Gå til innhold

Nikon D 70-Metz 45

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Seriøst? :wow:

Kobles ikke Metz'en til kameraet med en pc-sync kabel? D70 har vel ikke pc-sync kontakt, men det skulle vel være mulig å sette et adapter i blitsskoen?

Hvis ikke det går er det jo et STOORT minus til D70. :thumbdown:

Endret av medi8or
Lenke til kommentar

Det gjelder alle digitale speilrefleks, enten vi snakker Canon, Nikon eller andre merker. Du må ha en blits som er tilpasset det digitale systemet. Det er visse forskjeller i måten disse virker på, og blitsen må derfor tilpasses det digitale systemet.

Nå skal jeg ikke si 100% hvor mye dette vil påvirke stavblitser, men skulle tro at disse hadde samme problemet? Noen med peil på stavblitser som vet helt sikkert?

Lenke til kommentar

Bruker en gammel Sunpak auto zoom 3600 Thyristor som fungerer helt greit sammen med 10D. Koblet til pc-sync kontakten er det, så vidt jeg vet, ikke noe informasjon mellom kamera og blitz annet enn signal om at blitsen skal fyres av, så kameraet blir satt på manuell instilling.

D70 har jo ikke pc-sync kontakt, men det burde jo være mulig å bruke et adapter. Ellers blir det jo også umulig å bruke studioblits uten å sette dem som slave og bruke intern blits for å trigge dem..

Lenke til kommentar

Ja, det burde gå. Er ikke helt inne i det med stavblitser. Men hvis den skal brukes manuelt, så bør det jo gå. Det er stort sett når kameraet og blitsen må kommunisere at man får problemer. Men... det er jo bare å prøve seg frem... prøv kameraet med blitsen i butikken der du har tenkt å kjøpe kameraet.

Lenke til kommentar

Selvsagt kan du anvende Metz-45 stavblitz!

Men som det blir anmerket, kun med kamera i manuell innstilling. Om TTL-styring av blitzen er avgjørende, må det investeres i tilpasset utstyr.

Blitzsko med tilkopling av ekstra kabel, evt. en liten slave koster ikke all verden og fås overalt. Bruker det selv på Nikon D-100 og Metz-45 stavblitz, og det er helt greit. Bruk histogrammet til å vurdere eksponeringen, eller kople kameraet til maskinen med Nikon Capture for direkteoverføring, så ser du med en gang om det blir som ønsket. Et ankepunkt er at siden laveste følsomhet på disse kameraene = 200, kan det være vanskelig å arbeide med store blendere for mykgjøring av bakgrunn.

degas

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Blitzen lader jo veldig raskt! Klarer å ta 14 raske blitz etterhverandre før den må lade opp på nytt. Etter ca. 4 sek kan jeg ta 5-7 blitz til. (Alt er avhengig av hvor kraftig blitzen blitzer)

Klart.. Det er ikke at blitsen lader raskt, det er at du ikke utlader den helt når den går av.

Sannsynligvis kan du da ta opp til 14 bilder i serie, avhengig av styrken blitsen er satt til. Hvis blitsen trenger å lade får du resultatet jeg først nevnte..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...