Gå til innhold

Lovløshet i Irak

Anbefalte innlegg

De siste ukene har det bare blitt verre og verre for koalisjonsstyrkene å opprettholde lov og orden i visse deler av Irak. Kommer Irak til å bli (nok) et land hvor våpenherrer/grupper kjemper om makten? Er det virkelig slik at de fleste irakere vil ha et demokratisk styre?

Hva tror dere?

Her er noen linker fra VG:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=222689

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=222623

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=222618

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nå koalisjonsstyrkene må vise styrke. Svikter de nå så er alt tapt.

Det som skjer nå er vel at mannen i gata skjønner at Saddam er borte og folk ser sitt snitt til å få mer makt.

Tror desverre ikke gjennomsnitts irakerern har noe begrep om hva demokrati er.

De vil nok trenge hjelp i nærmere en genrasjon framover for å få i gang skoler osv. for å få lært folk demokrati igjen.

Lenke til kommentar
Det som skjer nå er vel at mannen i gata skjønner at Saddam er borte og folk ser sitt snitt til å få mer makt.

Tror desverre ikke gjennomsnitts irakerern har noe begrep om hva demokrati er.

De vil nok trenge hjelp i nærmere en genrasjon framover for å få i gang skoler osv. for å få lært folk demokrati igjen.

Om du tror dette handler om at irakerne selv er ute etter makt og at de ikke har peil på demokrati så er du mere ute på jordet enn hva jeg først trodde...

Dette handler ikke om at saddam er borte, ei om interne maktkamper eller noe annet, men det irakiske folket føler seg tråkket på, berøvet sitt eget land, rett og slett føler de seg som okkupanter under US/UK-ledete styrker!

I det siste så har stadig flere angrep vært bevisst rettet mot USA/UK og sivile utlendinger i Irak, istedenfor meningsløse angrep mot irakiske sivile! De vil bare rett og slett ha USA/UK ut av sitt eget land og begynne å styre selv! Selvfølgelig er faren stor for at noen DA vil prøve å kapre seg litt makt selv, men det får bli opp til Irak selv å avjøre i en intern borgerkrig, DET har verdenssamfunnet ingenting med! MEn anyways, dette her er en krig hvorpå den ene siden får stadig flere og flere rekrutter (Irak's frigjøringsfront) og mens USA på den andre siden blir stadig hardere og hardere presset ifra de stemmeberittegede 'back home' og av resten av verdenssamfunnet! Og nå sier Norge at deres styrker skal ut etterhvert, spania har annonsert sin tilbaketrekking! Man ser allerede klare tegn på at stadig flere og flere land lar USA stå igjen alene (utenom rævsleikeren Tony Blair da seff) og jeg håper at USA/UK tar hintet og trekker seg ut snarest mulig før det blir FOR blodig der nede!

Så før du uttaler deg om en situasjon neste gang så tar du gjerne og henter inn litt background-informasjon og trekker konklusjoner basert på det! Ikke påstå at den jevne iraker ikke vet hva demokrati er selv om de har hatt dårlig kår under Saddam i nærmere 20 år! De vet å verdsette frihet og det er den de kjemper for i dette øyeblikk MOT USA!

Endret av thoufiend
Lenke til kommentar

Det er bare et mindretall som gjør dette, et farlig mindretall. De setter hele prosessen for demokrati på spill. Er trist å se dette, selv om jeg er imot invasjonen, må de ha en okkupering. Helst en ledet av FN, men styrker fra de fleste land, men det er vel litt for mye å håpe på.

Intill da håper jeg irakerne sammarbeider fullt ut med okkupasjonsstyrkene, lager få problemer, så det kan bli et demokrati der...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Kan umulig tenke meg at å overlate Irak til seg selv kan føre til noe annet enn enda mer kaos. Uansett om koalisjonsstyrkene blir eller drar, har Irak havnet i en tap/tap situasjon.

Lenke til kommentar
Om du tror dette handler om at irakerne selv er ute etter makt og at de ikke har peil på demokrati så er du mere ute på jordet enn hva jeg først trodde...

Dette handler ikke om at saddam er borte, ei om interne maktkamper eller noe annet, men det irakiske folket føler seg tråkket på, berøvet sitt eget land, rett og slett føler de seg som okkupanter under US/UK-ledete styrker!

