.

Lenke til kommentar
Motig: Du er voldsom til å henge ut 6600 pga den ikke har stereo/mp3 støtte. Det er vel stort sett det som er den store forskjellen på de. Dette med at SX1 har større skjerm er et relativt latterlig argument.

Helt ærlig, så er det et MYE større problem at SX1 ikke har normalt tasteoppsett, enn at 6600 ikke har stereo. Jeg har ikke prøvd SX1 selv, men det er jo tydelig at det faller i smak hos svært få. MP3/stereo har egentlig ingenting på en mobiltelefon å gjøre, og er å regne som en bonus hvis det er med.

Tasteoppsettet SX1 har, reduserer effektiviteten og brukervennligheten til hovedfunksjonene på telefonen.

Oppfordrer deg til å lese igjennom alt før du uttaler deg. For det første prøver jeg ikke å henge ut 6600, jeg bare kommer med saklige argumenter for hvorfor jeg mener SX1 er et bedre kjøp. For det andre har jeg aldri sagt at den eneste fordelen med SX1 er stereo MP3. Stereo gir jo fordeler på mange andre områder enn MP3, for eksempel stereo radio og stereo video. I tillegg har jeg nevnt mange andre fordeler med SX1. For eksempel hotswap MMC, støtte for normal størrelse MMC (i forhold til 7610, ikke 6600), støtte for headset (noe som er en nødvendighet for MP3, radio og video med SmartMovie), ekstra info om batteri og dekning, selvoppgradering av firmware (hvorfor det er en fordel har vært diskutert tidligere i denne tråden), datakabel er inkludert når man kjøper telefonen, stereo headset er inkludert når man kjøper telefonen, SX1 er 7-800 kroner billigere enn 6600.

Du sier at MP3/stereo ikke har noe på en mobil å gjøre. Det er vel ærlig talt opp til hver enkelt å avgjøre. Jeg bruker min SX1 som MP3-spiller hele tiden. Kvaliteten er formidabel, og det er utrolig deilig å slippe å dra på flere enheter. Med et 256MB MMC får jeg plass til nok av musikk. I tillegg sparer jeg penger siden jeg slipper å kjøpe en dedikert MP3 spiller. Det samme gjelder for radioen også. Jeg bruker den svært ofte, kvaliteten er god, og jeg slipper å dra på flere kostbare enheter. I tillegg kan jeg om jeg ønsker det legge inn hele spillefilmer eller musikkvideoer på mobilen og se de med flott lyd fra headsettet. Dette er riktignok en funksjon jeg bruker noe sjeldnere enn MP3 og radio, men det er likevel en flott mulighet å ha.

Når det gjelder tastene på SX1 så har jeg allerede nevnt at de er litt vonde å skrive med, men at det går bra med to hender. Jeg har også nevnt at et vanlig 3x3 oppsett heller ikke er ideelt, og at man trenger et fullstendig qwerty-tastatur for å skrive skikkelig kjapt med en mobil.

Jeg har heller aldri nevnt at SX1 har større skjerm enn 6600 (har den det?) Det jeg har sagt er at det er flott å ha den ekstra informasjonen om batteri og dekning uansett hvor i menyene man befinner seg. Særlig er dette en fordel på tog og lignende, der dekningsforholdene ofte kan variere.

Dersom du tror at tasteoppsettet til SX1 vil hemme deg så voldsomt i bruken av telefonen, så er det jo bare for deg å ikke kjøpe den. Jeg kan imidlertid, etter å ha eid SX1 noen uker, si at det er en overgang men at det er noe man venner seg til etterhvert. Jeg skriver i dag nesten like raskt med SX1 som jeg gjorde med et 3x3 oppsett, dersom jeg bruker to hender. Med en hånd går det fortsatt noe tregere, men denne ene ulempen er noe jeg velger å leve med. Hovedsaken med SX1 er at Siemens har inkludert så mye nyttig teknologi i den at den i dag fremstår som den første virkelige multimedietelefonen. Det er også den følelsen jeg sitter igjen med etter å ha brukt den i noen uker.

Lenke til kommentar

Jeg nevnte akkurat stereo/mp3 støtte, fordi det var det som ble mest diskutert her, og du mente at det var en av årsakene til at nokia tapte klart mot siemens. Jeg skrev ikke at du sa at det var den eneste fordelen - jeg skrev at jeg selv, anser det som den største forskjellen.

Jeg sa at mp3 egentlig ikke har noe på en mobil å gjøre. "Egentlig" utgjør en stor forskjell i denne sammenhengen...

Jeg ser jo helt klart at SX1 er best for deg, siden du virklig benytter deg av disse funksjonene. Men det betyr ikke at folk fleste bryr seg for mye om disse funksjoene... Og de som bryr seg mest om disse funksjone prioriterer gjerne en skikkelig mp3 spiller med harddisk og skikkelig headset. Jeg har forstått det slik at du ikke kan putte vanlige "øretelefoner" i SX1? I så fall stiller jo den likt med Nokia på det punktet (du nevnte det det som en fordel med SX1) selv om Nokia riktignok kun gir monolyd.

Det med at SX1 har større skjerm var ikke rettet til deg egentlig, men det er mange som nevner det. Nå nevnte jo du også det, og da har jeg en kommentar til det: 6600 viser også dekningsindikator uansett i hvor i menyen du befinner deg, samt i alle programmer som ikke er i fullskjerm. Batteri indikatoren har du strengt tatt ikke behov for å sjekke særlig ofte... Konklusjon: jeg anser den ekstra linjen som totalt unødvendig. Hvis den er bakgrunnsbelyst sammen med resten av displayet har jeg en følelse av at det er irriterende/stygt når telefonen kjører video/spill i fullskjerm eller lignende.

