Gå til innhold

Trygt når det lyner

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skulle kanskje ha omformulert meg en smule. Vanlig pc-komponenter blir ødelagte av statisk elektrisitet eller lyn.

Men bårbare maskiner har en "omformer" i strømkabelen, så jeg lurer på om det er trygt å ha den plugget i mens det lyner. Denne omformeren er vel kanskje no a lâ PSU.

Strømnettet vet jeg ikke hvordane er opplagt..

Lenke til kommentar

Overspennignsvernet som det ser ut som dere tenker på (altså det i sikringsskapet på nyere el-installasjoner) er grovvern og vil ikke ta imot de mindre pulsene. Ved f.eks. lynnedsslag så vil ikke altid disse ta imot støtet. Har man finvern (som er koblet på både strømnettet og telenettet) så er man litt sikrerer, men har man i utgangspunktet en laptop, så ville jeg ha koblet v ekk strømledningene for å være sikker. Verken finvern eller grovvern er sikkert nok om lynet slår til nære nok. Har selv sett finven som sitter etter grovvern som bare er en svart boks etter at lynet slo ned i hagen. PC'n var heller ikke å skryte av etterpå (deffekt hovedkort, harddisk, skjermkort, CPU, modem, NIC (alt som var PCI kort, bortsett ifra lydkortet). Nå er det alikevel ikke vanlig at alt ryker, men den PC'n som jeg så da, er en påminning om at ikke noe er sikert i tordenvær. .....Ja så klart....ikke laptopper som går på batteri og som ikke er koblet til noe telelinje e.l.

Men alikevel. Grovvern i sikringsskapet og finvern foran PC'n......man er endel sikrere.................og det kommer ann på hvor man bor. Bor man nede i en dal er man sikrere enn om man bor på en topp.

Bare noen små tips. :) Lyn og torden er skummelt....også for PC'r.....

PS! PC'n jeg omtaler var jo en stasjonær og ikke en laptop.....men ville ikke tatt noen risk med min bærbare............................det er jo ømfintelige PC'r vi snakker om.

Endret av net-rom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...