Dette er jo tåplighetens innlegg nr 1. Selvsagt handler dette om makt. De som gjør opprør nå ønsker ikke demokrati der hver og en person kan bestemme over sitt eget liv etter "vestlige" tanker. Dvs individets rett.

Her er det god gammeldags religiøs diktatur de vil ha.

Lenke til kommentar
det som skjer er vel at flere grupper prøver og få større makt. de prøver jo og få land som usa og kina ut av irak. så de får mere makt. dette er vel kansje et tegn på at irakerne har fått et inntryk av at det eneste som er rett er hva de mener. jeg sier ikke at de har feil. eller at de har rett. de ulike gruppene står for forskjellige ting. det som har vert feil er at saddam har fått styre for lenge.

PS: dette er KUN MIN mening
Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
I det siste så har stadig flere angrep vært bevisst rettet mot USA/UK og sivile utlendinger i Irak, istedenfor meningsløse angrep mot irakiske sivile!

Ja, fordi først så prøvde de å angripe koalisjonens styrker. Det gikk svært dårlig. Etter det, prøvde de å drepe sivile irakere for å skremme de til å gjøre opprør mot koalisjonen. Denne planen gikk også i dass. Nå prøver de å drepe sivile utlendinger, og å kidnappe de. Denne planen kommer også til å gå rett i dass, den holder på å gå i dass, siden Japan ikke innfrir deres krav.

De vil bare rett og slett ha USA/UK ut av sitt eget land og begynne å styre selv! Selvfølgelig er faren stor for at noen DA vil prøve å kapre seg litt makt selv, men det får bli opp til Irak selv å avjøre i en intern borgerkrig, DET har verdenssamfunnet ingenting med!

Ehm, nei. Hvorfor gjøre opprør for å få styre selv, når de har allerede blitt lovet dette? Sorry, men det er ikke "irakere" som gjør dette, det er små grupper i Irak som gjør dette for å forhindre demokrati, handler ingenting om at irakere flest vil ha USA ut sånn at de kan styre.

Og det siste du sa syns jeg er helt utrolig uforsvarlig. Skal vi, i verdenssamfunnet, bare drite i om det blir borgerkrig der????? Å ja, så du går altså med på en ny Rwanda, Congo, Somalia, Sudan, eller Kosovo? Det er liksom greit med deg? Makan...

MEn anyways, dette her er en krig hvorpå den ene siden får stadig flere og flere rekrutter (Irak's frigjøringsfront) og mens USA på den andre siden blir stadig hardere og hardere presset ifra de stemmeberittegede 'back home' og av resten av verdenssamfunnet!

Det er ingen "Iraks frigjøringsfront". al-Sadr og diverse andre små grupper prøver å skape kaos i landet, that's it buddy.

Og nå sier Norge at deres styrker skal ut etterhvert, spania har annonsert sin tilbaketrekking!

Ja, fordi ehm... makten skal gis til irakere i juni, derfor trengs ikke disse styrkene lenger...

Man ser allerede klare tegn på at stadig flere og flere land lar USA stå igjen alene (utenom rævsleikeren Tony Blair da seff) og jeg håper at USA/UK tar hintet og trekker seg ut snarest mulig før det blir FOR blodig der nede!

Så da tar jeg fra deg at du også syns Berlusconi, Howard, Koizumi, osv. også er "rævsleikere"?

"Trekker seg ut snarest mulig før det blir FOR blodig"

Ehm, igjen, hvor lite full av ansvar er du egentlig? "FOR blodig" for hvem? For alle andre enn irakere? Har du ett ønske om at irakere skal dø i tusentalls i en borgerkrig eller undertrykkes av en ny Saddam?? Men verre, en religiøs Saddam!!?

Nei uff, vi må for all del trekke ut "våre" folk sånn at "deres" folk kan begynne å drepe hverandre. Makan til egoistisk tankegang.

De vet å verdsette frihet og det er den de kjemper for i dette øyeblikk MOT USA

Ehm, de har allerede fått frihet, og skal få overta makten i juni... Hva er poenget med å kjempe da?? Dette viser deg at det ikke er den vanlige iraker som kjemper imot USA, det er små grupper som har noe imot at irakere flest får bestemme hva som skjer med landet deres.

Leste ett sted en proffesor som sa at Irak muligens kom til å bli ett nytt Vietnam..

Ja, og Irak kan også muligens bli midt-østens Japan. So? Hva er vitsen med slike utsagn?

det er bare å se på bildene fra irak, jeg få skikelig vietnam følelsen av å se det...
Ja, man ser klare sammenligninger mellom Vietcongs 500.000 soldater som dreper tusenvis av amerikanere og sør-koreanere i Irak... Wait...

:laugh:

Lenke til kommentar
Og det siste du sa syns jeg er helt utrolig uforsvarlig. Skal vi, i verdenssamfunnet, bare drite i om det blir borgerkrig der????? Å ja, så du går altså med på en ny Rwanda, Congo, Somalia, Sudan, eller Kosovo? Det er liksom greit med deg? Makan...
Kanskje litt off-topic, men la gå.

Verdenssamfunnet driter jo i disse landene allerede, (de det er konflikter i nå) så det er ikke noe forbedring her. Det er myyye verre tilstander i Sudan og Kongo enn det er i Irak.

Men verre, en religiøs Saddam!!?
Som i Saudi Arabia mener du? Endret av Elyas Machera
Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Kanskje litt off-topic, men la gå.

Verdenssamfunnet driter jo i disse landene allerede, (de det er konflikter i nå) så det er ikke noe forbedring her. Det er myyye verre tilstander i Sudan og Kongo enn det er i Irak.

Men verre, en religiøs Saddam!!?
Som i Saudi Arabia mener du?

Ja, verdenssamfunnet dreit i de landene, og millioner av folk døde. Skal vi la det samme skje i Irak? Forskjellen her er at vi enda har et valgt med å gjøre noe i Irak... Og folk som han jeg siterte, bryr seg tydeligvis ikke om å gjøre kloke vlag for å forhindre mulige folkemord...

Kongefamilien er ikke noe i nærheten av det Saddam var... De er religiøse, og må være det siden Mecca ligger i landet deres, men ærlig talt, Saudi Arabia har ikke et regime som Saddam hadde. Saudi Arabia er ikke "bra" i den forstand, men langt i fra det Saddam hadde gående i Irak.

Uansett så ønsker mange forandringer i Saudi Arabia og...

Lenke til kommentar

tror det kan bli ett lite vietnam her jeg, iallefall såpass at Bush blir upopulær på hjemme fronten, og taper valget elns.

By trefninger med gerilja/motstandsgrupper er ikke fordelaktige for amerikanerene...nesten alle de teknologiske fordelene blir nøytralisert, og de vil få høye tap...noe som fører til lite popularitet for enhver president..

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Om USA trekker styrkene sine ut av Irak nå vil helvete bryte løs og en diktator vil sikkert kreve makten. Om USA blir vil terroraksjojnene fortsette, både i Irak og på internasjonalt plan. USA skulle aldri ha vært der nede i det hele tatt, nå vil mange uskyldige dø uansett. Det ville skjedd om ikke USA hadde gått inn også. Men i lengden ville jeg påstå at flere uskyldige liv ville vært spart om USA hadde holdt seg hjemme. Er daglige skuddvekslinger, terroraksjoner og drap på uskyldige bedre en daglige henrettelser fra en diktator? Er det bedre at verdensfreden blir ødelagt og vi får enda et konfliktområde med uskyldige tap av menneskeliv enn tap av uskyldige menneskeliv under en diktator?

Nå har USA satt seg i en umulig situasjon de aldri skulle satt seg selv inn i. Uansett hva de gjør vil mennesker dø. Men flest om de trekker ut styrkene.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
i lengden ville jeg påstå at flere uskyldige liv ville vært spart om USA hadde holdt seg hjemme. Er daglige skuddvekslinger, terroraksjoner og drap på uskyldige bedre en daglige henrettelser fra en diktator?

Det grunnleggende spørsmålet er:

Vil du dø for frihet eller dø for undertrykkelse?

Ditt valg.

tror det kan bli ett lite vietnam her jeg, iallefall såpass at Bush blir upopulær på hjemme fronten, og taper valget elns.

Men herregud! Hvorfor startet Bush krigen da, han skulle jo få til verdensherredømme og alt??! Han kan jo ikke få det til hvis han blir sparket ut av godstolen!!

;)

Bush gjør dette fordi han tror det er det riktige å gjøre på lang sikt.

Han har så godt som ofret sin plass som president for å gjøre dette, han setter seg på spissen og det syns jeg og mange andre han skal ha respekt for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...