JanThore Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Ser at mange er opptatt av og arkivere bildene sine, og bruk av forskjellige programmer til hjelp av det. Men har et spørsmål som jeg ikke synes jeg kan finne svar på i de foregående tråder om bildearkivering. Jeg driver for tiden å scanner inn litt gamle familie bilder fra 1960 og oppover og har et behov for å kommentere bildene. Denne teksten må helst være program uavhening altså ikke en database som tilhører FotoStation eller Acdsee, men informasjonen/kommentaren ligger i bildet. Har funnet et felt i metadata på bildene som heter user comment. Der er det en mulighet for å skrive inn, men det er veldig tungvindt å klikke seg inn der for å legge inn en kommentar. Så jeg lurte på om det er noen andre som har noen bedre forslag til å løse dette problemet på? og evnt ett forslag til et program som enkelt kommer frem til løsningen JT Lenke til kommentar
FrankL Skrevet 24. april 2004 Del Skrevet 24. april 2004 Hei jan Tore Hvis du har Photoshop Elements eller CS, kan du bruke filebrowseren til å forandre navn, legge til informasjon, copyright, på alle eller noen bilder i en mappe. Åpne browseren Fil>Browse eller (Shift+Ctrl+O) Øverst i browser vinduet er en knapp som heter automate trykk på den, da kommer det opp et vindu som vil la deg forandre navn og legge bildene i nummeret rekkefølge. Nede til venstre i browser vinduet ligger det et vindu hvor "informasjon" om bildet ligger, trykk edit>velg alle (hvis alle skal forandres til det samme, eller hold inne Shift+Ctrl og velg de bildene som skal ha samme beskrivelse) og gå inn på IPTC her kan du legge til Beskrivelse av bilde, Keyword, Copyright, og hvem som har tatt bilde. Håper dette hjelper deg litt på vei. Regner med at Photoshop Album har samme funksjon men har ikke satt meg inn i dette ennå. All the best FrankL Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 24. april 2004 Del Skrevet 24. april 2004 Cumulus 5 lagrer i meta informasjonen til bildene skal jeg tro PCWorld Norge Lenke til kommentar
JanThore Skrevet 24. april 2004 Forfatter Del Skrevet 24. april 2004 Hei jan ToreHvis du har Photoshop Elements eller CS, kan du bruke filebrowseren til å forandre navn, legge til informasjon, copyright, på alle eller noen bilder i en mappe. Åpne browseren Fil>Browse eller (Shift+Ctrl+O) Øverst i browser vinduet er en knapp som heter automate trykk på den, da kommer det opp et vindu som vil la deg forandre navn og legge bildene i nummeret rekkefølge. Nede til venstre i browser vinduet ligger det et vindu hvor "informasjon" om bildet ligger, trykk edit>velg alle (hvis alle skal forandres til det samme, eller hold inne Shift+Ctrl og velg de bildene som skal ha samme beskrivelse) og gå inn på IPTC her kan du legge til Beskrivelse av bilde, Keyword, Copyright, og hvem som har tatt bilde. Håper dette hjelper deg litt på vei. Regner med at Photoshop Album har samme funksjon men har ikke satt meg inn i dette ennå. All the best FrankL Heisann, Det hjelper litt det ! enkelt og greit også så det går relativt raskt å skive inn på flere bilder. Takk skal du ha Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå