Gå til innhold

Potmeter til 300w

Anbefalte innlegg

[quote name='Stigma' date='13/04/2004 : 11:28'] ok, det blir vel til at jeg bruker en resistor på en av kretsene da, for å kunne gå fra 12V og ned.

men dere som fremdeles husker basic elktro-lære, hvilke resistorer trenger jeg?

Inn-spenning = 24V
Peltier amperage = 24amp (seriekobler 2 stk)

så hvilken styrke resistorer må til for å lage en 10 og 7 volt krets for eksempel?

-Stigma [/quote]
Her kan du jo bare bruke R=U/I.
På 10V får du: 24V-10V=14V. 14V:24A = 0,58 Ohm.
På 7V får du: 24V-7V = 17V. 17V:24A = 0,7 Ohm.

Må bare huske på å ikke ta resistorer som tåler 0,2 W eller noe sånt da ;)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan noen fortelle meg hva et Peltier-element er??

er det noen av dere som har regnet på Motstands-størrelsene??

Slik som dette blir må du ha en motstand på 336W for 10V utgang og 408W for 7V utgang belastet med 24A.

Uinn=24V, I=24A,Uut=10V --> 14V over motstand. R= U/I = 14/24 = 0,58ohm

P= U*I = 14*24 = 336W

Elfa 60-690-41 0,47ohm 300W koster 330kr + alt....den må chassismonteres!

Er rimelig sikker på at dette stemmer...og hvis det gjør det ville jeg gått for Olle's eksempel....

Lykke til=)

Lenke til kommentar
Kan noen fortelle meg hva et Peltier-element er??

Enkelt beskrivet är ett peltierelement en platta bestående av många halvledare.

När man kör en ström mellan plattans sidor tar elektronerna med sej en del värme från ena sidan till den andra, så att det skapas en temperaturskillnad, samtidigt som det utvecklas värme inne i plattan.

Den kan utnyttjas för att kyla bland annat CPU. Tar ner CPU-temp till minusgrader eller nära noll om man kan forsla bort 300-400W värme i stället för de ~70W som CPU ensam genererar.

/Olle

Lenke til kommentar
ok, det blir vel til at jeg bruker en resistor på en av kretsene da, for å kunne gå fra 12V og ned.

men dere som fremdeles husker basic elktro-lære, hvilke resistorer trenger jeg?

Inn-spenning = 24V

Peltier amperage = 24amp (seriekobler 2 stk)

så hvilken styrke resistorer må til for å lage en 10 og 7 volt krets for eksempel?

-Stigma

Her kan du jo bare bruke R=U/I.

På 10V får du: 24V-10V=14V. 14V:24A = 0,58 Ohm.

På 7V får du: 24V-7V = 17V. 17V:24A = 0,7 Ohm.

Må bare huske på å ikke ta resistorer som tåler 0,2 W eller noe sånt da ;)

Hvor mange w bør de tåle da? .. ikke hele effektstyrken (300w) anntar jeg?

Sorry, jeg er litt lost på elektronikk forbi det aller mest basiske. :blush:

-Stigma

Lenke til kommentar
[quote name='Stigma' date='14/04/2004 : 16:05'] Sorry, jeg er litt lost på elektronikk forbi det aller mest basiske.  :blush:
-Stigma [/quote]
Bruk en effektformel... f.eks P=U*U/R... den blir vel den enkleste i dette tilfellet...

Edit: "liten" feil... :blush: Endret av ok2k
Lenke til kommentar

Sikker noen som har sagt det alt.. men.. bruk en kraftig Mosfet til å regulere strømmen, kan da funke?

Altså, kjøre en hvis spenning inn på "gate" på mosfet`en, og bruke den som en vanlig transistor.. Mosfets tåler jo mye mere enn vanlige transistorer.. Noen av dem kan jo lede over 100 A... :yes:

Da får han jo også "trinnløs" regulering...

Noen innvendinger?

Lenke til kommentar
Sorry, jeg er litt lost på elektronikk forbi det aller mest basiske.  :blush:

-Stigma

Bruk en effektformel... f.eks P=U*U*R... den blir vel den enkleste i dette tilfellet...

Effektformelen er vel P = U * I

Edit: Hvis du ikke kjenner I

I = U / R

--> P = U * (U / R)

Så lenge man kjenner Ohms lov kan man snu og vende på denne formelen så mye man vil ;)

Ohm's lov: U = R*I

Endret av zupreme
Lenke til kommentar

Hvis jeg skjønner dette riktig, så trenger ikke peltier noe spesielt filtrert strøm (eller?). Og hvis det er sant, skal det holde med variabel trafo+likeretter (4 dioder). Eller kanskje en trafo for halogenbelysning+passende dimmer (disse kan kjøpes billeg på for eks. Clas Ohlson)+likeretter. Fordel med dette er at du ikke taper noe strøm - (nesten) ingenting går til varme, du bare tar fra strømnettet det du trenger. Og den sterke og stabile strømforsyningen kan du bruke til bedre formål. :)

Lenke til kommentar
Sorry, jeg er litt lost på elektronikk forbi det aller mest basiske.  :blush:

-Stigma

Bruk en effektformel... f.eks P=U*U*R... den blir vel den enkleste i dette tilfellet...

Effektformelen er vel P = U * I

Edit: Hvis du ikke kjenner I

I = U / R

--> P = U * (U / R)

Så lenge man kjenner Ohms lov kan man snu og vende på denne formelen så mye man vil ;)

Ohm's lov: U = R*I

Sorry, vart feil der... skulle vært U*U (U i andre) / R. Finst nemlig flere effektformler... P= U*U/R, P= I*I(I i andre)*R og som du sier... P= U*I :)

Endret av ok2k
Lenke til kommentar
Hvis jeg skjønner dette riktig, så trenger ikke peltier noe spesielt filtrert strøm (eller?). Og hvis det er sant, skal det holde med variabel trafo+likeretter (4 dioder). Eller kanskje en trafo for halogenbelysning+passende dimmer (disse kan kjøpes billeg på for eks. Clas Ohlson)+likeretter. Fordel med dette er at du ikke taper noe strøm - (nesten) ingenting går til varme, du bare tar fra strømnettet det du trenger. Og den sterke og stabile strømforsyningen kan du bruke til bedre formål. :)

Det var faktisk ingen dum idé, hvis dette funker tror jeg jeg ville satsa på dette... går jo an å smelle alt inn på et kretskort... (utenom trafoen da ;) )

Lenke til kommentar

må si jeg aner ikke hva et peltier trenger... det er jo ikek finelektronikk da, så det skal mye til før det tar noe skade av "dårlig" strøm, men jeg kan tenkte meg at effektiviteten går ned når den ikke får en ren strømforsyning.

Men... kanskje noen andre her vet mer om dette?

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg er nesten sikker på at peltier konverterer veldig enkelt en del av effekten som blåses inn, til kulden. Dvs. - bruker du 100W på en peltier, får du 60W kjøleeffekt, hvis elementets effektivitet er på 60%. Du må selvfølgelig føre 100W vekk fra den varme siden. Prosessene som spiller inn på en peltier er ganske treige (kan sammenlignes med varmeoverføring), mye treigere enn 50Hz du får fra strømnettet - som egentlig blir til 100Hz impulser etter likeretter. Nesten som med varmeovn - du kan like godt varme opp stua med enten likestrøm eller vekselstrøm, eneste som spiller rolle er I*U.

Peltier er altfor massiv (10-200 gram?) for å teste noe raske varmeprosesser - det har vært eksperimenter i fysikk med ekstremt rask nedkjøling, men da er det snakk om noen hundre atomer, ikke om noen hundre gram :)

Oppsummering - nei, jeg tror ikke at strømkvalitet spiller noe rolle.

Lenke til kommentar
Eller kanskje en trafo for halogenbelysning+passende dimmer (disse kan kjøpes billeg på for eks. Clas Ohlson)+likeretter.

Husker jeg ikke feil så tåler ikke trafoen i disse mer enn 0.1A på primærsiden. Altså altfor lite for ett Peltier element.

Sikker noen som har sagt det alt.. men.. bruk en kraftig Mosfet til å regulere strømmen, kan da funke?

Altså, kjøre en hvis spenning inn på "gate" på mosfet`en, og bruke den som en vanlig transistor.. Mosfets tåler jo mye mere enn vanlige transistorer.. Noen av dem kan jo lede over 100 A... 

Noen innvendinger?

Ja, tenk på prisen. MOS-FET's som tåler mye strøm koster flesk :(

Endret av Zoidman
Lenke til kommentar

Ja, tenk på prisen. MOS-FET's som tåler mye strøm koster flesk  :(

hmm.... kraftigste pelten på microplex trkker max 24A og du får mosfet på elfa som tåler 26A til 12kr stykke. Det burde jo ikke være det tyngste løftet på økonomien i et slikt prosjekt.

Edit: rettet til Ampere

Endret av Xell
Lenke til kommentar

Leste litt nøyere på de siste sidene her og det var veldig mye synsing angående spenninger og strøm. Men kan jo lure å på om det er noen som faktisk har lest den eminente "peltier guiden" her på siten!?.

For optimal ytelse trenger en TEC å få tilført Imax og Vmax med en helt glatt DC spenning. Rippel bør være under 10 %

Så ja, man får dårlig effekt av dårlig strøm/spenning. Og man vil jo selvasgt ikke ha dårlig effekt på peltier elementet sitt.

Hvorvidt det er "finelektronikk" eller ikke kan vel diskuteres, men prinsippet bak peltier er p og n overganger så det kan jo sammeliknes med transistorer og dioder.

Les peltier guiden folkens så slipper dere å basere eksperimenteringen deres på hva andre mennesker anntar.

Endret av Xell
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...