Stringer Bell Skrevet 10. april 2004 Del Skrevet 10. april 2004 Når jeg starter pcen bråker skjermkortviften utrolig mye hvordan får jeg bort den lyden? Jeg har et Saphire Radeon 9600 pro Lenke til kommentar
Ghost Of Death Skrevet 10. april 2004 Del Skrevet 10. april 2004 Jeg aner ikke. Jeg har lyden jeg også, og det virker som den er avhengig av temperatur (kaldt= lyd, varmt= ingen lyd) Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 10. april 2004 Del Skrevet 10. april 2004 Jeg aner ikke. Jeg har lyden jeg også, og det virker som den er avhengig av temperatur (kaldt= lyd, varmt= ingen lyd) Kortet skal ikke ha noe innebygget sensor for det. Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 10. april 2004 Del Skrevet 10. april 2004 Når jeg starter pcen bråker skjermkortviften utrolig mye hvordan får jeg bort den lyden? Jeg har et Saphire Radeon 9600 pro hvis det bare er når du starter opp, er det fordi den skal sjekek om vifta funker. Mange CPU vifter er sånn. Den brpker for å se om den funker, funker den, så fortsetter bootinga, funker den ikek, stopper den opp. Vet ikek helt hvordan det blir testet, men sånn er det. Lenke til kommentar
Ghost Of Death Skrevet 10. april 2004 Del Skrevet 10. april 2004 Jeg aner ikke. Jeg har lyden jeg også, og det virker som den er avhengig av temperatur (kaldt= lyd, varmt= ingen lyd) Kortet skal ikke ha noe innebygget sensor for det. Det jeg mente er at viften reagerer på temperaturen. Dette skjedde med meg etter jeg hadde maskinen ute i -10 grader for å teste overklokking. Når det er kaldt i rommet mitt, lager viften en fæl lyd, og når det er sånn passe varmt, lager den nesten ingen lyd under oppstart Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 10. april 2004 Del Skrevet 10. april 2004 Jeg aner ikke. Jeg har lyden jeg også, og det virker som den er avhengig av temperatur (kaldt= lyd, varmt= ingen lyd) Det er ikke sensorer som styrer dette, men enkel fysikk. Over tid vil kule-lagerne i kortet slites og oljen likeså. Når kortet er kaldt, er oljen i lagerne tykkere enn når det er varmt. Derfor vil kulelagerne ikke fungere optimalt før de er varme. Lenke til kommentar
Ghost Of Death Skrevet 10. april 2004 Del Skrevet 10. april 2004 Jeg aner ikke. Jeg har lyden jeg også, og det virker som den er avhengig av temperatur (kaldt= lyd, varmt= ingen lyd) Det er ikke sensorer som styrer dette, men enkel fysikk. Over tid vil kule-lagerne i kortet slites og oljen likeså. Når kortet er kaldt, er oljen i lagerne tykkere enn når det er varmt. Derfor vil kulelagerne ikke fungere optimalt før de er varme. Nettop det jeg tenkte! Kan det hende at oljen kan bli ødelagt (husker ikke det fancy ordet for det som skjer med olje når den ødelegges) når det er veldig kaldt eller varmt? Lenke til kommentar
fAight Skrevet 10. april 2004 Del Skrevet 10. april 2004 Jeg har et Saphire Radeon 9600 pro hvis det bare er når du starter opp, er det fordi den skal sjekek om vifta funker. Mange CPU vifter er sånn. Den brpker for å se om den funker, funker den, så fortsetter bootinga, funker den ikek, stopper den opp. Vet ikek helt hvordan det blir testet, men sånn er det. er du 100% sikker på det du sier nå? Lenke til kommentar
Marik Skrevet 10. april 2004 Del Skrevet 10. april 2004 (endret) Mitt ati 9600 fireblade bråkte også mye under oppstart på grunn av vifta. Bråket fra vifta kommer bare til å bli mye værre, helt til vifta stopper. Vifta må byttes, koster ca 300 kr inkludert frakt/oppkrav for en ny brukbar vifte. Jeg returnerte kortet mitt, siden det var et demo kort fikk jeg pengene tilbake. Endret 11. april 2004 av Marik Lenke til kommentar