Jeg har ikke sagt at jeg har tenkt å kjøpe SX1, og har heller ingen planer om å kjøpe 6600... Akkurat tasteoppsettet på SX1 hadde ikke gjort meg så mye.

Og ja, du har riktig i at den fremstår som den første virkelige multimedietelefonen. Men Nokia har ikke markedsført 6600 som en multimediatelefon. Da hadde selvsagt mp3 og stereo vært med. Poenget er at selv om SX1 er en multimediatelefon trenger jo ikke det å bety at den er den beste mobiltelefonen! Multimediafunksjonen er jo slett ikke noe alle bryr seg om ved valg av ny telefon!

Lenke til kommentar
Jeg har forstått det slik at du ikke kan putte vanlige "øretelefoner" i SX1? I så fall stiller jo den likt med Nokia på det punktet (du nevnte det det som en fordel med SX1) selv om Nokia riktignok kun gir monolyd.

Man kan få kjøpt (for en billig penge) adapter så man kan bruke vanlige 3.5 jack lydenheter til SX1.

Lenke til kommentar
Jeg ser jo helt klart at SX1 er best for deg, siden du virklig benytter deg av disse funksjonene.

Enig. Hvis jeg ikke hadde bruk for funksjonene ville jeg kjøpt meg en mye mindre mobil.

De som bryr seg mest om disse funksjone prioriterer gjerne en skikkelig mp3 spiller med harddisk og skikkelig headset.

Hva som er "skikkelig" i denne sammenhengen kan jo diskuteres. Det finnes en rekke flash-baserte MP3-spillere på markedet fra produsenter som iRiver og lignenede, og jeg vil si de er like "skikkelige" som harddiskbaserte spillere. Ikke alle gidder å dra rundt på en iPod, og dessuten har harddiskbaserte spillere temmelig dårlig batterilevetid. Jeg synes seriøst at lyden fra SX1 er glimrende. Selvsagt skulle jeg gjerne ønsket å kunne bruke svære øretelefoner en gang iblant, men som det sies her finnes det adaptere.

Jeg har forstått det slik at du ikke kan putte vanlige "øretelefoner" i SX1? I så fall stiller jo den likt med Nokia på det punktet.

Den stiller likt med 7610. 6600 har ikke muligheter for headset i det hele tatt. Den har ingen port for det. Forskjellene på SX1 og 7610 er at SX1 har stereo, at det følger med headset i pakken når du kjøper SX1, og at SX1 faktisk er på markedet i dag.

6600 viser også dekningsindikator uansett i hvor i menyen du befinner deg, samt i alle programmer som ikke er i fullskjerm. Batteri indikatoren har du strengt tatt ikke behov for å sjekke særlig ofte. Konklusjon: Jeg anser den ekstra linjen som totalt unødvendig.

Visste ikke at 6600 hadde sånn dekningsindikator. Det er i tilfelle bra. Kan være greit å ha batteriindikator også, for eksempel hvis man hører på MP3, spiller spill eller ser på film, og ønsker å spare litt på batteriet. Dessuten er det mange Symbian-programmer som kjører i fullskjerm, og da ville man (så vidt jeg har skjønt) miste indikatoren på 6600. Jeg er med andre ord ikke enig i at den ekstra linjen til SX1 er totalt unødvendig.

Og ja, du har riktig i at den fremstår som den første virkelige multimedietelefonen. Men Nokia har ikke markedsført 6600 som en multimediatelefon. Da hadde selvsagt mp3 og stereo vært med.

Men da burde ihvertfall 6600 vært billigere enn SX1. I dag er den jo dyrere. Grunnen til at Nokia ikke har med MP3 og stereo på 6600 er rett og slett markedssegmentering, samt at de ønsker å spare mest mulig penger ved å utelate teknologi. De har 6600 (og snart 7610) som de avanserte Symbian-modellene, og 6230 og 7600 som multimedietelefoner. På den måten dekker de flere markedssegmenter, men telefonene blir forholdsvis billige å produsere siden ingen av dem har all teknologi. Likevel tar Nokia seg like godt betalt for telefonene sine som Siemens gjør for SX1. På den måten oppnår Nokia større overskudd på telefonene sine. Nokia tjener mest penger på denne måten, men det er ikke bra for forbrukerne. Personlig ønsker jeg både Symbian, høy oppløsning og multimediefunksjoner.

Endret av Motig
Lenke til kommentar
Jeg har forstått det slik at du ikke kan putte vanlige "øretelefoner" i SX1? I så fall stiller jo den likt med Nokia på det punktet.

Den stiller likt med 7610. 6600 har ikke muligheter for headset i det hele tatt. Den har ingen port for det.

Min 3650 har i allefall utgang for handsfree under, ved siden av batteri-hullet så jeg har vanskelig for å tro at denne utgangen ikke finnes på 6600. Det er riktignok ikke vanlig "jack", men en størrelse mindre. Det finnes jo selvsagt små adaptere som gjør det mulig å få koblet i øretelefoner med vanlig størrelse. Det finnes også en del headset som bruker en slik liten plugg, f.eks headsettet til den trådløse telefonen vår (fungerte ikke helt perfekt, men det fungerer å høre lyden fra mp3-programmet).

Å dra konklusjonen at Nokia har større overskudd på telefonene sine, ut i fra den konklusjonen din blir jo bare tull. Telefonen bør ikke nødvendigvis være billigere enn SX1 pga manglende stereo/mp3. Den har jo igjen andre ting som kan ha kostet mer (f.eks, nytt OS, tydeligvis bedre testet firmware).

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...