MrVilla Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 (endret) Hei der. Jeg har følgende oppsett under WinXP pro 2*raptor 37GB i raid 0 som brukes som system disk. Ellers så har jeg : 60GB, 80GB og 120GB disker som er koplet på IDE. Etter en del trøbbel med min Nec 2500 dvd-brenner så tenkte jeg å sjekke den skikkelig før jeg sendte den tilbake til HWB. Frakoplet en av HD'ene forå kjøre dvd-brenneren alene på den ene ide-kabelen. Da jeg restartet så ville ikke WinXP starte! Fikk opp en melding om configuration changes +++ Dette skjedde uansett hva jeg gjorde. Koblet så til HD'en igjen og da fungerte alt fint. Gikk inn i disk managment og der står diskene listet opp som følgende: 60GB - Healthy NTFS 80Gb - Healthy (Active) NTFS 120GB - Healthy (System) NTFS 70GB - Healthy (Boot) NTFS Noen som skjønner noe av dette? hvorfor er 120GB'en system og 80GB'en active når jeg trudde alt ble kjørt på raidet!? Da jeg installerte raidet så fungerte det utmerket uten noen andre disker. Forvirret! Alle svar mottas med takk! PS! hvorfor i huleste fungerer det ikke med linjeskift!? EDIT - Det fungerte med linjeskift nå, men ikke i forhåndsvisning! Endret 11. april 2004 av MrVilla Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 13. april 2004 Forfatter Del Skrevet 13. april 2004 (endret) hmm......ingen forslag!?..........må være første gang..... Hmm....fortsatt ingen forslag.. Ingen som har den minste ide om hva dette kan være? Av en eller annen grunn så er jo games-disken min satt opp som boot!? Dette skaper skikkelig problemmer for meg her...... Endret 3. mai 2004 av MrVilla Lenke til kommentar
Sir Smokealot Skrevet 3. mai 2004 Del Skrevet 3. mai 2004 Føler med deg... Har hatt en del problemer selv, med wd-disker. Leste en plass at de er veeldig nøye på korrekt jumper-settings. ? Er alt stillt inn riktig i bios ? Har du "mista" noen boot-filer ? Har du dual-boot "krøll" ? Testa andre ide-kabler ? Jeg aner IKKE hva det kan være, men dette er noe av tipsene jeg fant via google, den gang jeg plagdes. Lykke til videre! Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 3. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2004 Takker for svar! Når det gjelder jumperene så er dem riktige....ihvertfall slik jeg ser det. Raptorene er SATA, så der er det ikke mye å stille på. De andre diskene er hhv master, slave og master. Vet ikke om jeg må sette dem på noe annet. Om alt er riktig i bios er vel heller uvisst. Da jeg installerte windows så var det kun raptorene som sto i. Maskinen startet fint opp uten andre disker. De ble lagt til etterhvert. Har ikke foretatt noen endringer i BIOS etter det. Jeg var inne og så BIOS. Da var enable boot fromm other devices enablet. Jeg disablet den og fikk heller ikke da startet opp. Om "other devices" er raptorene er jeg ikke sikker på. Vet faktisk heller ikke om jeg har mistet noen bootfiler, men dersom jeg husker riktig så hadde jeg noe krøll for en stund siden. Måtte da reparere noe greier via winxp-cd. Dette gikk tilsynelatende greit, men det er mulig at det er her dette har oppstått (Hadde faktisk glemt ut denne episoden!) Dual boot har jeg ikke. Aldri hatt. Har heller ikke testet andre IDE-kabler og akkurat nå har jeg ingen andre......TIPS: Ikke gi vekk ting du kan få bruk for Men du satte meg litt på sporet der. Jeg tror det er den recoveryen som gjorde det. Sannsynligvis så har den opprettet nye bootfiler eller lignende og lagt dem på IDE-diskene. Vel.....da er det ikke annet å gjøre enn å foreta en ren installasjon igjen.....pokker og Men du skal ha tusen takk for tipsa Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 3. mai 2004 Del Skrevet 3. mai 2004 Du bør ikke opprette primary partisjoner på disker du ikke planlegger å boote fra. Opprett heller en extended + logical. Denne typen problemer du nå har, er et av flere lignende når det finnes flere primary partisjoner i et system. Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 4. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2004 Da jeg kjøpte raptorene så la jeg disse inn som oppstartsdisker istedenfor de "gamle" diskene. Da alt var oppe og gikk så la jeg bare til de gamle. Ettersom 2 av disse tidligere hadde vært oppstartsdisker så kan det godt være at dette førte til problemmet som jeg fikk. Men men....man lærer (forhåpentligvis) så lenge man lever.... Det mest overraskende var at alt ordnet seg på en mystisk måte her i går. Jeg regnet egentlig ikke med å finne noen løsning på problemmet og skrudde ut alle diskene (de gamle), og startet opp med kun raptorene. Jeg var litt for sen på "DEL"-tasten og nådde derfor ikke BIOS. "Helsiken" tenkte jeg og satt og ventet på feilmeldingen som jeg har fått hver gang. Tror du pokker ikke at maskinen bootet opp som normalt Jeg forsto ingenting. Men en ting var sikkert. Jeg ville ikke utfordre lykken med å drive noen eksperimenter! La derfor til mine to nye disker (som logical!) +en av de gamle og begynte å føre over data. Ble ikke ferdig i går, men alt fungerte helt fint. Er ekstremt lettet over at det ordnet seg og selv om jeg ikke kjenner alle detaljene til hva som var feilen så vet jeg nok til å være litt mer forsiktig når det gjelder type partisjoner på diskene mine Takk for hjelp og tips! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå