Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!!

Jeg har spart opp litt penger som jeg har tengt å bruke på en kompilator. Mellom 2000-3000 kr går den gyldene grensa på ;) . Fordi jeg planlegger å kjøpe en hardisk som jeg skal innstalere Linux på tror jeg ikke jeg har mere heller når jeg tenker meg om :p . Og når jeg skaffer meg Linux, og begynner og eksperimentere med open source lurer jeg på om noen vet hvilke språk det er skrevet i (regner med at det er flere). Det ville vært hyggelig om ett av de var C++ :D .

 

Etter mye, mye knoting kommer nå spørsmålet mitt: Er det noen som har noe forslag til hvilken kompilator jeg burde kjøpe?

Fyr løs nå!!!

Obs, glemte en ting. Det er foresten greit å vite hvorfor den er bra :thumbup:

 

Har aldri brukt så lang tid på å skrive et innlegg(forferdelig).

 

PS: Mitt innlegg nr 150 :dribble: *stort* :yes::thumbup:

 

EDIT: Etter å ha sett på den 100 ganger før jeg starta et nytt emne fant jeg alltids noe...

EDIT2: Hvorfor en parantes der?? :wallbash:

Endret av zirener
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm -- er det ikke litt dumt å bruke 2-3k på en kompilator når du skal gå over til Linux der man bruker GCC som er fri/gratis/whatever?

 

I grunn er det små-dumt å bruke 2-3k på en kompilator under Windows også, hvis man ikke driver veldig-veldig seriøst da.

 

Programvare under Linux er skrevet i forskjellige språk, akkurat som andre steder, men det går mye i C/C++.

 

Når du er sikker på at det er kompileren som begrenser deg, kan du kanskje begynne å tenke på å bruke penger på slikt. Hvis du ikke vet om det er kompileren som begrenser deg nå - så er det ikke det, så bruk pengene dine på noe annet; det er snart sommer! :]

Lenke til kommentar

Enig med søppel, ikke bruk penger hvis du ikke må :) Spesielt ikke hvis du får deg Linux, der det ofte følger med opptil flere IDE'er, kompilatorer, debuggere osv.

 

Linux-kjernen / kernelen er skrevet i C. Mange av de større programmene og spillene er skrevet i C/C++. KDE er f.eks. skrevet i C++.

Lenke til kommentar

Er kansje enig der, men har nå prøvd å gjøre alt du foreslo med dev kompilatorern i den forige posten, men gidder det å funke som det skal? Nei.

Den kompilatoren jeg har nå støtter ikke standaren 100% så jeg får ikke vendt meg til å bruke namespace og sånt (det syns jeg i grunn er litt synd).

Og jeg tror ikke jeg får gått over til Linux med det første(selv om jeg skal/vil få gjort det så fort som mulig).

 

Edit: Litt redigering og så ser alt mye bedre ut :thumbs:

Edit2: Takker for alle svar!!!!!!!

Endret av zirener
Lenke til kommentar

Driver å laster nå, alt som trengtes var et raskt søk på download.com eller så løkte jeg bare på google.

Brukte den svenske mirror`n der jeg.

Takk for tips og linker ;)

EDIT: Tror det er link nummer en jeg laster fra nå, den har ihvertfall samme navn da.

EDIT2: Prøvde linken igjen, funker fremdeles ikke :ermm:

Endret av zirener
Lenke til kommentar

IDE = ( Editor, Compiler, Debugger )

 

Man bruker altså 'IDE' når man beskriver en samling ting/programmer. Hender man bruker 'Editor' og 'IDE' om-hverandre.

 

Betydningen ligger altså litt i ordene: "Integrated Development Environment".

 

Noen ex.:

 

Editor/IDE = { Visual C++, MinGW Studio, Dev-Cpp }

Compiler = { Visual C++, MinGW, GCC }

Debugger = { Visual C++, GDB }

 

MinGW Studio bruker MinGW som compiler og GDB som debugger.

 

Dev-CPP bruker MinGW som compiler, og GDB som debugger.

 

Visual C++ bruker en compiler med samme navn (eller cl.exe), og en debugger med samme navn (eller msdev.exe).

Lenke til kommentar
IDE = ( Editor, Compiler, Debugger )

Betydningen ligger altså litt i ordene: "Integrated Development Environment".

 

IDE står for Intergrated Development Environment

 

Og i tilfelle du lurte, IDE står for "Integrated Development Environment".

 

 

 

Som søppel sier, det ligger i ordene. Et IDE er altså kort sagt et program der alt er tilgjengelig -- det er integrert i én løsning.

Lenke til kommentar

Tror det er den eneste som støtter dette ja, kjetil7. GCC (og MinGW) støttet det i hvertfall ikke sist jeg sjekket. Tror ikke Visual C++ støtter det heller.

 

zirener og andre som måtte lure; dette er ikke noe problem sånn med det første. Man kan enkelt finne alternative løsninger i template-koden sin, og også gjøre at koden er "klar for" export-muligheten som eventuellt måtte komme siden.

 

Dette med export er uansett noe for den ganske så viderekommende C++ programmerer og som først kan bli aktuellt i større prosjekter.

Lenke til kommentar

Du trenger jo heller ikke nødvendigvis å implementere funksjonene som inline selv om de er i header fila heller:

template <class T>
class Dinner
{
  void eat(const T & yummy);
};

template <class T>
void Dinner<T>::eat(const T & yummy)
{ }

Ellers finnes det flere mer eller mindre "hacks" som gjør at du kan implementere funksjonene dine i cpp fila.

 

Men er enig at dette ikke er noe mindre erfarne kodere trenger å bekymre seg for. Men han spurte etter en 100% C++ kompatibel kompilator, og Comeau er det nærmeste jeg vet om.

 

MinGW er et bra gratis alternativ. Om jeg hadde hatt en tusenlapp å ofre ville jeg investert i Visual C++ .NET 2003 Standard Edition.

 

Edit: leif type skrive

Endret av kjetil7
Lenke til kommentar

Ja, de behandles som inline funksjoner i den forstand at de har "lokal linkage" som du sier. Men jeg forbinder ikke nødvendigvis "lokal linkage" med det samme som inline funksjoner.

 

Edit: skrivefeil

Endret av kjetil7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...