Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst laaaaaaaangt unna!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En kompis av meg bor 1100 m unna, vi bruker trådløst nettverk hjemme, kan han kjøpe noe antenne ting som gjør at han kan få nett fra meg?

Det skulle gå helt fint, men du må nok ha utvendige antenner, og fri sikt. Men du klarer deg fint med de billigeste antennene som er, 1100 meter er jo ikke spesielt langt. Bare tull at du må ha digre dyre antenner. Pass på et du kjøper kort og AP med mulighet for ekstern antenne. Kan anbefale deg linksys fra MPX.no. Lønner seg alltid å ha alt av samme merke.

Lenke til kommentar
En kompis av meg bor 1100 m unna, vi bruker trådløst nettverk hjemme, kan han kjøpe noe antenne ting som gjør at han kan få nett fra meg?

Du må jo nesten ha tillatelse til dette av Statens Stårlingsvern :p

Det du kan gjøre, er evnt. å ta en snakk med naboer som ligger imellom deg og din kompis. Og så slenger dere opp en repeater eller to mellom dere - mot at naboene kanskje får tilgang til internett, eller at dere klarer å overtale dem til å si ja uten at de skal få internett :roll:

Lenke til kommentar
En kompis av meg bor 1100 m unna, vi bruker trådløst nettverk hjemme, kan han kjøpe noe antenne ting som gjør at han kan få nett fra meg?

Det skulle gå helt fint, men du må nok ha utvendige antenner, og fri sikt. Men du klarer deg fint med de billigeste antennene som er, 1100 meter er jo ikke spesielt langt. Bare tull at du må ha digre dyre antenner. Pass på et du kjøper kort og AP med mulighet for ekstern antenne. Kan anbefale deg linksys fra MPX.no. Lønner seg alltid å ha alt av samme merke.

Digre antenner trenger man ikke, men kraftig sendestyrke. Over 10dB bør man ha...

Lenke til kommentar

Med riktig utstyr er jo ikke 1,1 km spesielt langt da... Begge må ha en utvendig antenne og det må være fri sikt mellom husene deres!

 

Hvis han skal få tilgang til deres lokalnettverk må aksesspunktet dere bruker ha støtte for en ekstern antenne... En annen løsning kan være å koble din maskin til en utvendig antenne og kjøre et ad-hoc nettverk mellom maskinene deres...

Lenke til kommentar
Med riktig utstyr er jo ikke 1,1 km spesielt langt da... Begge må ha en utvendig antenne og det må være fri sikt mellom husene deres!

 

Hvis han skal få tilgang til deres lokalnettverk må aksesspunktet dere bruker ha støtte for en ekstern antenne... En annen løsning kan være å koble din maskin til en utvendig antenne og kjøre et ad-hoc nettverk mellom maskinene deres...

Er så godt som fri sikt mellom husene. Ikke noe fjell i veien. Men jeg bruker jo et trådløst kort som jeg da får internett fra den trådløse ruteren nede. Viss jeg Da kobler en sånn svær antenne til min pc og han har et mottaker kort, Vil det da funke ?

Lenke til kommentar
Med riktig utstyr er jo ikke 1,1 km spesielt langt da... Begge må ha en utvendig antenne og det må være fri sikt mellom husene deres!

 

Hvis han skal få tilgang til deres lokalnettverk må aksesspunktet dere bruker ha støtte for en ekstern antenne... En annen løsning kan være å koble din maskin til en utvendig antenne og kjøre et ad-hoc nettverk mellom maskinene deres...

Er så godt som fri sikt mellom husene. Ikke noe fjell i veien. Men jeg bruker jo et trådløst kort som jeg da får internett fra den trådløse ruteren nede. Viss jeg Da kobler en sånn svær antenne til min pc og han har et mottaker kort, Vil det da funke ?

Hvis det er fri sikt kan det fungere ypperlig... Dere kan opprette et nettverk mellom maskinene deres (man kaller denne typen nettverk ad-hoc) og videre kan du dele din internettoppkobling med han...

 

Men... På samme måte som med et vanlig nettverkskort (med kabel) kan et WLAN-kort kun være koblet til ett nettverk. Så hvis dere har et trådløst nettverk dere i mellom kan du ikke være koblet på hjemmenettverket med det samme kortet. Da må du evt. koble deg til hjemmenettverket med kabel eller et WLAN-kort nr. 2... Det kan hende det siste vil skape problemer når det gjelder bruk av samme frekvenser, uten at jeg vet om dette er tilfelle... 802.11 b og g opererer i alle fall på 2,4 GHz båndet... men hvis dere kjører 802.11 b/g hjemme kan dere evt. bruke et 802.11 a kort dere i mellom siden denne standaren går på 5 GHz båndet...

Endret av Calm
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet, er det ikke noen spesiell begrensing på hvor stor antenne man kan bruke, men det er begrensing på hvor sterk sender du har lov til å bruke, husker ikke hvor mange watt det er.

 

EDIT: 100mW er maks lovlig sende-effekt for mikrobølgesendinger fra 2400MHz til 2483,5MHz

Endret av MiF86
Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet, er det ikke noen spesiell begrensing på hvor stor antenne man kan bruke, men det er begrensing på hvor sterk sender du har lov til å bruke, husker ikke hvor mange watt det er.

 

EDIT: 100mW er maks lovlig sende-effekt for mikrobølgesendinger fra 2400MHz til 2483,5MHz

Det stemmer. Har selv undersøkt disse reglene fra post og teletilsynet grundig, da jeg for en stund siden drev litt med radioamatørutstyr. Maksimumsbegrensningen er på 100 mW. Sjekk denne siden for mer info: http://www.npt.no/pt_internet/ressursforva.../wlan/wlan.html

 

Edit: Fant ut at reglene var litt annerledes

 

Edit2: Så ikke at MiF86 hadde laget en edit hvor svaret stod.

 

Edit3: Fant noe info fra linken jeg ga: Frekvensbåndet 2400 - 2483,5 MHz tillates brukt slik frekvensbruken er definert i standarden EN 300 328. For direktesekvens spredt spektrum er maksimal tillatt effekttetthet -20 dBW e.i.r.p. per MHz. For frekvenshopping er maksimal tillatt effekttetthet -10 dBW e.i.r.p. per 100 kHz. Maksimal tillatt utstrålt effekt er 100 mW e.i.r.p. Dette leddet gjelder ikke for det geografiske området 20 km i en radius fra Ny-Ålesund sentrum, Svalbard.

Endret av jonpet55
Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet, er det ikke noen spesiell begrensing på hvor stor antenne man kan bruke, men det er begrensing på hvor sterk sender du har lov til å bruke, husker ikke hvor mange watt det er.

 

EDIT: 100mW er maks lovlig sende-effekt for mikrobølgesendinger fra 2400MHz til 2483,5MHz

Det er en begrensning på utstrålt effekt, og det har både med antennen og senderen å gjøre. Har du en svak sender, og en kraftig antenne blir likevel utstrålt effekt høyere enn det senderen gir ut. Litt klønete forklart, men er i alle fall utstrålt effekt det går på.

 

Btw, jeg som er radioamatør har lov til å kjøre på med 100 W i 2,4 ghz området så lenge jeg ikke forstyrrer noen andre.. :p I praksis så finnest det ikke noe utstyr for å sende på 100 W på 2,4 ghz (i alle fall ikke med ok pris), men 2-4 W forsterkere er jo fine å ha.. :yes:

Endret av TheBoz
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

hmm.. da et lite sp..

 

tror noen her det ville latt seg gjøre med trådløst over 5-6 km.. omtrent fri sikt kanskje et par trær i mellom da.. uansett.. på den ene lokasjonen har jeg tilgang til et stor antenne mast oppe på et fjell som kanskje kan brukes til dette formålet.. hvis det lar seg gjøre..

 

Noen som kunne gitt meg et svar på dette. ?

Lenke til kommentar
tror noen her det ville latt seg gjøre med trådløst over 5-6 km.. omtrent fri sikt kanskje et par trær i mellom da.. uansett.. på den ene lokasjonen har jeg tilgang til et stor antenne mast oppe på et fjell som kanskje kan brukes til dette formålet.. hvis det lar seg gjøre..

Med litt penger burde da det gå, men nesten fri sikt er nok neppe bra nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...