Gå til innhold

Flashin av BIOS

ØrjanM

Anbefalte innlegg

:blush: Hei... har funnet meg oppdatering til biosn min. Det fulgte med instruks på hvordan jeg sku gjøre det, men jeg forsto lite av den.. kan noen hjelpe meg å kansje forenkle den så jeg forstår??

How To Update BIOS:

Download Awdflash utility(7.78)

Awdflash.exe (30K,08/29/2K)

How To Update BIOS:

1: If your BIOS is earlier that Aug/1998.You can only update the BIOS: The mother board must using either "Winbond" or "SST" EPROM (Underneath of Award label. In order to avoid crash EPROM chip, you must check it before you update the BIOS)

2: Before update your BIOS,please wirte down the information on thrid line when your turn on your computer (it should look like V.NNNNN VV. MM/DD/YY,When NNNNN indicates motherboard model , VV indicates the date of BIOS released.)

3: Make a Boot Diskette (Do Not Contain EMM386.exe or Similar) , You Can Download Awdflash.exe and BIOS (*.BIN) File to Diskette From Website

4: Boot From Diskette , Run Awdflash.exe file Update Your Mother Board BIOS Device=Awdflash [driver:] [path] [filename (*.bin)] /SN /PY /CC /R Example : Awdflash a:\tx98-a22.bin /SN /PY /CC /R PS : /SN (No Save) , /PY (Program BIOS) , /CC (Clear CMOS) , /R (Restart)

5: Finish Auto Program BIOS , Going to "BIOS SETUP" , Select "LOAD SETUP DEFAULTS" , SAVE AND EXIT SETUP

6: PS1 : If Appear Any Error Message , Please Check File is Ready or File Type Name is Right

7: PS2 : You Can Use Awdflash /? Know How to Command

How To Save BIOS:

1: Run Awdflash.exe file Save You Mother Board BIOS Device=Awdflash (Type Awdflash)

2: When the " File Name to Program " Appear Type " Enter " Key

3: When the Ask " Do you want to Save Bios (Y/N) " Appear Select " Yes "

4:When the " File Name to Save " Appear Type You Want Save Name Example : File Name to Save : a:\tx98-a22.bin (If You Want Save to A Disk) ( *.bin File)

Ble litt irritert når jeg ikke fikk d til!!!

Endret av enden
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du problemer med PCen din som du tror en bios update vil fikse? Hvis ikke så synes jeg du ikke skal gjøre det. Vent til når du enten har lært litt mer om BIOS updates eller gjort det sammen med en kammerat.

Hvis du mener en BIOS update vil fikse noe på PCen din..så kan vi hjelpe deg litt mer på vei.

AKIRA

Lenke til kommentar

Nå ska du høre... jeg har kjøpt meg wn ny Seagate 160gb harddisk. også er maskien litt gammel(2000mod). biosn støtter ikke så stor disk som jeg har, derfor trenger jeg ogg oppdatere biosn. men som sagt, det er litt vanskelig for meg. har aldri gjort det før

Lenke til kommentar

Flytter denne til hovedkort, minne og prosessor kategorien jeg, da den har lite med Lagringsmedier å gjøre.

Du bør og lese retningslinjene ang bruk av emnefeltet. Der skal du beskrive problemet, ikke si at det er vanskelig - ingen som vet hva det dreier seg om da ;)

Lenke til kommentar

Hei der.

Å oppdatere bios kan være en smule risky. Derfor så er det ingen vits i å "ta sjangsen" på å gjøre det dersom man bare vil oppdatere for moro skyld :)

Men i ditt tilfelle så er det absolutt nødvendig. Dette er et typisk problem ved store disker så en oppdatering av bios vil temmelig sikkert fikse dette. Har ihvertfall fungert slik hos meg.

Det første du må gjøre er å skaffe den siste oppdateringen til bios'en din. Den finner du på produsenten sin hjemmeside. Du har sikkert skaffet den allerede. Dersom ikke så kan du si hilket HK du har så kan jeg eller andre hjelpe deg med å finne den. Det er veldig viktig at du har den riktige!

Deretter så skaffer du deg Flasheprogrammet. Det heter AWDflash.exe.

Begge deler legger du på en floppy formatert som systemdisk. Skriv opp hva biosoppdateringesfilen heter.

Dersom du har et HK med innebygget flasheprog, så vil det i starten komme opp et spørsmål om du vil starte dette programmet. (slik er det hos meg)

La ellers floppyen stå i slik at du kommer i dos. Da skriver du awdflash og trykker enter.

nå vil programmet komme opp. Jeg husker ikke nøyaktig hvordan det foreløp seg, men du skal skrive inne navnet på den fila som er oppdateringen. Resten fikser programmet.

Dersom alt går som det skal så vil du nå ha oppdatert bios og kan restarte maskinen. (ta ut floppy først)

hadde vært enklere visst jeg hadde visst hvilken Win versjon og HK du hadde :)

Lenke til kommentar
:angry: Har prød å gjort som MrVilla da... Men når jeg skriver inn navnet som skal oppdatere biosn (5TX52I.bin) så står det "please wait"... Men jeg tror at maskinen da låser seg, for den står sån lenge... ingenting skjer! hva kan jeg gjøre for å klare og oppdatere biosn?
Lenke til kommentar

Her er informasjone njeg fikk om hovedkortet:

Hovedkort egenskaper

Hovedkort ID 01/01/2000-692-596-W977-2A6LGM4BC-00

Hovedkort Ukjent

Front side buss egenskaper

Bus type Intel GTL+

Bus bredde 64-bit

Virkelig klokkehastighet 133 MHz

Effektiv klokkehastighet 133 MHz

Båndbredde 1067 MB/s

Minne buss egenskaper

Bus type SDR SDRAM

Bus bredde 64-bit

Virkelig klokkehastighet 133 MHz

Effektiv klokkehastighet 133 MHz

Båndbredde 1067 MB/s

Chipset buss egenskaper

Bus type PCI

Bus bredde 32-bit

Virkelig klokkehastighet 33 MHz

Effektiv klokkehastighet 33 MHz

Båndbredde 133 MB/s

Her er informasjon om biosen:

BIOS egenskaper

BIOS type Award Modular

Award BIOS type Award Modular BIOS v4.51PG

Award BIOS melding W6156VF1 V2.3 040500

System BIOS dato 01/01/00

Skjermkort BIOS dato 99/10/04

BIOS produsent

Firmanavn Phoenix Technologies Ltd.

Produkt informasjon http://www.phoenix.com/en/products/default.htm

Problemer og forslag til løsninger

Løsning System BIOS er eldre enn 2 år gammel. Oppdater om nødvendig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...