arielfaaland Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Halloen! Holder på og "ordne" litt i mitt lille "mini-dv Arkiv" Har all informasjonen om klippene... (Hvilken film de ligger på, tidkode osv...) bare i et Word dokument.. Og skulle gjerne fått noe program som holdt litt mer "orden" på filmene mine.. F.eks: film 4: tidskode: 00:26:15:02 - Familiefilm fra påsken 2004!?! Noen som har noe forslag til noe sånt? - Helst gratis da Lenke til kommentar
bj0rn Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Dersom du har Access kan du lage en database der du registrerer filmene dine. Denne blir forsåvidt lik uansett om det er video det gjelder. Har du aldri brukt access før, så kan kanskje jeg lage en database til deg... (kommer litt an på hvor avansert du skal ha den, gidder ikke bruke alt for mye tid på det) Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Lag gjerne en slik database, er sikkert flere som kunne tenkt seg en slik. Jeg for eksempel. Men finnes det ikke noen filmtyper nå, som en kan lagre diverse på, eller er jeg helt på bærtur nå? Har en 50-100 miniDV filmer så trenger vel et bra system på de. Lenke til kommentar
bj0rn Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Men for at jeg skal kunne lage en database bør jeg vite hvilke felter som skal være med/hvilke typer data som skal lagres. Det må vel også sies at jeg ikke er noen mester i databaser akkurat, har bare laget noen få på skolen i IT'n. Kanskje dere også kan spørre i programmering delen av forumet også, kan være det er noen som er litt mer erfarne en meg som også kan hjelpe. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 (endret) Prøv CatVids som skal være et ok program(utviklet i Norge!); http://www.fnprg.com/catvids/ Endret 11. april 2004 av froggyler Lenke til kommentar
arielfaaland Skrevet 11. april 2004 Forfatter Del Skrevet 11. april 2004 Tja.. CatVids var et "helt" greit program.. men var ikke helt det jeg hadde forestilt meg... Hvis du vil lage noe database så hadde jeg tenkt: Si på film 46.. Tidskode: 00:23:12:24 Ligger det klippet.. tidskode: 00:40:02:12 ligger det klippet osv.. + en "bra" søkefungsjon... Slik jeg har "arkivet" mitt idag er det sånt: Film 34 00:00:00:00 Påsken 2004 - ikke redigert 00:25:02:12 Diverse fra fjelltur i påsken 2004 - ikke redigert osv..!? Vet ikke om dette blir bra eller!? Lenke til kommentar
arielfaaland Skrevet 11. april 2004 Forfatter Del Skrevet 11. april 2004 kunne kanskje tatt med hva slags tape det var! JVC- 60 min | TDK 60 min LP - SP modus!? Lenke til kommentar
bj0rn Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 Tja, får se hva jeg får gjort. Men nå begynner jo kjøret med skole og jobb igjen, så jeg kan ikke love at jeg får tid... Lenke til kommentar
arielfaaland Skrevet 12. april 2004 Forfatter Del Skrevet 12. april 2004 Hmm.. får kanskje spørre noen i "programering" forumet kanskje... Lenke til kommentar
asoeli Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 Kanskje Excel eller et annet regneark er like greit å bruke? Det er vel mer vanlig å finne på en PC, enn Access. Greit å søke og sortere i, du kan lage så mange kolonner (felter) du ønsker. Og du kan lage nye felter underveis. Lenke til kommentar
arielfaaland Skrevet 15. april 2004 Forfatter Del Skrevet 15. april 2004 hmm.. tja.. eXcel er jo ikke så dumt det nei.. Har lagt inn der nå, med koloner osv.. greit nokk.... Men skulle gjerne hatt noe program istedet!! Lenke til kommentar
arielfaaland Skrevet 19. april 2004 Forfatter Del Skrevet 19. april 2004 Fått "programert" litt eller? Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 Altså, en lett, fin måte er å bruke en SKIKKELIG database til å lagre det - jeg vil anbefale MySQL eller postgreSQL - de er begge FRIE og selvfølgelig også gratis. SQL er et meget lett språk å lære seg - men du trenger slett ikke kunne noe SQL for å bruke dem . Selv har jeg skrevet flere "programmer" som benytter SQL databaser, da i form av PHP script som styres via nettleseren. Problemet er at SQL og PHP er mest rettet mot servere - finnes liksom ikke noen helt gode løsninger for klient pcer (eller, kanskje det gjør - jeg har aldri sjekket!). Men om du kunne tenkt deg å hatt databasen administrert på internett så er det jo ingen problem (eller om du synes det er greit å ha en webserver(apache), PHP og SQL kjørende i bakgrunnen så kan du jo like godt bruke dette).... Uansett - Access er ikke noe særlig bra database program, dessuten er det veldig dyrt når du heller kan få skikkelige program helt gratis. --- Den løsningen du trenger arielfaaland er en relasjonsdatabase. Du har en tape - med masse info på. For hver rad med info vil du jo ikke skrive tape navn osv for hver gang, derfor skriver du dette bare én gang. For hver tidskode linje med beskrivelse har du et eget "id" felt som peker mot den andre tabellen med alle kasettene.. Du har kanskje en kasettid "5" som er "Før Frokost bak-kamera rushes 2" (tok kassetten ved min side som eksempel ) - også har du tidskodelinjene 00:00:00:00 00:01:00:00 svart 00:00:01:01 00:02:00:00 Color bar - disse vil ha et eget "kasettid" felt som det vil stå "5" i.. Og dermed når du endrer beskrivelsen på "Før Frokost" kassetten din vil du ikke trenge å oppdatere hver eneste rad. -- Nå har jeg mista tråden i innlegget mitt Menmen, det er enkelt å lage til et slikt program iallfall! - Finnes mange metoder å gjøre det på - og jeg har tendens til å like å gjøre alt via web grensesnitt siden det er så utrolig lett å programmere i PHP (Håper jeg fikk sagt noe interessant/av nytte) Lenke til kommentar
arielfaaland Skrevet 23. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2004 Har nå fått en kamerat til og "programmere" litt for meg.. kan legge ut en link hvis jeg fåt lasta det opp på nettet en vakker dag.. Databasen er ikke helt ferdig men trokke det blir så dårlig... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå