Gaston Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Flere og flere titter rundt på barebones og mange lurer på hvordan den kraftigste modellen til Shuttle er i bruk. Dette er like fullt en beskrivelse og oppsummering som en test. Ettersom både AMD 64 og Shuttle blir mer og mer populært, er en kombinasjon av de to ikke til å unngå. Shuttle har i en tid hatt sin SN85G4 ute på markedet. Den er liten og pen utenpå, men inni er den et potensielt monster med sitt nVidia nForce 3 150 hovedkort for AMD 64. Spesifikasjoner: • Hovedkort: nVidia nForce 3 150 • Skjermkort: Ikke integrert • Minne: 2x DDR 266/333/400 • AGP: AGP 8X • PCI: 1 x PCI-slot • Lyd: Realtek ALC 650 6 channel audio • LAN: Realtek 8201BL, 10/100 Mbit, WOL-støtte • Kontakter foran: 2 x USB 2.0, 1 x 4 pins firewire, 1 x line in, 1 x mic in, 1 x speaker out, 6-1 kortleser • Kontakter bak: 2 x USB 2.0, 1 x 6 pins firewire, 1 x PS/2 mus, 1 x PS/2 tastatur +++ • Strømforsyning: 240 W • Størrelse: 295 x 200 x 180 mm • Vekt: 2,85 kg (uten innmat) Introduksjon: Få måneder etter at AMD 64 hadde entret markedet for fullt, ble det stilt spørsmål omkring VIA’s AMD 64 chipsets. NVidia hadde stor suksess med nForce 2 (og har det fortsatt), og det så lyst ut for etterfølgeren nForce 3, ettersom dette hadde vist seg å være mer stabilt enn VIA. Som de fleste vet trenges det floppy for å installere drivere om man skal kjøre S-ATA disk. Med tanke på at SN85G4 har støtte for S-ATA, men ikke plass til floppy grunnet kortlesere, klødde jeg meg selv i hodet og lurte på hvordan det var mulig å installere S-ATA da. Jeg følte meg ikke særlig lur når jeg oppdaget at det bare var å boote med kabinettet åpent og en floppy koblet til en IDE kabel. Jeg lurer på om ikke floppy er unødvendig når det kommer til SN85G4, fordi det er implantert noe driver greier fra før. Dette må man huske å skru av i BIOS før man skal boote fra cd for første gang. Ellers ender du opp med blåskjerm. Det er også noe pes med kortlesere; denne må også kobles ut, ellers ender du opp med utallige partisjoner du ikke trenger. Testmaskin: SN85G4 nVidia nForce 3 150 AMD Athlon 64 3200+ Corsair XMS3200LL DDR-DIMM 512MB Seagate Barracuda 160 GB GeForce Ti 4200 Utseende på SN85G4 er upåklagelig. Den peneste barebonen etter min mening. Man kan speile seg i kortleseren, faktisk. Stealther man den optiske enheten, eller unngår å ha en i det hele tatt, slipper man å ødelegge det pene designet. Link til hvordan man stealther en Shuttle. Den er kompakt og lett å ta med, i tillegg til at den vekker oppmerksomhet. Det er mange som lurer på hvor støynivået og temperaturen til SN85G4 ligger. Jeg har lest om folk som har cpu liggende rundt 70 grader. I de tilfellene må noe ha gått galt, fordi prosessor skal ligge under 50 grader med kjølepastaen som man får med BOXED prosessor. Støy og temperatur: Det er mange måter å få ned støynivået og temperaturen på SN85G4. Her er et par tips: En Silent PSU yter 10 watt mer enn medfølgende PSU og har et støynivå på 35 dB. Frekvensen på denne støyen er imidlertid mer behagelig enn den opprinnelige PSU. En god kjølepasta. Selv bruker jeg den som følgte med prosessor (jeg kjøpte BOXED) og den fungerer helt fint til nå. Shuttle Black Mesh . Et nytt ”skall” til maskinen med bedre lufting på sidene. Det ser tøffere ut også. Utskifting av vifte i heatpipe. Her forventes det at temperaturen faller 10 grader. En Sharkoon vifte fra multicom er hva guruene på Sudhian anbefaler: Sharkoon vifte low noise 15-27 db Til slutt kan man modde, om man ikke kvier seg over å borre i SN85G4’s deilige ytre. Det finnes flere alternativer; en 80 mm vifte fremme på venstre side, eller 2x 60 med mer oppå toppen bak som suger varm luft ut. Det finnes også vannkjølte SN85G4 maskiner. Her er et eksempel. Stabilitet og ytelse: Stabiliteten til SN85G4 er det ingenting å si på. Jeg har ikke enda opplevd en eneste BSOD eller at maskinen fryser. Prime95 test blir redigert inn i posten senere. Mine erfaringer tilsier at nForce 3 chipsettet som sitter i denne maskinen er "rock solid". Å gå fra en P4 2.53 maskin til denne var et stort hopp. Det er vanskelig for meg å sitte på andre maskiner nå, ettersom SN85G4 er raskt som et uvær. Dette har blitt en personlig favoritt, samtidig som både eldre og yngre har uttrykt sin begeistring for både design og ytelse. En SN85G4 er en fullverdig workstation. Den duger til absolutt alt. Dette har jeg testet den i: Rendering av video: Her scorer den høyt, men jeg vet likevel ikke hvordan den er i forhold til de kraftigste P4 prosessorene med HT-teknologi. Adobe Photoshop: Her teller også minnet mye. Mange mener at 1 GB er minstekrav til både Photoshop og videoredigering. Vel, har du en SN85G4 er dette bare tull. Maskinen takler multitasking med både redigering og Photoshop som en av oppgavene meget bra. Spill: Her har jeg ikke prøvd noe annet enn CS og Far Cry demoen. Hvis dere la merke til skjermkortet (Ti 4200) tror dere kanskje maskinen slet enormt med Far Cry. Det gjorde den ikke. Jeg klarte fint å spille, selv om jeg merket at fps var et stykke fra 100. Som spillmaskin er SN85G4 fantastisk, det tør jeg driste meg til å påstå. Musikk: Jeg har både laget og hørt musikk med SN85G4. Det innebygde lydkortet er faktisk veldig kurrant. Jeg har ikke behov for noe kraftigere/bedre lyd når jeg durer ivei med 5.1 surround anlegget. SN85G4 er en komplett maskin som bør tilfredstille de fleste krav. Den utfører tilnærmet alle oppgaver med glimrende presisjon. Konklusjon: + Kraftig og kompakt + Utrolig pent design + Lett å bygge i + Bra plassering av innganger og utganger både framme og bak + Støtte for S-ATA - Støyer en del om man ikke modder. Lydnivået ligger mellom 30 og 50 dB alt ettersom - Kun plass til to harddisker - Viften på skjermkortet kan ta borti siden på kabinettet av og til og skape en irriterende lyd 9/10 ------------------------------------ Linker: sfftech.com Sudhian forums Shuttle.com Lenke til kommentar
t0bben Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Fin test.. Skrevet den selv eller? I såfall burde den være postet på "brukertester". Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Se i min sig. Det er jo min test han har copy/pastet! Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 (endret) (det er bilder i wh1te's test, psilocybe) Endret 11. april 2004 av PoleCat Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Åh, herregud, så tragisk. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 LOL! Til trådstarter: hvorfor startet du denne tråden? Lenke til kommentar
rlz Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Trådstarter fortjener en seriøs dose bitchslapping Lenke til kommentar
enden Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Trådstarter fortjener en seriøs dose bitchslapping enig Stenges Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg