Gå til innhold

Neon


Anbefalte innlegg

Først : Ønsker ikke diskusjon rundt hva case_modding er

f.x Casemod er ikke å sette inn en katode.

 

Greit :blush:

 

Kanskje jeg er dum men, alt som lyser å kan puttes inn i en data kalles NEON_lys

 

f.x Komplett.no

AC Ryan Neon Bar Green 30 cm 2 stk Neon Lysrør med lydsensor

:::kald katode

 

LED (lysdioder) - kalles også neon_lys

 

___ nå vet ikke jeg hva catoder inneholder/virker ...*tenke*** :hmm: negativ(-) på lysdiode = katode (+anode) :yes:

 

Blir forvirret og lei ! :-x

 

 

***Rett meg hvis jeg er dum ! :thumbup::thumbdown:

 

LOZER :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

e jo let å bli litt forvirret ja. Neon stammer fra da de begynte å lage lysskilter. Dette ble laget av tynne glassrør som ble bøyd til og fylt med gassen neon som gir et veldig spesielt lys. Etter hvert fant man ut at man også kunne bruke argon og kryptongass og få andre farger, men siden de ga samme type lysskjer, og neon var et etablert begrep blir også dette kalt noen lys. Neon gikk altså fra å vær beskrivelse på noe som lyste opp ved hjelp av neongass til å beskrive hvordan det lyser. Derfor har man i dag begreper som "rød neon", "grønn neon", "blå neon" osv. Det blir altså brukt får å beskrive "lysfargen".

 

Når det gjelder kald katode har du litt rett. lysdioder har katode og anode. Men katode og anode blir brukt på alt som har en del som sender ut elektroner (katode) og en del som tar i mot elektronene (anode). Gode gamle monitorer (crt) og tvskjermer har også katode og anode da de er bygd opp av et så kalt katodestrålerør (cathode-ray-tube).

 

Så oppsumering: katode/anode brukes om mye, ikke bare leds, og neon blir i dag brukt for å beskrive lyset, ikke bare en lyskilde av neongass.

Endret av Xell
Lenke til kommentar

Neon er stygt og kjedelig!

Hører ingen PC til! Derfor har jeg det ganske enkelt ikke!

Har et straight Lian Li tårn! Det er fordi jeg vet at hvis jeg prøver og modde det blir det stygt!

Og jeg gidder heller ikke sette in masse lys bare fordi det skal få opp øynene til små unger som sier *ÅÅåå... Så tøft*!!

 

Min mening!

Lenke til kommentar

Xell : Takk !

 

*******

 

jgrondal Skrevet 20/04/2004 : 12:44

  Neon er stygt og kjedelig!

Hører ingen PC til! Derfor har jeg det ganske enkelt ikke!

Har et straight Lian Li tårn! Det er fordi jeg vet at hvis jeg prøver og modde det blir det stygt!

Og jeg gidder heller ikke sette in masse lys bare fordi det skal få opp øynene til små unger som sier *ÅÅåå... Så tøft*!!

 

Min mening! 

 

ballemann

 

Ordet neon sug. Det minner meg om alle på skolen jeg kjenner kommer til meg og sier : fy faEn har modda kabisset mitt no, sjer dritt kult ut. så sier jeg: ahh, kult, ka har du gjort da? han sier: dro ned på datakjeden og kjøpt mæ en sånn Neon.

 

Plager meg også Siterer igjen

alle på skolen jeg kjenner kommer til meg og sier

 

*******

 

han mente det fordi det ene beinet på dioden heter "katode"... katode = "neon" lys...

 

Ikke helt. Lurte på om Hvordan en KaldKatode fungerer (CCFL)

 

*******

 

Topicen var litt impuls posta :blush:

 

*******

 

LOZER

Lenke til kommentar

@LOZER:

En kald katode er i bunn og grunn et neonrør. men kalles for kald katode fordi den ikke trengs å varmes opp før den er "effektiv". perfekt for folk som tror det er kult med lyd dimmere.

 

er alt for mye å skrive om katoder for meg så jeg quoter dansdata..

 

This isn't actually a neon light, though many people call it that.

 

It also doesn't run cold, although it is a "cold cathode" light, which name has led many people to think that these things must be some sort of cross between a regular fluorescent tube and an LED, or something.

 

First up - if a gas discharge lamp isn't some shade of red, orange or pink then it's not filled with neon. Pretty much any other colour these days is likely to have the same mercury/argon filling as a household fluorescent lamp.

 

And as for the cold cathode thing - that just means that the electron-emitting cathode (negative terminal) inside the tube doesn't have to be heated above ambient to do its thing. Normal fluorescent lights have a small filament cathode, which runs at a dull red heat. The reason why these lamps don't turn on the moment you flick the switch is because the cathode has to warm up, before it'll start emitting electrons under low energy ion bombardment; getting the lamp past the warm-up stage reasonably quickly without damaging it is a big part of the fluoro-ballast-designer's art. Once the little cathode is hot, though, it's a very efficient source of electrons. This is part of the reason why fluorescent lighting is so efficient.

 

Cold cathode lamps have, compared with hot cathode designs, enormous metal cathodes, from which electrons are knocked by higher energy ions; the cathode doesn't have to be glowing to work.

 

On the plus side, this means cold cathode lamps have no warm-up delay. They turn on and off practically instantaneously, which makes them practical for applications like sound-triggered beat-following silliness. Cold cathode lights, assuming they're well made and not abused, also have a very good lifespan - much longer than regular "rapid start" fluorescent tubes.

 

On the minus side, cold cathode lamps aren't quite as efficient as normal fluorescent lights - the small ones used in PCs aren't likely to manage better than 30 lumens per watt (lpw), versus an easy 80 LPW for household fluoros.

 

The efficiency difference probably don't matter to you, though, because you're not lighting a city with a 30cm (12 inch) cold cathode light. You're lighting your PC. Or your bodacious car stereo install, or the forks-to-taillight chrome job on your stylin' motorcycle. Whatever. You want a decent amount of light, but not nearly as much as you get from your two-tube kitchen fluoro batten; a bit less efficiency means a bit more heat and a bit more power consumption for a given light level, but you're not going to be talking about a high enough overall power for it to matter.

 

 

 

The CoolPC Cold cathode's inverter draws about 330mA from 12 volts; this rig is thus drawing the thick end of four watts. And it looks it, lousy cold cathode efficiency or no. The colour makes it hard to judge accurately, but this thing definitely outputs an amount of illumination comparable with that from a ten to twenty watt incandescent globe. One of these lamps per room would be adequate for an atmospheric party, and considerably better than the miserably dim painted incandescent globes that're often used for party lighting.

 

 

(beklager hvis dette blir litt for langt :D)

 

her er direkte link. HER JA

Endret av Surreality
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...