Gå til innhold

gammel optikk på nytt spelrefleks?

Anbefalte innlegg

jeg har endel pentax og minolta optikk fra eldre speilrefleks-kameraer liggende, og lurer på om disse er mulige å bruke på f.eks. 300D?

så i produktguiden at flere av objektivene passet canon/pentax/minolta/olympus.... betyr det at disse merkene har samme lås eller at de forskjellige objektivene kommer tilpasset flere forskjellige merker??

lurer også på om 300D er noe å satse på? -tenkte å kjøpe kamera når jeg får skattepengene. altså i jun/jul. -vil 300D fortsatt være bra, eller kommer det en forbedring fra canon?

har et ps s50 nå. er det ting jeg vil savne fra s50 når jeg evt. kjøper 300D??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dine gamle objektiver for Minolta og Pentax passer ikke 300D. Eneste unntaket er om disse er "pirater" med utskiftbare fatninger som kan byttes til Canon EOS,-

noe jeg sterkt betviler at du har. Hverken Pentax, Minolta eller Canon-fatninger går om hverandre, alle tre har forskjellig låsemekanisme.

Det kommer helt sikkert en forbedret modell fra Canon innen x-antall måneder.

Levetiden i digitalalderen telles ikke lenger i år, men i måneder.

Skal du imidlertid vente på å få "det siste", vil du antagelig ende opp med nettopp "å vente", da det sikkert hele tiden vil være nye modeller i horisonten.

Om 300D er noe å satse på? Vel... denne modellen er allerede overkjørt av Nikons nye D70 som på omtrent alle områder overgår Canon 300D.

Søk litt her på Akamera og les testene av begge, så tror jeg du fort bestemmer deg.

Lenke til kommentar

Gammel optikk på ny speilrefleks går alldeles bra når det gjelder Pentax og Minoltaoptikk.

Pentax har sin dSLR som aksepterer all Pentaxoptikk, og Minolta får sin dSLR til høsten med optisk bildestabilisator som også skal ta alt av gammel optikk, men pris vites ikke ennå.

Canon sin 300D tar foruten Canonoptikk, bare optikk laget av 3. part med Canonbajonett som Sigma, Tamron osv.

Hva som er fornuftig å satse på, kommer derfor an på hvor mye og hvor fleksibel område den optikken er som du har.

Hvis den er lite kurant, bør du kanskje heller satse på et helt nytt dSLR med moderne tilpasset optikk og prøve å selge den gamle?

Lenke til kommentar

ok. jer har bla et Soligor 20-200mm. tele-auto f=300mm

som jeg bruker veeldig mye på et gaammelt olympus som jeg har. har noen kjennskap til om det går an å bytte fatning på denne?

har to objekter til +macro. disse er ikke så "gilde" som soligor-objektet så om de ikke passer så er det ikke alverden.

soligor objektet er tilsalgs hvis det ikke passer til 300D/D70

da selger jeg også mitt Minolta srT303 og mitt Pentax MZ-50. ikke de råeste kameraer, men de har bestått med glans.

Lenke til kommentar

Du kan ikke bruke den gamle Soligor optikken på Canon EOS 300D under noen forutsetninger. Det er heller ikke mulig å få tak i overganger. Der er både elektronikken og det mekaniske for forskjellig. Canon til Canon, Nikon til Nikon, Minolta til Minolta, Olympus til Olympus og Pentax til Pentax. Eneste er at noen Fuji digitale speilrefleks er laget for Nikon fatning. Merk at enkelte produsenter, som Sigma og Tamron, produserer såkalt piratoptikk med forskjellige fatninger. Her kan du altså få tak i optikk som passer ditt kamera, men det må være laget med fatning for akkurat det kameraet. Denne optikken er stort sett nesten på høyde med originaloptikk, optisk sett, hvis du kjøper merker som Sigma, Tamron eller Tokina.

Du kan imidlertid bruke all Canon EOS optikk på Canon 300D, men husk at du må gange brennvidden med 1,6x for å se hva brennvidden tilsvarer på ett 35mm kamera. Det kan derfor være lurt å kjøpe en ekstra vidvinkel hvis man bare har fra 28mm på den optikken man allerede har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...