Pantheon Skrevet 10. april 2004 Del Skrevet 10. april 2004 Jeg aner ikke. Jeg har lyden jeg også, og det virker som den er avhengig av temperatur (kaldt= lyd, varmt= ingen lyd) Det er ikke sensorer som styrer dette, men enkel fysikk. Over tid vil kule-lagerne i kortet slites og oljen likeså. Når kortet er kaldt, er oljen i lagerne tykkere enn når det er varmt. Derfor vil kulelagerne ikke fungere optimalt før de er varme. Er ikke dette mer kjemi enn fysikk da!?? Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Jeg har et Saphire Radeon 9600 pro hvis det bare er når du starter opp, er det fordi den skal sjekek om vifta funker. Mange CPU vifter er sånn. Den brpker for å se om den funker, funker den, så fortsetter bootinga, funker den ikek, stopper den opp. Vet ikek helt hvordan det blir testet, men sånn er det. er du 100% sikker på det du sier nå? nei. 98% Jeg har to dataa guruer som hevder det samme. De kjenner ikek hverandre, så de har ikke utvekslet ideer. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Mixel, jeg er 98% sikker på at du og guruene tar feil. Det er som SilverCRX sier. Litt påfyll av olje i lageret kan hjelpe. Litt symaskinolje. Det er BIOS som kontrollerer bootingen, fram til den har funnet enhetene tilkoblet, slik som harddisker, cd-roms, skjermkort osv. Og når det er funnet tar operativsystemet over Lenke til kommentar
Der kajser Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 (endret) "Støy" kan jo jo være mye. Det trenger ikke bety at lyden kommer fra feil eller skader. Min vifte har en høyere hastighet like etter oppstart, og regulerer ned hastigheten når programvaren er aktiv. Altså en programvarestyrt hastighet basert på flere faktorer bla. prosessortemperatur. Imidlertid er det akkurat nå slik at viften har tatt kvalden gjennom at der i perioder kommer unormal støy fra viften. Denne støyen er MEGET høy og lemner ingen tvil om at opplagingen av viften er defekt. Min leverandør er meget bra, så dette fikser vi ved å levere tilbake kortet. Endret 11. april 2004 av Der kajser Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Er ikke dette mer kjemi enn fysikk da!?? Niet. Termofysikk og basic motstand og friksjon. Og det som heter glidelager lager ofte mer lyd i oppstarten fordi lageret må varme seg litt opp og bli mer flytende. Om kjøleren høres ut som det samme som mitt PC 98pro gjorde, så forstår jeg hvorfor du klager. Lenke til kommentar
Pantheon Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 Er ikke dette mer kjemi enn fysikk da!?? Niet. Termofysikk og basic motstand og friksjon. Og det som heter glidelager lager ofte mer lyd i oppstarten fordi lageret må varme seg litt opp og bli mer flytende. Om kjøleren høres ut som det samme som mitt PC 98pro gjorde, så forstår jeg hvorfor du klager. Oljens egenskaper har jo sitt opphave i oljens kjemiske egenskaper, right? Fysikken rundt dette er jo likt for alle typer olje, osv.... Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 Oljens egenskaper har jo sitt opphave i oljens kjemiske egenskaper, right? Fysikken rundt dette er jo likt for alle typer olje, osv.... Jeg er fortsatt ikke enig, men når du går dypt nok så blander fysikk og kjemi seg godt. F.eks molekylbindingene i kjemien må jo forklares med begreper fra fysikken. Men jeg står fast ved at det er fysikken som er det viktigeste når det gjelder kalde kulelager og hvordan de glir lettere når de er varme. Lenke til kommentar
Pantheon Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 Oljens egenskaper har jo sitt opphave i oljens kjemiske egenskaper, right? Fysikken rundt dette er jo likt for alle typer olje, osv.... Jeg er fortsatt ikke enig, men når du går dypt nok så blander fysikk og kjemi seg godt. F.eks molekylbindingene i kjemien må jo forklares med begreper fra fysikken. Men jeg står fast ved at det er fysikken som er det viktigeste når det gjelder kalde kulelager og hvordan de glir lettere når de er varme. Jaja, sikkert nok.. Men oljens viskositet bestemmes vel av de kjemiske sammensetningene, ikke de fysiske?? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 Jo, men endringene i viskositeten skjer vel pga temperaturen som igjen forklares gjennom fysikken. (Jeg har ikke hatt kjemi btw, så jeg er ikke helt stødig på dette. Som sagt tidligere mener jeg at går du dypt nok ned i kjemien så må du over på fysikk, så det kan være at vi har begge rett) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå