jocke Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Jauda. Da var det på tide å bruke litt lommepenger igjen Skal handle meg noe mer ram, men satser også på å utvide lagringsplassen min. I den sammenheng lurer jeg på hva som er best. Ekstern eller intern HDD? Fra før av har jeg èn cd-brenner og èn dvd-spiller, samt 2x 120GB WD. Dermed har jeg brukt opp ATA-grensesnittet på pc'en. Er det "billigst" å bare kjøpe ekstern (helst firewire), eller er det vel så bra å satse på S-ATA II? Lenke til kommentar
petterg Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Spørs på hvilke behov du har. Ekstern er greiest om du skal frakte disken rundt, eller bruke den som backupdisk. Intern er kjekt om den skal stå i hele tiden. Prismessig koster vel en firewire (eller usb2) disk omtrent det samme som en SATA disk + SATA kontroller. Men om du trenger firewire (eller usb2) kontroller, blir nok SATA rimeligere. Hvis du ser litt frem i tid, kommer du sikkert til å trenge en disk til, og da er det definitivt rimeligere med en sata kontroller + 2 sata disker enn 2 firewire / usb disker. Lenke til kommentar
jocke Skrevet 11. april 2004 Forfatter Del Skrevet 11. april 2004 Joda, men samtidig kjøper man som regel mer enn 120GB (evnt. 160) når man kjøper ekstern. Har sterkt vurdert Maxtor One-Touch-diskene. Har mange som har gode erfaringer med disse. Noen som har innvendinger mot/for dette? Har også god erfaring med LaCie, men jeg har dem ikke selv. Jeg synes det "billigste" er å bygge ut harddiskplassen min med 120GB-disker. De koster ikke for mye, samt at det er en god mengde plass man får for pengene. Føler ikke for å spytte ut 3k bare for en harddisk...da vil jeg heller kjøpe f.eks. 3 120gb-disker med 3-4mnd mellomrom. Kjører nå 2 stk WD-disker, og hører meget lite til dem. Men allikevel sies det at Maxtor-diskene bråker mindre. Dette har jeg litt vanskelig for å tro, da jeg har en venn med Maxtor-disker. Denne bråker som **** når den jobber for fullt; min derimot hører man ikke. Men kan kanskje være at Maxtor-disken har lavere idle-lyd? Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Forrige gang jeg kjøpte disk ble det en ekstern en, da jeg hadde behov for å flytte filer mellom jobbmaskinen og hjemmemaskinen min. Og det har fungert helt topp det, utenom en ting; det blir en ekstra stikkontakt :\ strømforsyninga på ledningen er også litt kjip. Jeg ville anbefale å gå for intern disk hvis du ikke har noen spesiell krav om å flytte store filer mellom maskiner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå