Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bildekvaliteten på 10D og 300D er faktisk helt lik, når man sammenligner med samme objektiv, ISO, kvalitet, innstillinger og så videre. Man kan allikevel få noe bedre bilder med 10D, hvis man har litt peiling, ettersom du har mere avanserte innstillinger, og mer valgfrihet. 10D kjennes også mye mer robust ut enn det plastdekselet til 300D gjør.

Men så lenge du ikke er en veldig avansert fotograf, så bør du nok gå for 300D, og legge noen tusen ekstra i ett godt objektiv fremfor standardobjektivet som følger med (du kan kjøpe huset separat og spare ytterligere 1500 kroner). Hvis du ikke har drevet med avansert foto lenge, vil du mest sannsynlig ikke få særlig bruk for de funksjonene 10D har, som 300D ikke har. En mer avansert fotograf, som har vært lenge i gamet, vil nok foretrekke en 10D.

Men husk å kjøpe ett objektiv med god vidvinkel. Canons 17-40 f/4L (7-8000 kroner tror jeg?) er ett fantastisk objektiv hvis du har råd til det. Ellers har Tamron ett 19-35 (ca. 3000 kroner), som riktignok er noen hakk under Canons 17-40, men langt bedre enn standardobjektivet som følger med.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer også 10D - 300D og jeg får jaggu ikke bestemt meg.

Veldig gode grunner for å kjøpe det ene, kontra det andre.

Men 10D er fortsatt det som virker mest kurant for meg, MEN.

Er det noen som vet om 10D blir erstattet med f.eks 10D mkII i løpet av nær fremtid? For jeg synes at dagens 10D er altfor dyr:)

Canon har jo store planer for 2004, mht lanseringer av nye kamera.

Lenke til kommentar

Nikon D70 er jo et mye bedre allternativ enn begge canon kameraene. D70 er bedre enn 10D på mange områder, og koster flere tusen mindre. Jeg forstår selfølgelig de som har canon objektiver eller annet tilbehør fra før, men står du på bar bakke synes jeg valget burde være enkelt. Nikon er jo abselutt like gode som canon til å lage kameraer, og D70 er jo helt rå.

Beklager at jeg kanske høres ut som en hardbarka Nikon-fan, men det er jeg.

Mvh Isen

Lenke til kommentar

Har Eos 300D og er veldig fornøyd. Hatt Eos 100 siden 1992. Så endel lysbilder har det blitt.

Hvis du er forsiktig med kameraet og bruker det fornuftig trenger man ikke 10D. 10D er tyngre og skrudd for mer proft bruk. Det jeg savner på 300D er rattet på baksiden og kanskje display på toppen, men etter noen dager blir man vant til dette.

Trenger du mer enn 4 bilder på rappen klarer ikke 300D noe mer. Da blir det bilder hvert sek resten.

Så det største problemet er at man ikke kan stille slik at autofokusen følger et bevegelig motiv som kommer nærmere deg. Det tar ca 15 sek før den klarer dette, for man har ingen instillinger på dette. Men løsningen er å sette kamera på sport. Nå har jeg enda ikke fått brukt for denne funksjonen.

Så lykke til med valget.

Lenke til kommentar

Sitter også å vurderer Nikon D70 kontra Canon 300D. Det meste heller på Nikon D70, men er det noen som har sett på støy i bilder på dette kameraet, siden den har laveste ISO verdi 200 og 300D har laveste iso 100, blir det naturlignok mindre støy hos canon. Eller vil ikke dette by på noen problem?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...