søppel Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 (endret) Oki .. skal se om jeg får satt opp noe stuff og en liten tekst i løpet av dagen eller kvelden ellernoe. Kunne også trengt noen som kunne beta-teste en liten sak relatert til dette for meg - så om noen er interessert kan de ta kontakt. Fredrik90: Det er fortsatt ikke stort jeg kan gjøre med informasjonen du gir meg. Jeg vet kun 1 ting; at glut skal følge med MinGW (Dev-C++), for den er her, og det fungerer fint å kompilere, linke og kjøre programmer som bruker den. Som sagt .. jeg mangler i første omgang info om hva du gjør når du kompilerer og linker. Edit: (det er sist nevnte som er tilfelle her) Hm - bare det sistnevnte? Øh; i såfall er det bare å legge katalogen der dll-fila ligger i i pathen. Når du skal dele ut programmet til andre er det vanlig å legge ved bibliotekene. Eller eventuellt linke dem statisk inn i .exe-fila. Endret 3. juni 2004 av søppel Lenke til kommentar
Fredrik90 Skrevet 3. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2004 okki. takk for det svaret Lenke til kommentar
Fredrik90 Skrevet 17. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2004 er det mulig og laste et bilde på skjermen uten og bruke et api språk som f.eks. "win 32 api" Lenke til kommentar
Fredrik90 Skrevet 17. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2004 ok. takk alikevel Lenke til kommentar
Fredrik90 Skrevet 23. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2004 hva er vitsen med pekere. Lenke til kommentar
saboi Skrevet 23. juni 2004 Del Skrevet 23. juni 2004 (endret) De tar liten plass, vanligvis 4 byte på de fleste systemer. Derfor er det lett å sende en peker rundt i stedetfor store klasser som kan ta mye mer plass en 4 byte. Det er også grunnen til at polyformi funker. Men det trenger du ikke bry deg om enda. Det er flott med "peker-matte" også, sånn at du kan gå gjennom arrayer osv. Endret 23. juni 2004 av saboi Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 23. juni 2004 Del Skrevet 23. juni 2004 hva er vitsen med pekere. Du slipper å kopiere ting i minnet. Istedefor å kopiere en sone i minnet gir du en referanse til hvor den begynner, og jobber utifra det. Du kan også bruke det til å dele data mellom to prosesser/tråder. Hvis du er nybegynner kan du trygt la pekerdelen ligge en liten stund til. Lenke til kommentar
Fredrik90 Skrevet 23. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2004 ok. ble litt klokkere. Lenke til kommentar
Fredrik90 Skrevet 24. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2004 så er jeg her hvor jeg nærmer meg og trenge en ny bok. er det noen som vet om noen bra bøker. gjerne som har om spill programering og gjøre også. Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 (endret) Ta en tur på Norli, eller besøk amazone. Så en bok på norli for ikke så lenge siden, det sto noe sånt som "C++ game programming" eller noe sånt. Hvilken bok er det foresten du har lest ut? Edit: hva er vitsen med pekere. Iteratorer er jo ganske kjekke å ha . Endret 24. juni 2004 av zirener Lenke til kommentar
Fredrik90 Skrevet 25. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2004 jeg har nå kommet til nest siste kapitel og der er vektorer forklart så da skjønner jeg mer av pekere. jeg skal nok se litt til takk for det tipset. boka jeg har lest heter "Programmering i C++ En innføring i strukturert og objektorientert programmering." Lenke til kommentar
søppel Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 Hm, pekere har ikke noe med iteratorer eller vektorer (begge fra "std-biblioteket") å gjøre. Man kan gjøre noe som heter "operator overloading" slik at en operator som * (som har med pekere å gjøre) får en annen betydning (i sammenheng med bruk av std-iteratorer f.eks.) enn vanlig. En bok om spillprogrammering er tidlig ennå egentlig, men du kan jo altids kjøpe 2; en til om C++ og en om spillprogrammering. Satts på en litt "vanskelig" bok denne gangen, "The C++ Programming Language" av Bjarne Stroustrup. Lenke til kommentar
saboi Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 (endret) Iteratorer har vel ganske mye med pekere å gjøre siden en veldig enkel iterator kan skrives som template<class T> struct vector { typedef T* iterator; }; Endret 25. juni 2004 av saboi Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 I GNU libstdc++ er vectors iterator en tynn wrapper rundt en peker. typedef __gnu_cxx::__normal_iterator<pointer, vector_type> iterator; template<typename _Iterator, typename _Container> class __normal_iterator Lenke til kommentar
søppel Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 (endret) saboi: En sånn en har kanskje litt av (et subset av?) "interfacet" til en interator i std-biblioteket, men tror ikke jeg ville kallt det en "iterator" fordet. Men det er opp til hver og en hva man kaller ting kanskje; uansett er pekere (C'ish stuff) ikke det samme som std::vector::iterator. Endret 25. juni 2004 av søppel Lenke til kommentar
saboi Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 jeg sier ikke at pekere er det samme som iteratorer, men det har noe med det å gjøre siden en iterator bare er en wrapper rundt en peker som A_N_K sa Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 Nå skal jeg ikke påstå at jeg har tatt meg bryet med å sjekke de formelle kravene til en iterator, men jeg kan faktisk ikke se at __gnu_cxx::__normal_iterator gjør stort for å berike interfacet til en vanlig peker. Dette står også i kommentaren til klassen: // This iterator adapter is 'normal' in the sense that it does not // change the semantics of any of the operators of its iterator // parameter. Its primary purpose is to convert an iterator that is // not a class, e.g. a pointer, into an iterator that is a class. Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 (endret) I The C++ Programming Language, Third Edition står det at en iterator er en peker(eller ihvertfall nesten). Edit: En liten skrivefleif. Endret 25. juni 2004 av zirener Lenke til kommentar
Fredrik90 Skrevet 26. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2004 er ikke dette litt oftopic. "The C++ Programming Language" jeg skal sansynligvis se på denne. takk for svar av søppel om denne boka. går denne boka igjennom alt jeg kan fra før av sånn som hva en int er, og hvordan man lager funksjoner osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå