chrisege Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Hei, Jeg bare lurer på, hva som skal til for å kunne øvelsekjøre med bil. Lenke til kommentar
_hauken_ Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Frå "Forskrift om trafikkopplæring og førerprøve m.m.": ------------------------------------------------------------------ § 2-1. Krav til ledsager (1) Ledsager må ha fylt 25 år, ha gyldig førerkort for vedkommende førerkortklasse og ha hatt slikt førerkort uavbrutt de siste 5 år før øvingskjøring finner sted, jf. vegtrafikkloven § 26 annet ledd. (2) Ved øvingskjøring med ledsager på veg åpen for alminnelig ferdsel, kan det bare øvingskjøres med en person om gangen. § 2-2. Krav til øvingskjøretøy m.m. (1) Kjøretøyet skal tilhøre den aktuelle førerkortklassen. (2) Øvingskjøretøy klasse B skal ha ekstra speil som gir ledsageren tilstrekkelig utsyn bakover. Videre skal kjøretøyet være merket med skilt som bakover viser en rød bokstav L på hvit bakgrunn. Skiltet skal være godt synlig for bakenfor kjørende. ------------------------------------------------------------------ http://www.lovdata.no/for/sf/sd/sd-20040119-0299.html Denne forskrifta vart gjort gjeldande 1. mars 2004. Slik eg tolkar dette er det ikkje lenger krav om at ledsager skal ha tilgang til parkeringsbremse/ekstra bremsepedal. Er det nokon som veit noko meir om dette? Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 11. april 2004 Forfatter Del Skrevet 11. april 2004 Det er greit, men hva kreves av den som skal øvelskjøre (lære) (allså meg) Lenke til kommentar
rob|n Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Har fylt 16 år og er ellers oppegående. Lenke til kommentar
Zemeckis Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Jeg lurte på akkurat det samme.Fyller 18år i november,så det er vel på tide snart at jeg øvelses kjører.Men får ikke lappen før rundt året etter,da min mor skal betale for lappen Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 chrisege, se over om krav til ledsager Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 11. april 2004 Forfatter Del Skrevet 11. april 2004 Har fylt 16 år og er ellers oppegående. Men må du ikke ha noe teorikurs eller noe slikt. Det var det jeg lurte på. Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 11. april 2004 Forfatter Del Skrevet 11. april 2004 chrisege, se over om krav til ledsager De er greie. Men det jeg lurte på var, hva kreves av meg som er 16 og vil øvelskjøre med en som har lov (over 25 og hatt lappen i 5 år sammenhengene) Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Hvis du fyllte 16 etter 1. Juli 2003 må du ha ett eller annet kurs (tror det er på 16 timer). Men hvis du har mopedlappen er dette også gyldig (dvs. du slipper det andre kurset). Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Har fylt 16 år og er ellers oppegående. Nåja.. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 Hvis du er født etter 01.07.1987 må du ha et "trafikalt grunnkurs". Mopedlappen går også. Under kjøring må du medbringe kursbevis + legitimasjon med bilde, evt mopedlappen :-) Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 16. april 2004 Forfatter Del Skrevet 16. april 2004 OK, da har jeg fått vite det jeg ville. Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå