Gå til innhold

Hvordan bruke Norton Ghost?

asad

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt på å ta et "Bilde" av harddisken, nå som alt funker som det skal. Jeg har fått vite at Norton Ghost skal passe bra til dette. Nå har jeg innstallert programmet, og får opp 5 forskjellige shortcuts til programmet.

Boot wizard

GhostXP

AIbuilder

GhostSRV

Auditing utility

Hvilket av disse skal jeg bruke til formålet mitt?

Kunne noen gitt meg en kort guide om hvordan jeg kan få tatt bilde av harddisken min?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nå en C: partisjon hvor det er 4GB i bruk. Et image av den er på 1.6GB. Bruker middels komprimering. En vesentlig faktor er at swapfil ikke blir tatt med i imaget.

Det er selvsagt mulig å lage en bootable CD. Men en standard bootfloppy trenger bare en diskett.

Lenke til kommentar
Jeg lurer også på dette, men går det ann å lage et bootable image på en DVD? Slik at du bare setter inn DVD'en og får opp valg om man vil overskrive forrige partisjon og så få alt inn slik som man vil?

ja, noe slikt hadde vært innmari kjekt!

Hårek: Hvor pleier du lagre image-fila?

Lenke til kommentar

Jeg lagrer til disk. Men hvis du har bare en partisjon så er jo det utelukket (er ganske dumt å ha bare en partisjon).

Det er helt kurant å lage en bootbar DVD med auto restore. Det er slikt man kan lage for "bestemor", selv ser jeg ikke helt vitsen. Foretrekker å kjøre manuellt. Når man trenger en recovery så er det gjerne fordi ting har skjært seg, og da kan du banne på at det har skjært seg slik at det "perfekte" automatiske opplegget ikke fungerer.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke orket å sette meg så godt inn i ghost men jeg har gjort det slik at ghost.exe fra ghost floppydisken og imaget ligger på en cd, så lar jeg maskinen finne cdrommen med en oppstartsdiskett og skriver ghost når den viser c:\ da kjører den ghost fra cdn og jeg kan ghoste fritt

Gidder jeg å prøve tipper jeg det går ann å lage en bootbar cd med en autoexec.exe fil elller noe som automatisk kjører denne ghost filen, og da ghost har muligheter for å kjøre operasjoner uten grafisk grensesnitt så kan man putte også dette inn i filen

Men som sagt har jeg ikke satt meg inn i dette så jeg er ikke helt sikker på hvordan det skal gjøres, synes det er greit å velge div ting selv

Lenke til kommentar

Ja, det er den enkleste måten å operere på. Jeg kan jo etterpå bestemme meg for hva jeg skal gjøre med filen, f.eks kopiere til en annen maskin eller brenne den på DVD.

Hvis disken ryker så bør man ha en plan for hvordan man skal få imaget over på en ny disk. Da er en mulighet at man lar Ghost brenne rett til DVD. Ellers trengs en utvidet boot floppy for å lese CD/DVD på vanlig måte. Det er ganske mange muligheter, du får prøve deg litt fram.

Lenke til kommentar

Jeg bruker ikke "partition to partition". Det forutsetter at du har en annen disk som er klargjort med en ledig partisjon. Og den må jo ha minst 50GB ledig plass.

Hvis du derimot mener Partition to image så kan man gjette at filen blir ca 25GB, men det kommer helt an på hva du har. Hvis det er allerede komprimerte filer (mp3 /mpg) så blir de ikke mer komprimert.

Vær obs på at hvis du velger å skrive til en partisjon så forsvinner alt du hadde på den partisjonen, hvis du gjør en feil her så kan det bli en bitter erfaring.

Lenke til kommentar
Jeg bruker ikke "partition to partition". Det forutsetter at du har en annen disk som er klargjort med en ledig partisjon. Og den må jo ha minst 50GB ledig plass.

Hvis du derimot mener Partition to image så kan man gjette at filen blir ca 25GB, men det kommer helt an på hva du har. Hvis det er allerede komprimerte filer (mp3 /mpg) så blir de ikke mer komprimert.

Vær obs på at hvis du velger å skrive til en partisjon så forsvinner alt du hadde på den partisjonen, hvis du gjør en feil her så kan det bli en bitter erfaring.

men når jeg velger patrition to Image, får jeg ikke valgt noe harddisk å lagre på, bare diskett eller CD. ??

Lenke til kommentar

tror ikke man kan lagre på disken man ghoster fra.

50gb er vel litt under kanskje 39? 45? det varierer veldg med innhold. En løsning for å ghoste til en annen hd er å gjøre det over nettverk.

Her er ghost 2003 litt buggy så velg faste ipr og ikke dhcp og så må du kopiere filen watctp eller hva den heter fra ghost mappen på disk1 til ghost mapen på disk 2.

Den filen innholder div ip info etc så det å ghoste over nettverk funker ikke hvis den mangler

Endret av Admin'c
Lenke til kommentar
men når jeg velger patrition to Image, får jeg ikke valgt noe harddisk å lagre på, bare diskett eller CD. ??

Du har visst ikke lest det jeg skriver så veldig nøye: "Men hvis du har bare en partisjon så er jo det utelukket (er ganske dumt å ha bare en partisjon)."

Problemet ditt er altså at du har bare en partisjon. Det bør du gjøre noe med. Du kan bruke Partition Magic og dele opp disken din med data på, men det er jo noen som oppdager at det går skeis og så mister de alt de hadde. En sikrere metode er å låne en annen HD og flytte alle data filer dit, så tar du en ghost image av det som er igjen. Da kan du repartisjonere din egen disk og flytte filene tilbake.

Det er formålsløst å bruke Ghost for å ta backup av data. Ghost er tenkt brukt for systempartisjonen (Windows og Program Files), som ikke kan kopieres på vanlig måte. Data filer derimot kan jo kopieres på vanlig måte inne i Windows.

Lenke til kommentar

Ok, her var det mye flott info!

For å oppsummere (slik som jeg helst kan tenke meg å ha det):

Info: Jeg har en 30GB disk til winxp, 2x120GB disker og 2x250GB disker (S-ATA).

-Jeg kan da lage et image av winxp disken, lagre det på en av de andre diskene (takler Ghost S-ATA disker ved oppstart når du skal gjenopprette alt sammen?)

-Brenne Ghost på en bootable CD, eller diskett?

-Sette inn den bootable CD'en\disketten, bare trykke på noen knapper slik at den overskriver min gamle winxp partisjon med det image jeg har lagret på en av mine andre disker?

-Og da har jeg alt slik som det var?

Er dette korrekt? Eller er jeg helt på jordet?

Endret av schmelck
Lenke til kommentar

jeg liker forsåvidt å bruke Power Quest Drive Image. dette fordi at det er enkelt å greit å forstår. med Drive Image tar du bare å velger den partisjonen du vil ta Image av å legger denne på en annen partisjon eller en cd/dvd om du vil det. (du velger at du vil legge imagene på cd/dvd når du starter programmet) det som er litt kurrant med dette programmet er at hvis du kjører dualsystem, f. eks Windows XP og Windows 2000 (som jeg gjør) så trenger du ikke å restarte maskina di hvis du er i XP å ta backup av 2000 partisjonen din. dette er veldig kurrant.

selv har jeg ikke skjønt meg så mye på Norton Ghost egentlig. synes det blir litt for tungvint å bruke.

takler forresten Norton Ghost Linux partisjoner? det gjør Drive Image :mrgreen:

Lenke til kommentar

Du har visst ikke lest det jeg skriver så veldig nøye: "Men hvis du har bare en partisjon så er jo det utelukket (er ganske dumt å ha bare en partisjon)."

Problemet ditt er altså at du har bare en partisjon. Det bør du gjøre noe med. Du kan bruke Partition Magic og dele opp disken din med data på, men det er jo noen som oppdager at det går skeis og så mister de alt de hadde. En sikrere metode er å låne en annen HD og flytte alle data filer dit, så tar du en ghost image av det som er igjen. Da kan du repartisjonere din egen disk og flytte filene tilbake.

Det er formålsløst å bruke Ghost for å ta backup av data. Ghost er tenkt brukt for systempartisjonen (Windows og Program Files), som ikke kan kopieres på vanlig måte. Data filer derimot kan jo kopieres på vanlig måte inne i Windows.

Men saken er at jeg har to harddisker, og 3 partisjoner! Jeg få bare ikke opp valget om å lagre på haddisk..

Edit: Wil, takk for tipset, skal prøve ut dette prorammet!

Endret av asad
Lenke til kommentar
Men saken er at jeg har to harddisker, og 3 partisjoner! Jeg få bare ikke opp valget om å lagre på haddisk..

OK, det var jo noe annet. Har du Ghost 2003? Eldre versjoner av Ghost kan ikke skrive til NTFS partisjoner (da måtte man ha en FAT partisjon). Og du har lagd en boot floppy med Boot Wizard?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...