søppel Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 (endret) #include <iostream> #include <cstdlib> using namespace std; double beregnSvar(int tall1, int tall2, char regneart); int main(int argc, char *argv[]) { int tall1; int tall2; char regneart; double svar; cout << "Skriv regnestykket: "; cin >> tall1 >> regneart >> tall2; svar = beregnSvar(tall1, tall2, regneart); cout << tall1 << " " << regneart << " " << tall2; cout << " = " << svar << endl; cin.ignore(); cin.get(); } // main() double beregnSvar(int tall1, int tall2, char regneart) { double svar; switch(regneart) { case '+': svar = tall1 + tall2; break; case '-': svar = tall1 - tall2; break; case '*': svar = tall1 * tall2; break; case '/': svar = tall1 / tall2; break; } return(svar); } // beregnSvar() Du slurver og skriver ugly-bøgly kode som gjør det vanskelig for deg selv. Vær nøyaktig, ikke (alt for) lat og bruk øya. Endret 16. april 2004 av søppel Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 1) Du lærer ingenting av at vi fikser feilene dine 2) Vi er ingen erstatning for øynene eller hjernen din 3) Til tross for at vi har vært snille en stund nå, kan du ikke regne med at vi kommer til å fortsette å rette feilene dine (med mindre det er "ordentlige" feil) 4) Du *MÅ*(Les: Det finnes ingen vei utenom, akkurat som med tran) lære syntaksen for å kunne bruke et språk. Du må kunne lese og tolke feilmeldinger fra kompilatoren, og du må kunne rette opp i disse feilene. Det er et minstekrav. 5) Fortsetter du med denne meningsløse og late feilpostingen er det slettes ikke umulig at moderatorene får en klage eller to... Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Vi hjelper selvfølgelig gjerne med spørsmål du måtte ha, temaer du vil ha fordypet, kodeeksempler, uforståelige feil osv. Men, syntaksfeil får du nok ikke hjelp for. (Ville bare understreke at det ikke var et "slutt å spørre", men et "slutt å prøve å få oss til å fikse feilene dine") Lenke til kommentar
Arsenal_RULES Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Forstår ikke helt problemet som er blitt tatt opp utalige ganger. Det med at programmet forsvinner veldig fort! Det skjer aldri med meg, etter at jeg har kompilert det og gjort programmet kjørbart, så kjører jeg det som *exe fil. Da funker jo det helt fint. Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Kommer litt annpå kompilatoren anntar jeg, men på Borland kompilatoren jeg har(en litt gammel verson) så er det bare å høyreklikke>Target Expert og så sette den i et eller annet modus og så kjører den med hvit bakgrunn og avlutter ikke før jeg trykker på x knappen øverst til høyre. Hvilken kompilator har du? Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Visual C++, kanskje? Det er jo bare å legge til std::cin.get(), evt. std::cin.ignore() foran, så er det ikke lenger et problem. Uansett, er ikke dette litt off-topic? Lenke til kommentar
Fredrik90 Skrevet 16. april 2004 Forfatter Del Skrevet 16. april 2004 (endret) jeg skjønte jo det da. hvem gratis kompilator er best.dev c++ eller borland bare lurer. skal begynne og spare til visual c++.men den trenger jeg ikke før om lenge. og hvorfor har jeg en advarsel på 0,når ingen andre har det. Endret 16. april 2004 av Fredrik90 Lenke til kommentar
johanlo Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 jeg skjønte jo det da. hvem gratis kompilator er best.dev c++ eller borland bare lurer. skal begynne og spare til visual c++.men den trenger jeg ikke før om lenge. og hvorfor har jeg en advarsel på 0,når ingen andre har det. Jeg også har advarsel på 0, men det er det bare jeg som ser. Det samme gjelder deg. Lenke til kommentar
Fredrik90 Skrevet 16. april 2004 Forfatter Del Skrevet 16. april 2004 (endret) ok, takk for hjelpen med det.da var det bare kompilator spørsmålet igjen. edit:noen skrive feil. Endret 16. april 2004 av Fredrik90 Lenke til kommentar
Fredrik90 Skrevet 17. april 2004 Forfatter Del Skrevet 17. april 2004 (endret) ok nå har jeg et lute problem.det er en oppgave i boka jeg leser hvor du skal lage et program som leser inn tre tall og skriver dem ut etter AsCII verdien, hvordan gjør jeg det.jeg finner ingen løsning i boka .på forhånd takk. edit:skrive feil. Endret 17. april 2004 av Fredrik90 Lenke til kommentar
søppel Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Start med å lese inn tre tall da. Det bør du vel få til .. åssen bok leser du btw.? Lenke til kommentar
Fredrik90 Skrevet 17. april 2004 Forfatter Del Skrevet 17. april 2004 jeg har gjort det.men hva så .kan si deg hvem bok når jeg kommer hjem. Lenke til kommentar
søppel Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 (endret) Ekke helt sikker på hva oppgaven går ut på .. Skal du lese inn tre tall .. og skrive ut hvilke tegn de representerer basert på ascii-tabellen? (www.asciitable.com) I så fall er en vanlig cast løsningen .. f.eks. static_cast .. #include <iostream> using namespace std; int main(int argc, char *argv[]) { int tall1 = 65; int tall2 = 66; int tall3 = 67; cout << static_cast<char>(tall1) << endl; cout << static_cast<char>(tall2) << endl; cout << static_cast<char>(tall3) << endl; return(0); } // main() ..under kjøring: AB C Slå opp på cast og/eller static_cast, reinterpret_cast og const_cast i boka. Endret 17. april 2004 av søppel Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 For å lese inn tre tall og skrive ut ASCII-verdiene, henter du inn tallene som bokstaver (char), caster dem til tall (int), og skriver dem ut med std::cout. Lenke til kommentar
Fredrik90 Skrevet 17. april 2004 Forfatter Del Skrevet 17. april 2004 det oppgaven går ut på er å sortere dem,fra laveste til høyeste(etter ascii verdien). Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 (endret) Å sortere bokstaver etter ASCII verdiene? Det er i så fall veldig enkelt. if (a<b) cout << b << " " << a; if (b<a) cout << a << " " << b; tror det var sånn, lagde et sånt program for ikke så lenge siden og kan ikke huske det var veldig vansklig. EDIT:Fiksa litt på koden(bare utseende) Endret 18. april 2004 av zirener Lenke til kommentar
Fredrik90 Skrevet 18. april 2004 Forfatter Del Skrevet 18. april 2004 (endret) ok takk. boka jeg leser heter "Programering i c++". Endret 18. april 2004 av Fredrik90 Lenke til kommentar
Fredrik90 Skrevet 19. april 2004 Forfatter Del Skrevet 19. april 2004 ok, jeg fortsetter bare i denne her. jeg har denne kode biten som jeg ikke fostår hva er. kan nopen hjelpe til her. for (teller=nedre; teller<=ovre; teller=teller+2){ det er ikke jeg som har skrivd denne kode biten. Lenke til kommentar
søppel Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 (endret) #include <iostream> using namespace std; int main() { int nedre = 0; int ovre = 10; int teller; for(teller = nedre; teller <= ovre; teller = teller + 2) cout << "teller: " << teller << endl; return(0); } // main() ..gir følgende utskrift: teller: 0teller: 2 teller: 4 teller: 6 teller: 8 teller: 10 http://www.cppreference.com/keywords_details.html#for for(initialization; test-condition; increment) { statement-list; } The for construct is a general looping mechanism consisting of 4 parts: 1. the initialization, which consists of 0 or more comma-delimited variable initialization statements 2. the test-condition, which is evaluated to determine if the execution of the for loop will continue 3. the increment, which consists of 0 or more comma-delimited statements that increment variables 4. and the statement-list, which consists of 0 or more statements that will be executed each time the loop is executed. Hvis du kunne utdype hva du forstår, og hva du ikke forstår -- hadde det blitt lettere å svare. Endret 19. april 2004 av søppel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå