Gå til innhold

Hva er aldresgrensen for å kjøre liten båt med...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

under 16 år har du lov til å ha en båt som gjør 10 knop(15km/h) 10meter og 10 hester.

men du har lov til å føre en større båt opptil 15meter(snaue50 fot) med ubegrennset motor hvis du er under oppsyn ;) men husk at om noen få år må man ha et serfikat for å kunne kjøre båt som gjør mer en 10 knop

Endret av jorgenre
Lenke til kommentar
under 16 år har du lov til å ha en båt som gjør 10 knop(15km/h) 10fot og 10 hester.

men du har lov til å føre en større båt opptil 15meter(snaue50 fot) med ubegrennset motor hvis du er under oppsyn ;) men husk at om noen få år må man ha et serfikat for å kunne kjøre båt som gjør mer en 10 knop

7445890[/snapback]

Du kan kjøre båt som er større enn 10fot når du er under 16.... husker ikke helt hvor stor men tror det er mellom 15 og 20 eller no.... det er ikke sikkert du må ha sertifikat for så små båter, mest sannsynlig blir det bare for de litt større.....

Lenke til kommentar

Jeg ble stoppa for noen år siden faktisk :p Jeg var ikke mer en 15år når jeg tok gummibåten med 9,9hk (egentlig 15hk) og brøt 5 knop grensa på Hankø. Men de gjor ikke noe annet en å ringe far min og si at det var like før jeg fikk bot. Jeg kommer jo fra sunnmøre, så jeg er ikke vant til slikt. Lurer på hva de hadde gjort om de tok meg med den båten jeg hadde hjemme på den tiden, det var en With jolle med 30hk, den gikk jo i 35knop :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
kjøp deg en 9.9 som du trimmer. Det er ingen som merker det. Og 10 knop trenger du ikke å bry deg om, det er absolutt ingen som holder det. Og politiet bryr seg heller ikke.

7601709[/snapback]

 

Hvorfor skulle ikke politiet bry seg`?

de har jo ikke så mye annet og gjøre enn og se etter mindreårige med plombefrie 9,9hestere..

kjører du fortere enn 15(17)knop i F.eks. arendalpollen, vil du få bot med en gang :hrm:

Lenke til kommentar

Seff får du bot hvis du kjører fort inni pollen..... og vertfall vis det er kjell harry som kjører politibåten, da får du bot uansett om du har gjort noe galt eller ikke...... men hvis du bare kjører fint så lenge det er politibåt tilstede, så er det sjeldent de tar folk under 16 med opp til 15 hk... men hvis en 15åring f.eks kommer med en 40 hk eller noe da tar de deg.......

Lenke til kommentar
Seff får du bot hvis du kjører fort inni pollen..... og vertfall vis det er kjell harry som kjører politibåten, da får du bot uansett om du har gjort noe galt eller ikke...... men hvis du bare kjører fint så lenge det er politibåt tilstede, så er det sjeldent de tar folk under 16 med opp til 15 hk... men hvis en 15åring f.eks kommer med en 40 hk eller noe da tar de deg.......

7659571[/snapback]

 

Hvis du drar på litt rundt gjørnet mot rema 1000, forbi politistasjonen med en Winrace og 15hk, tror du ikke du blir stoppet da? :!:

og det jeg sa om arendalpollen: i fjorden ved arendalpollen mente jeg! :D

Lenke til kommentar

Jobber på arendal båtsenter litt lengre nede i tromøysund og jeg å noen andre lå på full spiker med en hydrolift s-24 nesten helt inn i pollen(50knop) ikke noen reaksjon da..... også kjørt med min båt med 15 hk full fart inn og ut av pollen og opp nidelva mange ganger, og har aldri blitt tatt....

Lenke til kommentar

Dette burde vært skrevet først i tråden så dette slapp å bli gjentatt så mange ganger:

 

Det du har lov til fra og med fødsel til du er 16 år:

-kjøre båt med motor under 10hk

-kjøre båt som ikke KAN gå fortere enn 10 knop

-kjøre båt som er opptil 8meter (ca 26 fot)

 

Etter du har fylt 16 år:

-kjøre båt som er opptil 15 meter (49 fot)

-kjøre så fort du vil

-Ha så stor motor du vil

 

Hvis du skal ha større båt en 49 fot må du ha kystskippersertifikatet, altså ikke bare båtførerprøven. pr i dag trenger du ikke båtførerprøven for å kjøre noen båt.

Endret av csViRuS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...