Gå til innhold

GUI vs console


Anbefalte innlegg

Etter en oppfatning jeg har fått av å lese mange innlegg i diverse diskusjonsforum har jeg funnet ut at de fleste linux brukere er folk som hater GUI og foretrekker bare et konsoll brukergrensesnitt.

 

Jeg er en vanlig bruker av GUI f.eks jeg liker å ha et GUI til oppsett filer isteden for å redigere dem manuelt via en teksteditor, men jeg kan forstå nytten i å bruke konsoll til tider. Men å ha en negativ holdning til bare en løsning synes jeg er litt trangtsynt.

 

Hvor mange her er det som bruker GUI, konsoll eller begge deler? jeg vil gjerne høre deres synspunkter. Kanskje jeg tar feil i at linux brukere er GUI hatere.

Bevis meg feil!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke bevise det, men jeg tror det som i størst grad kjennetegner en Unix- eller Linux-bruker er at vedkommende liker begge deler. De fleste bruker en eller annen form for GUI (det være seg GNOME, KDE eller bare en minimalistisk vindussjef oppå selve X, men det er uansett GUI, og de fleste programmene har et GUI). Man liker å ha friheten til begge deler. Mange føler seg derfor svært begrenset i Windows, hvor du kun har et GUI og et _svært_ begrenset kommandomiljø.

 

Så, ja takk begge deler. Ellers har man selvfølgelig det gamle ordtaket, Keep It Simple, Stupid! (KISS), som gjør at en del foretrekker kommandolinjen i alle fall til små oppgaver, siden det går mye raskere enn å laste et svært GUI. Man kan også bruke de forskjellige (små) GUI-løse programmene sammen slik at de til sammen kan gjøre komplekse oppgaver.

Lenke til kommentar

En av grunnene kan jo være at det frem til nå har vert svært dårlig med grafiske verktøy til linux, så man har kanskje ikke hatt noe valg, og siden harbarkede linux-brukere er minst like skeptiske til nye ting som windows brukere tar det litt tid å snu.

 

Uansett, konsollen er raskest.

Lenke til kommentar

On 2002-04-01 12:06, DJViking skrev:

Etter en oppfatning jeg har fått av å lese mange innlegg i diverse diskusjonsforum har jeg funnet ut at de fleste linux brukere er folk som hater GUI og foretrekker bare et konsoll brukergrensesnitt.

 

Hei

 

Jeg er en ivrig Linux bruker og stor tilhenger av GUI. Men jeg bruker

konsollen mye, Min faforit gui er kde. men det er langt igjen til et fulkoment gui, Jeg vil oppfordre alle gui tilhengere og lere seg programmering, da kan du jo bare forbedre det du ikke synes er bra nok og lage det du mangler (jeg er ingen programmerer selv, men jeg leærer.)

 

Det jeg synes er lit rart, det er så mange som hater gui eller elsker

blackbox, fluxbox = bittesmå ubrukelige guier ups den var hard :smile:

 

_____

Zigma

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-02 11:24, Kattekok skrev:

*grrr*


blackbox er nydelig. hvorfor skal man laste masse drit man egentlig ikke trenger bare for å få en grafisk browser ? :smile:


 

uppsa

 

Joda den er helt klart nydelig, men jeg gidder ikke å sitte og glo

på pcskjermen.

 

Da er det bedre ok kjøre Lynx i konsolet til KDE-3........

 

_.._

Zigma

Lenke til kommentar

Jeg liker egentlig begge deler greit,... Men liker konsolen best viss jeg skulle valgt en av de som favoritt,... Det er fordi jeg rett og slett stoler mer på konsole enn GUI i lengden,...

 

En vet jo aldri om eks. X fucker,... Den gjør ikke det hos meg,.. Men kjenner mange det skjer med,... Og da er det Ctrl + Alt + Backsapce = helt ok igjen,... Men du mista jo de sessions du hadde,...

 

Derfor er det greit med begge deler da det er flere ting i X du liker godt,.. Eks jeg bruker WindowMaker som for meg er rett og slett en deilig WindowMananger,... Og kanskje jeg kjører et par viktigere prioriteringer i selve native konsolen (ctrl+ alt F1 - F6) og alt + f7 for å drive på inne i X igjen,...

Lenke til kommentar

Jeg liker igrunnen GNOME ganske godt, men til helt enkle ting, som kopiere filer etc., så syns jeg at GUI er ubrukelig.

Det er så mye å starte en terminal, som xterm, gnome-terminal o.l., og skrive kommandoene selv.

Hvis jeg skulle bruke en GUI file-manager, så måtte det bli GMC eller.no. Det jeg hater med Nautilus og Konqueror, er den "windows-style copy & paste", mens i MC er det skikkelig kopier kilde-->destinasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...