Jattajatta Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Ett eller annet gikk galt. Var litt sløv og lite konsentrert. Kjørte noen script som var litt "feil" på en maskin. Var logget inn som root. Tror jeg slettet en directory ved navn /tmp .... Kommandoen som ble kjørt var "rm -r /tmp" Distribusjonen på denne maskinen er Debian GNU/Linux 2.2 Er det mulig å få tilbake mappen? Hva er det som vanlighvis ligger i /tmp? Hva bør jeg gjøre? Mulig jeg sliter big time nå ja. Lenke til kommentar
xeon Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 er ikke så farlig.. ta en mkdir /tmp; chmod 777 tmp; reboot bare midlertidige filer, men du bør la den være i fred og restarte hvis du kødder til noe Lenke til kommentar
Jattajatta Skrevet 11. april 2004 Forfatter Del Skrevet 11. april 2004 Ja, får prøve det. Får bare håpe at det ikke var noen som hadde noe viktig der. Er du sikker på at det er "cmod 777" ? Er det "default" for /tmp? cmod 777 er vel rwxrwxrw så vidt jeg husker eller? Og må jeg reboote? Er det noen forskjell å ikke gjøre det? Takk for svar. Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 777 er rwxrwxrwx ja. Det er meningen at alle brukere skal ha full tilgang til /tmp. Min /tmp er 777, så det er sikkert fint. Lenke til kommentar
drall Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 sindre@k6-3:~$ ls -l / | grep tmp drwxrwxrwt 19 root root 640 Apr 11 12:58 tmp Reboot er neppe nødvendig. Lenke til kommentar
xeon Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Reboot er neppe nødvendig. Så de midlertidige filene som var der var der bare for moroskyld? Ingen progrmmare/daemons som kan tenkes å skulle ha brukt dem? Ja. En reboot _er_ nødvendig hvis du ikke vil ha et sannsynligvis ustabilt system. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 777 er feil for /tmp. Det drall viser er riktig. Det er viktig at rettighetene for /tmp er rett. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 (endret) Reboot er neppe nødvendig. Så de midlertidige filene som var der var der bare for moroskyld? Ingen progrmmare/daemons som kan tenkes å skulle ha brukt dem? Ja. En reboot _er_ nødvendig hvis du ikke vil ha et sannsynligvis ustabilt system. Det er vanlig praksis at /tmp tømmes ved oppstart. Ingen programmer skal være avhengige av filer i /tmp eller /var/tmp (forskjellen er at sistnevnte tømmes sjeldnere) - hvis det er tilfellet strider det med standarden. Derimot så er det nok en del programmer som bruker temporære filer mens de kjører. Derfor kan det være lurt å restarte samtlige daemons, evt. kjøre systemet ned til runlevel 1 og opp igjen til den runlevelen du vanligvis bruker. Noen ganger kan det faktisk være direkte nødvendig å slette filer i /tmp. Det har skjedd at det har havnet "lås-filer" i /tmp når et program har kræsjet med root (i mitt tilfelle var det arts). Men nå skal man jo egentlig ikke kjøre KDE som root da ;-) Jeg sier meg enig i at rwx for alle brukere er feil tilgangsrettighet /tmp. Men alle bruker skal ha skrivetilgang og lesetilgang til /tmp (men ikke muligheten til å fjerne katalogen...). Det er også viktig at ingen andre har mulighet tll å endre på temp-filene til en bruker som er pålogget. Dette løses såvidt jeg husker ved å sette "sticky bit" på filene....? Endret 11. april 2004 av Manuel Lenke til kommentar
xeon Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Nå vet jeg ikke hvordan alle systemer fungerer, men på slackware settes rettighetene korrekt under boot Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 (endret) Jeg sier meg enig i at rwx for alle brukere er feil tilgangsrettighet /tmp. Men alle bruker skal ha skrivetilgang og lesetilgang til /tmp (men ikke muligheten til å fjerne katalogen...). Det er også viktig at ingen andre har mulighet tll å endre på temp-filene til en bruker som er pålogget. Dette løses såvidt jeg husker ved å sette "sticky bit" på filene....? For å kunne slette /tmp måtte en bruker hatt rw på /(rot) katalogen. 777 er riktige rettigheter på /tmp. Og at ingen andre skal kunne endre en brukers filer løser en da bare med vanlige filrettigheter. En brukers UID/GID blir satt på filer h*n oppretter. Endret 12. april 2004 av kattemat Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå