kjetil7 Skrevet 9. juli 2004 Del Skrevet 9. juli 2004 Et lite tillegg til et av Bjarne sitatene: "An iterator is not a general pointer. Rather, it is an abstraction of the notion of a pointer into an array." Hadde kanskje vært på sin plass og ta med den neste setningen også? Må nesten si at sitatet fra standarden ("draften") var litt mer troverdig siden det tok med hele avsnittene. Men etter mitt syn sier begge (standarden og Bjarne) det samme: Standarden sier "Iterators are a generalization of pointers", mens Bjarne sier "it is an abstraction of the notion of a pointer". Jeg tolker de to ganske likt. De sier det samme på to forskjellige måter. Jeg påstår ikke at en iterator er en peker, men å si at de har noe med pekere å gjøre er helt riktig. Det går det jo fram av både standardteksten og Bjarneteksten. Iteratorer emulerer pekere i den grad at en iterator "peker" til et element i en sekvens. Om de bruker en underliggende peker, referanse (som er en peker), indeksering eller trylleformel er etter min mening ganske uinteressant. Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 11. juli 2004 Del Skrevet 11. juli 2004 (Etter å ha lest det forrige innlegget enda en gang ser jeg at jeg skriver akkurat det samme som kjetil7. Men nå har jeg skrevet innlegget, så nå gidder jeg ikke å slette det...) Siden det var så populært med å sitere Bjarne, skal jeg la være Jeg forteller heller at han i sin vakre bok, The C++ Programming Language, skriver at iteratorer er et abstrakt begrep -- alt som oppfører seg som en iterator, er en iterator. Punktum. Pekere er en type iteratorer, og jeg skjønner godt at noen kan trekke fram iteratorer når det er snakk om pekere. Jeg setter allikevel på ingen måte likhetstegn mellom iteratorer og pekere. En peker er en iterator, men en iterator er ikke nødvendigvis en peker (som A_N_K allerede har pekt ut på en ypperlig måte). Hva mer er det egentlig å diskutere? En ting til: Vi er på fornavn med Bjarne, er vi ikke? (Jeg vet at moderatorene mener det godt, men det går an å følge med. Fjerde topic-skifte i denne tråden nå, hvis jeg ikke tar feil. På tide å la den være, eh?) Lenke til kommentar
Fredrik90 Skrevet 11. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2004 helt enig med myubi. steng denne tråden. så blir det bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå