Gå til innhold

Oem operativ system


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Original Equipment Manufacturer (OEM)

OEM er software, der er præinstalleret på Pc’en når man køber den (som oftest Windows XP Professionel Operativ system). Både Operativsystemer og enkelte applikationer kan købes som OEM software.

 

Tror ikke det følger med cd...

Men hva vet jeg :D

Lenke til kommentar

Det burde i såtilfelle spesifiseres men som oftest så får man med en backup CD (f.eks Dell har egne versjoner som følger med maskin).

Har du en OEM inst. av OS så betyr det at du har lisensen til dette OS'et og da kan du kopiere/lolvlig laste ned en versjon til eget bruk (om jeg ikke tar feil).

Lenke til kommentar
Original Equipment Manufacturer (OEM)

OEM er software, der er præinstalleret på Pc’en når man køber den (som oftest Windows XP Professionel Operativ system). Både Operativsystemer og enkelte applikationer kan købes som OEM software.

 

Tror ikke det følger med cd...

Men hva vet jeg :D

Helt feil.....

 

Når du kjøper OEM, så kommer OS'et på en CD - akkurat som når du kjøper fullversjonen.....

Lenke til kommentar
vil jeg få med en cd med windows på da

jada - OEM er oftest normal lisens og betyr at du kjøper noe mer i tillegg.

Kan også bety det er tilføyet/ slettet enkelte programmer der tilpasset pc-produktet.

 

- helst unngå pc-pakker - anbefaler hvis du er normalt førlig så bygg pc sjøl og kjøp en OEM-lisens :thumbup:

Lenke til kommentar

OEM-software

OEM står for "Original Equipment Manufacturer". OEM-software er forhåndsinstallert software som leveres sammen med datamaskinen eller sammen med en harddisk. I en periode solgte Microsoft OEM-software som ikke var installert på forhånd, men som man kunne kjøpe sammen med en eller annen form for hardware. Du trengte ikke kjøpe mer enn en mus eller en kabel for å få lov til å kjøpe OEM-software. Dette ble imidlertid stoppet av lovverket. Loven sier nå at OEM-software skal være forhåndsinstallert (i skrivende stund, april 2002).

 

OEM-software dør sammen med harddisken. Dette betyr at du ikke kan installere slik programvare på en annen PC. Skal du skifte harddisk, kan du ikke installere programvaren på den nye harddisken. Du må i stedet kjøpe programvaren på nytt. Noen butikker leverer programvaren på CD-er i tillegg til at den ligger på harddisken. Andre butikker leverer en recovery-CD i stedet. Uansett er det ikke teknisk mulig for deg som kunde å installere programvaren på en ny harddisk. Poenget med CD-ene er bare at du skal kunne gjeninstallere programvaren, f.eks. på grunn av feil på disken eller i filsystemet.

 

Det er stort sett operativsystem og MS Office som selges som OEM software. Men dette kan du også kjøpe som vanlig software (ikke OEM). Da kan du (rent teknisk) installere programvaren på så mange PC-er du vil, men lisens-rettighetene begrenser hva du har lov til. Uansett trenger du ikke bekymre deg over oppgradering av harddisk eller overgang til ny PC. Du har alltid lov til å bruke programvaren slik som all annen programvare.

 

Fordelen med OEM er at det er billigere, og at du slipper å installere det selv. Ulempen er, som sagt, at programvaren ikke kan installeres på en ny harddisk.

Endret av bholmsen
Lenke til kommentar
... og at du slipper å installere det selv. Ulempen er, som sagt, at programvaren ikke kan installeres på en ny harddisk.

Det der må da være feil ?

 

quote Komplett.no:

Produktet kan bare kjøpes sammen med ny PC, prosessor, harddisk eller hovedkort.

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=108835&cks=PRL

 

edit: hvis man kjøper winXP 1-bruker lisens, så kan den ikke installeres på mer enn 1 maskin uansett retail fullversjon eller OEM - så jeg holder på mitt og mener du tar feil.

Endret av Zink
Lenke til kommentar
OEM-software dør sammen med harddisken. Dette betyr at du ikke kan installere slik programvare på en annen PC. Skal du skifte harddisk, kan du ikke installere programvaren på den nye harddisken. Du må i stedet kjøpe programvaren på nytt.

Fordelen med OEM er at det er billigere, og at du slipper å installere det selv. Ulempen er, som sagt, at programvaren ikke kan installeres på en ny harddisk.

Nok en gang prøver jeg å foretelle deg at du tar feil..........

 

OEM OS kan du kjøpe på en helt vanlig CD - og den kan du installere på en hvilken som helst harddisk...........

Kriteriet for at du skal få kjøpe en OEM- utgave av f.eks. OS er at du kjøper enten en CPU eller harddisk eller minne..............

 

Akkurat som når du f.eks. kjøper Nero 6.0 OEM sammen med en brenner, så er ikke denne OEM- utgaven låst til den ene spilleren............

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

Jeg er nesten helt enig med Rayline TWB. Dvs. det var slik tidligere. Microsoft endret reglene for oem for en tid tilbake som gjorde at man ikke lenger kan kjøpe "en skrue" eller minnebrikke sammen med oem-cd'n lengre. Kan desverre ikke huske helt hva reglene er nå, men mener at de viktige komponentene i en CD slik som hovedkort, disk og CPU er gode nok for å få en oem-lisens.

 

De fleste forbinner oem lisensen ifra en preinstallert pc ifra f.eks. Dell e.l. og der er det jo ikke altid dem sender med WinXP CD, men heller leverer med recovery-CD. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg spurt dem som skal levere PC'n din om du får med CD for XP.

 

Endel av poenget med oem -lisens er blandt annet support. Da er det ikke lenger microsoft som er support ansvarlig, men det er produsentetn du har kjøpt den av (f.eks. Dell som ble nevnt som et tidligere eksempel).

Lenke til kommentar
Jeg er nesten helt enig med Rayline TWB. Dvs. det var slik tidligere.

Du er nok helt enig med meg. Det er ikke slik at dette var slik "tidligere"......

Du får fremdeles OEM lisens på CD når du kjøper HD, CPU og RAM - dette har jeg friskt i minnet, da jeg kjøpte XP Home OEM nå på tirsdag.........

Samme fikk jeg når jeg kjøpte brenner (også på tirsdag) - 1 stk. Nero 6.0 OEM på CD..........

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...