3dme Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 (endret) Hvis jeg bestiller en pc,og velger f eks Ms xp oem edition, vil jeg få med en cd med windows på da, eller ligger det på hardisken og er borte neste gang jeg formaterer? Endret 11. april 2004 av 3dme Lenke til kommentar
bholmsen Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Original Equipment Manufacturer (OEM) OEM er software, der er præinstalleret på Pc’en når man køber den (som oftest Windows XP Professionel Operativ system). Både Operativsystemer og enkelte applikationer kan købes som OEM software. Tror ikke det følger med cd... Men hva vet jeg Lenke til kommentar
Pug Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Jeg mener det følger med CD ja... Bestilte WinXP Home Edt. med PC'en min fra komplett.no, og da fikk jeg med CD. Jeg er 99% sikker på at det var OEM. Lenke til kommentar
norrick Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Det burde i såtilfelle spesifiseres men som oftest så får man med en backup CD (f.eks Dell har egne versjoner som følger med maskin). Har du en OEM inst. av OS så betyr det at du har lisensen til dette OS'et og da kan du kopiere/lolvlig laste ned en versjon til eget bruk (om jeg ikke tar feil). Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Original Equipment Manufacturer (OEM) OEM er software, der er præinstalleret på Pc’en når man køber den (som oftest Windows XP Professionel Operativ system). Både Operativsystemer og enkelte applikationer kan købes som OEM software. Tror ikke det følger med cd... Men hva vet jeg Helt feil..... Når du kjøper OEM, så kommer OS'et på en CD - akkurat som når du kjøper fullversjonen..... Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 (endret) oem er bare for salg sammen med ein ny pc. Det er teorien iallefall. (di ferraste butikkane bryr seg...) Edit: btw kva har dette med hardware å gjøre? Endret 11. april 2004 av Mr.Elendig Lenke til kommentar
Zink Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 vil jeg få med en cd med windows på da jada - OEM er oftest normal lisens og betyr at du kjøper noe mer i tillegg. Kan også bety det er tilføyet/ slettet enkelte programmer der tilpasset pc-produktet. - helst unngå pc-pakker - anbefaler hvis du er normalt førlig så bygg pc sjøl og kjøp en OEM-lisens Lenke til kommentar
bholmsen Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 (endret) OEM-software OEM står for "Original Equipment Manufacturer". OEM-software er forhåndsinstallert software som leveres sammen med datamaskinen eller sammen med en harddisk. I en periode solgte Microsoft OEM-software som ikke var installert på forhånd, men som man kunne kjøpe sammen med en eller annen form for hardware. Du trengte ikke kjøpe mer enn en mus eller en kabel for å få lov til å kjøpe OEM-software. Dette ble imidlertid stoppet av lovverket. Loven sier nå at OEM-software skal være forhåndsinstallert (i skrivende stund, april 2002). OEM-software dør sammen med harddisken. Dette betyr at du ikke kan installere slik programvare på en annen PC. Skal du skifte harddisk, kan du ikke installere programvaren på den nye harddisken. Du må i stedet kjøpe programvaren på nytt. Noen butikker leverer programvaren på CD-er i tillegg til at den ligger på harddisken. Andre butikker leverer en recovery-CD i stedet. Uansett er det ikke teknisk mulig for deg som kunde å installere programvaren på en ny harddisk. Poenget med CD-ene er bare at du skal kunne gjeninstallere programvaren, f.eks. på grunn av feil på disken eller i filsystemet. Det er stort sett operativsystem og MS Office som selges som OEM software. Men dette kan du også kjøpe som vanlig software (ikke OEM). Da kan du (rent teknisk) installere programvaren på så mange PC-er du vil, men lisens-rettighetene begrenser hva du har lov til. Uansett trenger du ikke bekymre deg over oppgradering av harddisk eller overgang til ny PC. Du har alltid lov til å bruke programvaren slik som all annen programvare. Fordelen med OEM er at det er billigere, og at du slipper å installere det selv. Ulempen er, som sagt, at programvaren ikke kan installeres på en ny harddisk. Endret 11. april 2004 av bholmsen Lenke til kommentar
Zink Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 (endret) ... og at du slipper å installere det selv. Ulempen er, som sagt, at programvaren ikke kan installeres på en ny harddisk. Det der må da være feil ? quote Komplett.no: Produktet kan bare kjøpes sammen med ny PC, prosessor, harddisk eller hovedkort. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=108835&cks=PRL edit: hvis man kjøper winXP 1-bruker lisens, så kan den ikke installeres på mer enn 1 maskin uansett retail fullversjon eller OEM - så jeg holder på mitt og mener du tar feil. Endret 11. april 2004 av Zink Lenke til kommentar
bholmsen Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Jeg mener ingen ting jeg, stykket jeg viser til her er sakset ut herfra : Pc.no Guiden Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 (endret) OEM-software dør sammen med harddisken. Dette betyr at du ikke kan installere slik programvare på en annen PC. Skal du skifte harddisk, kan du ikke installere programvaren på den nye harddisken. Du må i stedet kjøpe programvaren på nytt.Fordelen med OEM er at det er billigere, og at du slipper å installere det selv. Ulempen er, som sagt, at programvaren ikke kan installeres på en ny harddisk. Nok en gang prøver jeg å foretelle deg at du tar feil.......... OEM OS kan du kjøpe på en helt vanlig CD - og den kan du installere på en hvilken som helst harddisk........... Kriteriet for at du skal få kjøpe en OEM- utgave av f.eks. OS er at du kjøper enten en CPU eller harddisk eller minne.............. Akkurat som når du f.eks. kjøper Nero 6.0 OEM sammen med en brenner, så er ikke denne OEM- utgaven låst til den ene spilleren............ Endret 11. april 2004 av Rayline TWB Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Vil tilføye at jeg har kjøpt oem Win XP home 3 ganger i år, hver gang sammen med komponenter til ny pc. Alle 3 gangene kom det på cd, så jeg måtte installere før jeg leverte maskinene. Lenke til kommentar
net-rom Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Jeg er nesten helt enig med Rayline TWB. Dvs. det var slik tidligere. Microsoft endret reglene for oem for en tid tilbake som gjorde at man ikke lenger kan kjøpe "en skrue" eller minnebrikke sammen med oem-cd'n lengre. Kan desverre ikke huske helt hva reglene er nå, men mener at de viktige komponentene i en CD slik som hovedkort, disk og CPU er gode nok for å få en oem-lisens. De fleste forbinner oem lisensen ifra en preinstallert pc ifra f.eks. Dell e.l. og der er det jo ikke altid dem sender med WinXP CD, men heller leverer med recovery-CD. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg spurt dem som skal levere PC'n din om du får med CD for XP. Endel av poenget med oem -lisens er blandt annet support. Da er det ikke lenger microsoft som er support ansvarlig, men det er produsentetn du har kjøpt den av (f.eks. Dell som ble nevnt som et tidligere eksempel). Lenke til kommentar
enden Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Mener å huske at når du får noe preinstallert så har du krav på Orginal CD eller recovery CD. Husker ikke om det var en lovtekst eller tolkningen til en lovkyndig, men det var fra noen jeg anser som en god kilde i alle fall Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 (endret) Jeg er nesten helt enig med Rayline TWB. Dvs. det var slik tidligere. Du er nok helt enig med meg. Det er ikke slik at dette var slik "tidligere"...... Du får fremdeles OEM lisens på CD når du kjøper HD, CPU og RAM - dette har jeg friskt i minnet, da jeg kjøpte XP Home OEM nå på tirsdag......... Samme fikk jeg når jeg kjøpte brenner (også på tirsdag) - 1 stk. Nero 6.0 OEM på CD.......... Endret 11. april 2004 av Rayline TWB Lenke til kommentar
It's me Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Ikke hardware-relatert. Feilpostet og stenges. Lenke til kommentar
enden Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 Etter en samtale er vi enige om at den åpnes igjen og lyttes til "hjelp, jeg skal ha ny pc" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå