Gå til innhold

Program for å gjøre om fra tommer til cm?


Anbefalte innlegg

Oki .. skal se om jeg får satt opp noe stuff og en liten tekst i løpet av dagen eller kvelden ellernoe. Kunne også trengt noen som kunne beta-teste en liten sak relatert til dette for meg - så om noen er interessert kan de ta kontakt.

 

Fredrik90:

Det er fortsatt ikke stort jeg kan gjøre med informasjonen du gir meg. Jeg vet kun 1 ting; at glut skal følge med MinGW (Dev-C++), for den er her, og det fungerer fint å kompilere, linke og kjøre programmer som bruker den.

 

Som sagt .. jeg mangler i første omgang info om hva du gjør når du kompilerer og linker.

 

Edit:

(det er sist nevnte som er tilfelle her)

Hm - bare det sistnevnte? Øh; i såfall er det bare å legge katalogen der dll-fila ligger i i pathen.

 

Når du skal dele ut programmet til andre er det vanlig å legge ved bibliotekene. Eller eventuellt linke dem statisk inn i .exe-fila.

Endret av søppel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

De tar liten plass, vanligvis 4 byte på de fleste systemer. Derfor er det lett å sende en peker rundt i stedetfor store klasser som kan ta mye mer plass en 4 byte. Det er også grunnen til at polyformi funker. Men det trenger du ikke bry deg om enda. Det er flott med "peker-matte" også, sånn at du kan gå gjennom arrayer osv.

Endret av saboi
Lenke til kommentar
hva er vitsen med pekere.

Du slipper å kopiere ting i minnet. Istedefor å kopiere en sone i minnet gir du en referanse til hvor den begynner, og jobber utifra det. Du kan også bruke det til å dele data mellom to prosesser/tråder.

 

Hvis du er nybegynner kan du trygt la pekerdelen ligge en liten stund til.

Lenke til kommentar

Ta en tur på Norli, eller besøk amazone. Så en bok på norli for ikke så lenge siden, det sto noe sånt som "C++ game programming" eller noe sånt.

Hvilken bok er det foresten du har lest ut?

 

Edit:

hva er vitsen med pekere.

Iteratorer er jo ganske kjekke å ha :).

Endret av zirener
Lenke til kommentar

jeg har nå kommet til nest siste kapitel og der er vektorer forklart så da skjønner jeg mer av pekere. jeg skal nok se litt til takk for det tipset. boka jeg har lest heter "Programmering i C++

En innføring i strukturert og objektorientert programmering."

Lenke til kommentar

Hm, pekere har ikke noe med iteratorer eller vektorer (begge fra "std-biblioteket") å gjøre.

 

Man kan gjøre noe som heter "operator overloading" slik at en operator som * (som har med pekere å gjøre) får en annen betydning (i sammenheng med bruk av std-iteratorer f.eks.) enn vanlig.

 

En bok om spillprogrammering er tidlig ennå egentlig, men du kan jo altids kjøpe 2; en til om C++ og en om spillprogrammering.

 

Satts på en litt "vanskelig" bok denne gangen, "The C++ Programming Language" av Bjarne Stroustrup.

Lenke til kommentar

saboi:

En sånn en har kanskje litt av (et subset av?) "interfacet" til en interator i std-biblioteket, men tror ikke jeg ville kallt det en "iterator" fordet.

 

Men det er opp til hver og en hva man kaller ting kanskje; uansett er pekere (C'ish stuff) ikke det samme som std::vector::iterator.

Endret av søppel
Lenke til kommentar

Nå skal jeg ikke påstå at jeg har tatt meg bryet med å sjekke de formelle kravene til en iterator, men jeg kan faktisk ikke se at __gnu_cxx::__normal_iterator gjør stort for å berike interfacet til en vanlig peker. Dette står også i kommentaren til klassen:

  // This iterator adapter is 'normal' in the sense that it does not
 // change the semantics of any of the operators of its iterator
 // parameter.  Its primary purpose is to convert an iterator that is
 // not a class, e.g. a pointer, into an iterator that is a class.

Lenke til kommentar

er ikke dette litt oftopic. "The C++ Programming Language" jeg skal sansynligvis se på denne. takk for svar av søppel om denne boka. går denne boka igjennom alt jeg kan fra før av sånn som hva en int er, og hvordan man lager funksjoner osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...