Dead_Rabbit Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 (endret) Hei!! Jeg har spart opp litt penger som jeg har tengt å bruke på en kompilator. Mellom 2000-3000 kr går den gyldene grensa på . Fordi jeg planlegger å kjøpe en hardisk som jeg skal innstalere Linux på tror jeg ikke jeg har mere heller når jeg tenker meg om . Og når jeg skaffer meg Linux, og begynner og eksperimentere med open source lurer jeg på om noen vet hvilke språk det er skrevet i (regner med at det er flere). Det ville vært hyggelig om ett av de var C++ . Etter mye, mye knoting kommer nå spørsmålet mitt: Er det noen som har noe forslag til hvilken kompilator jeg burde kjøpe? Fyr løs nå!!! Obs, glemte en ting. Det er foresten greit å vite hvorfor den er bra Har aldri brukt så lang tid på å skrive et innlegg(forferdelig). PS: Mitt innlegg nr 150 *stort* EDIT: Etter å ha sett på den 100 ganger før jeg starta et nytt emne fant jeg alltids noe... EDIT2: Hvorfor en parantes der?? Endret 11. april 2004 av zirener Lenke til kommentar
søppel Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Hm -- er det ikke litt dumt å bruke 2-3k på en kompilator når du skal gå over til Linux der man bruker GCC som er fri/gratis/whatever? I grunn er det små-dumt å bruke 2-3k på en kompilator under Windows også, hvis man ikke driver veldig-veldig seriøst da. Programvare under Linux er skrevet i forskjellige språk, akkurat som andre steder, men det går mye i C/C++. Når du er sikker på at det er kompileren som begrenser deg, kan du kanskje begynne å tenke på å bruke penger på slikt. Hvis du ikke vet om det er kompileren som begrenser deg nå - så er det ikke det, så bruk pengene dine på noe annet; det er snart sommer! :] Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Enig med søppel, ikke bruk penger hvis du ikke må Spesielt ikke hvis du får deg Linux, der det ofte følger med opptil flere IDE'er, kompilatorer, debuggere osv. Linux-kjernen / kernelen er skrevet i C. Mange av de større programmene og spillene er skrevet i C/C++. KDE er f.eks. skrevet i C++. Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 11. april 2004 Forfatter Del Skrevet 11. april 2004 (endret) Er kansje enig der, men har nå prøvd å gjøre alt du foreslo med dev kompilatorern i den forige posten, men gidder det å funke som det skal? Nei. Den kompilatoren jeg har nå støtter ikke standaren 100% så jeg får ikke vendt meg til å bruke namespace og sånt (det syns jeg i grunn er litt synd). Og jeg tror ikke jeg får gått over til Linux med det første(selv om jeg skal/vil få gjort det så fort som mulig). Edit: Litt redigering og så ser alt mye bedre ut Edit2: Takker for alle svar!!!!!!! Endret 11. april 2004 av zirener Lenke til kommentar
søppel Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 (endret) Forsøk MinGW Studio da, selv om jeg tror ikke det er noen feil med kompileren eller ide'et i dette tilfellet egentlig. Edit: http://www.parinya.ca/ Den på 23mb er den du er ute etter. Endret 11. april 2004 av søppel Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 11. april 2004 Forfatter Del Skrevet 11. april 2004 (endret) Tror vel heller ikke det er noe feil med kompilatoren EDIT: Død link søppel. EDIT2: Tror bare det er midlertidlig... Endret 11. april 2004 av zirener Lenke til kommentar
søppel Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Ikke død her, så er nok midlertidlig. Jeg kan eventuellt slenge opp en kopi på ftp'en her -- si fra. Lenke til kommentar
søppel Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Var noen mirrors: http://array26.rockefeller.edu/mirrors/www...lSetup-2.05.exe http://petra.hos.u-szeged.hu/~aking/www.pa...lSetup-2.05.exe Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 11. april 2004 Forfatter Del Skrevet 11. april 2004 (endret) Driver å laster nå, alt som trengtes var et raskt søk på download.com eller så løkte jeg bare på google. Brukte den svenske mirror`n der jeg. Takk for tips og linker EDIT: Tror det er link nummer en jeg laster fra nå, den har ihvertfall samme navn da. EDIT2: Prøvde linken igjen, funker fremdeles ikke Endret 11. april 2004 av zirener Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 11. april 2004 Forfatter Del Skrevet 11. april 2004 Har lasta ned og innstalert den nå og har et lite spørsmål: Visual C++ er et program stemmer ikke det? Er dette også et program? Og, IDE hva er det for noe? Lenke til kommentar
søppel Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 IDE = ( Editor, Compiler, Debugger ) Man bruker altså 'IDE' når man beskriver en samling ting/programmer. Hender man bruker 'Editor' og 'IDE' om-hverandre. Betydningen ligger altså litt i ordene: "Integrated Development Environment". Noen ex.: Editor/IDE = { Visual C++, MinGW Studio, Dev-Cpp } Compiler = { Visual C++, MinGW, GCC } Debugger = { Visual C++, GDB } MinGW Studio bruker MinGW som compiler og GDB som debugger. Dev-CPP bruker MinGW som compiler, og GDB som debugger. Visual C++ bruker en compiler med samme navn (eller cl.exe), og en debugger med samme navn (eller msdev.exe). Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 IDE står for Intergrated Development Environment Det finnes masse gratis som sagt, men til windows er Visual Studio å anbefale. Av gratis kan jo Open Watcom være grei, det som er bra er at den har direkte støtte for DOS programmer laget for DOS extendere. Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 IDE = ( Editor, Compiler, Debugger )Betydningen ligger altså litt i ordene: "Integrated Development Environment". IDE står for Intergrated Development Environment Og i tilfelle du lurte, IDE står for "Integrated Development Environment". Som søppel sier, det ligger i ordene. Et IDE er altså kort sagt et program der alt er tilgjengelig -- det er integrert i én løsning. Lenke til kommentar
kjetil7 Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 Hvis du skal ha en kompilator som er nærmest mulig standarden kjøper du Comeau C++ ( http://www.comeaucomputing.com/ ). Den støtter f.eks. exported templates (som den er ganske alene om?) Den koster ca. $50. Lenke til kommentar
søppel Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 Tror det er den eneste som støtter dette ja, kjetil7. GCC (og MinGW) støttet det i hvertfall ikke sist jeg sjekket. Tror ikke Visual C++ støtter det heller. zirener og andre som måtte lure; dette er ikke noe problem sånn med det første. Man kan enkelt finne alternative løsninger i template-koden sin, og også gjøre at koden er "klar for" export-muligheten som eventuellt måtte komme siden. Dette med export er uansett noe for den ganske så viderekommende C++ programmerer og som først kan bli aktuellt i større prosjekter. Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 Løsningen med å behandle templates som inline funksjoner er jo helt grei, selv om den ikke er optimal for større klasser. Derfor er det kanskje ikke så rart at det ikke har blitt implementert. Lenke til kommentar
kjetil7 Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 (endret) Du trenger jo heller ikke nødvendigvis å implementere funksjonene som inline selv om de er i header fila heller: template <class T> class Dinner { void eat(const T & yummy); }; template <class T> void Dinner<T>::eat(const T & yummy) { } Ellers finnes det flere mer eller mindre "hacks" som gjør at du kan implementere funksjonene dine i cpp fila. Men er enig at dette ikke er noe mindre erfarne kodere trenger å bekymre seg for. Men han spurte etter en 100% C++ kompatibel kompilator, og Comeau er det nærmeste jeg vet om. MinGW er et bra gratis alternativ. Om jeg hadde hatt en tusenlapp å ofre ville jeg investert i Visual C++ .NET 2003 Standard Edition. Edit: leif type skrive Endret 12. april 2004 av kjetil7 Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 Ikke implementere som -- Templates definert i header-filer (altså, ueksporterte templates) behandles som inline funksjoner i den forstand at de har "lokal linkage". (Slik eksempelet ditt forsåvidt viser) Lenke til kommentar
kjetil7 Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 (endret) Ja, de behandles som inline funksjoner i den forstand at de har "lokal linkage" som du sier. Men jeg forbinder ikke nødvendigvis "lokal linkage" med det samme som inline funksjoner. Edit: skrivefeil Endret 12. april 2004 av kjetil7 Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 Du har rett, jeg ordla meg litt uklart... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå