Gå til innhold

analog video til digitalt

Anbefalte innlegg

jeg har en del gamel hi8 taper som jeg gjerne skulle hatt over på pcen og dv tape, har sett forskjellige løsninger bla. via USB og PCI, men det står lite om hvordan dette fungerer... har det noe å si hva du bruker??

kom gjerne med flere alternativer...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg har tid, og når DVD-opptakere med iLink og harddisk er billige nok, skal jeg kjøpe meg en slik. Det blir den optimale lagringen for meg! Jeg ser ingen grunn til å overføre gamle filmer til DV lenger, selv om jeg har gjort det for noen år siden. :roll:

Lenke til kommentar

Å overføre rett til DVD er vel det enkleste. Da har du ett godt lagringsmedium som du kan bruke rett på "stuespilleren" din. DVD opptakere uten harddisk er ikke særlig dyrt lenger, heller. Jeg ser ingen grunn til å ha harddisk, så lenge man har en DVD-RAM plate eller to (fungerer på samme måte som harddisk).

Men husk å kjøpe en med firewire inn... det vil sikre bedre kompatibilitet med evt. nåværende eller fremtidig DV kamera.

En annen løsning, er hvis du har analog inn på ett evt. DV kamera (ditt eget eller låne ett). Da kan du enkelt overføre video direkte fra videoutgangen på det gamle kameraet, til det nye, og ta det opp på DV tape der. Hvis du senere vil redigere, er det bare å koble DV kameraet til firewire på PC'n (Firewire kort koster 3-400 kroner) og overføre DV tapen til PC'n.

Bare én ting til... å lagre på DV er nok i utgangspunktet det beste. Ikke bare gjør det evt. redigering på ett senere tidspunkt lettere, det har også bedre kvalitet enn DVD... ikke at du vil merke så stor forskjell på video som i utgangspunktet er Hi-8, men den er der. Imidlertid vil det være enklere å spille av en DVD versjon, men man kan kanskje ta vare på råmaterialet på DV, og lagre det ferdigklipte resultatet på en DVD (pluss en master på DV tape da).

Lenke til kommentar

Synes også at DV tape har en bedre kvalitet, + at den er et langt tryggere lagrings medium enn både harddisk og dvd plater, og som du også sier er det lettere å redigere ved senere anledninger...

Når det er sagt... jeg har ett Samsung SCD23 DV kamera, og det har ikke analog inngang, kjenner heller ingen som har det. så det jeg hadde tengt er å kjøpe en adapter som tar analoge video signaler og konverterer det til digitale signaler. slik at jeg kan få det via firewire og inn på en DV tape.

så spørsmålet mitt er fortsat det samme bør jeg kjøpe ett PCI kort som gjør dette, eller en USB adapter, eller er det det samme, USB adapteren er mye billigere... :cry:

Lenke til kommentar

Dette er en bra løsning :

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=123897&cks=PRL

Billigere løsninger finnes, men da får du kanskje ikke utgang og programvare som sikrer best mulig bildekvalitet. Denne pakken kommer med Pinnacle Studio 9 som er ett meget bra redigeringsprogram.

Vil du bruke mindre penger, så si ifra så kan jeg hjelpe deg å finne ett billigere alternativ, men jeg anbefaler ikke noe som er så mye rimeligere på grunn av kvalitet, bruksområde, programvare og brukervennlighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...