Gjest Slettet-10579 Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 (endret) Folkens, det er faktisk ULOVLIG å offentliggjøre whois-oppslag på denne måten. Les på siden hvor du gjør oppslaget. Jeg ble anmeldt til datatilsynet for 6 mnd siden pga det der Endret 20. april 2004 av Slettet-10579 Lenke til kommentar
dash Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 (endret) www.brenner.no sender jo med en faktura, slik at man slipper postoppkrav. Med andre ord, man betaler jo etter man har fått varene. Dette er meget bra synes jeg. Endret 20. april 2004 av dash Lenke til kommentar
Snoft Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Slik er det også på dvdr.cd, jeg fikk en faktura, kan velge på siden hvordan man vil betale Lenke til kommentar
qwert Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 (endret) Folkens, det er faktisk ULOVLIG å offentliggjøre whois-oppslag på denne måten. Les på siden hvor du gjør oppslaget. Tull og tøys. Det faller trygt innenfor sitatretten slik det er gjort her (Åndsverksloven $22). Vi har i tillegg kun benyttet dataene til det databasen ble opprettet for - å finne ut hvem som eier brenner.no. Om noen derimot skulle skrive et skript som automagisk hentet informasjon både fra Brønnøysund og Norid; og presenterte denne samlet på sin egen hjemmeside (t.eks som en utvidelse av webshopguiden) ville man muligvis slite litt med både ånsdverksloven og personopplysningsloven. Det er dog et stykke igjen til denne tråden blir et konsesjonspliktig personregister. Jeg ble anmeldt til datatilsynet for 6 mnd siden pga det der. Fortell, fortell! (Seriøst.) Endret 20. april 2004 av qwert Lenke til kommentar
Corn Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Forbrukerkjøpsloven pålegger ingen garanti. Garanti er noe selger/importør el.l. kan yte i tillegg til den lovfestede reklamasjonsretten. Jeg kan ingenting om dette, men kan ikke forbrukerkjøpsloven fungere som en slags garanti? F. eks hvis varen har vesentlige mangler (brenneren bli ødelagt etter 2 måneder som eksempel) så har vel forbrukeren ifølge loven rett til å kreve ny? Som sagt jeg kan lite om dette, så vær snill mot meg om jeg tar feil Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579 Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 (endret) Folkens, det er faktisk ULOVLIG å offentliggjøre whois-oppslag på denne måten. Les på siden hvor du gjør oppslaget. Tull og tøys. Det faller trygt innenfor sitatretten slik det er gjort her (Åndsverksloven $22). Vi har i tillegg kun benyttet dataene til det databasen ble opprettet for - å finne ut hvem som eier brenner.no. Om noen derimot skulle skrive et skript som automagisk hentet informasjon både fra Brønnøysund og Norid; og presenterte denne samlet på sin egen hjemmeside (t.eks som en utvidelse av webshopguiden) ville man muligvis slite litt med både ånsdverksloven og personopplysningsloven. Det er dog et stykke igjen til denne tråden blir et konsesjonspliktig personregister. Jeg ble anmeldt til datatilsynet for 6 mnd siden pga det der. Fortell, fortell! (Seriøst.) Nja, advokaten til dette kreaturet som anmeldte meg henviste til følgende avsnitt i teksten som kommer som disclaimer : "TERMS OF USE: You are not authorized to access or query our Whois database through the use of electronic processes that are high-volume and automated except as reasonably necessary to register domain names or modify existing registrations;" Og videre "By submitting a Whois query, you agree to abide by the following terms of use: You agree that you may use this Data only for lawful purposes and that under no circumstances will you use this Data to: (1) allow, enable, or otherwise support the transmission of mass unsolicited, commercial advertising or solicitations via e-mail, telephone, or facsimile; or (2) enable high volume, automated, electronic processes that apply to VeriSign (or its computer systems)." Og når du poster et slikt oppslag slik som "jewel" gjør, så gjør man det tilgjengelig i "high volume". Det er ikke et brudd på norsk lov, men det er et brudd på retningslinjene for bruk av tjenesten, og kan således straffeforfølges. I mitt tilfelle var politiet mer interessert i anmelders promotering av illegale stoffer, enn de var i meg, men saken er ikke ferdig. Endret 20. april 2004 av Slettet-10579 Lenke til kommentar
qwert Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Nja, advokaten til dette kreaturet som anmeldte meg henviste til følgende avsnitt i teksten som kommer som disclaimer [Klipp...] Heh... Takk for avklaringen. Men uansett: Et enkelt sitat er da ikke 'high volume and automatetd'. Dette refererer til systematisk uthenting av data fra en offentliggjort database. Her på berget er slik bruk regulert av åndversloven $43 (se 2. ledd). Dataene i databasen er i seg selv ikke åndsverk, men databasen er det. Vi kan derfor ikke *systematisk* hente data fra den uten tillatelse. Merk at sitatretten ($22) også gjelder for databaser. I Norge er vel det nærmeste vi kommer rettspraksis på dette napster.no-dommen som ganske klart sier at eksemplarfremstillingen foregår når noe blir gjort tilgjengelig på internett, og ikke ved at andre aksesserer informasjonen i ettertid. Ulovlig bruk ville t.eks. (IANAL) være om HW.no automagisk omgjorde alle lenker postet på forumet til whoisoppslag mot Norid og inkluderete informasjonen i postene. Nuvel: Nok offtopic. Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 6. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2004 Ingenting som er så kjekt som å se en posting gone wrong. Har en tendens til å handle om noe helt annet når postingen først er ferdig. Men takk til de som hjalp meg med det spørsmålet, og takk til alle andre som bidro til at postingen tok helt av :-) -b- Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 or (2) enable high volume, automated, electronic processes that apply to VeriSign (or its computer systems)." Og når du poster et slikt oppslag slik som "jewel" gjør, så gjør man det tilgjengelig i "high volume". Det er ikke et brudd på norsk lov, men det er et brudd på retningslinjene for bruk av tjenesten, og kan således straffeforfølges. Sånn jeg ser det refereres det her til å hente ut data i "high-volume", kan ikke skjønne at å poste det på ett forum skal bryte retningslinjene på noen måte. AtW Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 I mitt tilfelle var politiet mer interessert i anmelders promotering av illegale stoffer, enn de var i meg, men saken er ikke ferdig. off topic: er det de gutta som selger sopp på nettet du er ute etter eller? har aldri handlet på noen av de butikkene nevnt i denne tråden, men brenner.no har jo vært på markedet en god stund og har lest lite negativt om dem, så de virker seriøse. Lenke til kommentar
wiak Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 http://www.oscommerce.com/ <-- ligner? heh Lenke til kommentar
Snoft Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Kanskje det er osCommerce som er brukt på begge sidene ? Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 10. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2004 snoft og wiak har et godt poeng! Meget mulig :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå