Gå til innhold

Harddisk problem

svor66

Anbefalte innlegg

Under defragmentering med diskkeeper låste pc´en seg helt.

Har prøvt og starte den i sikkerhetsmodus men kommer ingen vei.

Har prøvt og reparere win xp installasjon ved hjelp av gjennopprettingskonsollen men får da beskjed om at ntfs.sys filen skaper problemer. Hvordan får eg da startet opp igjen pc´en? Klarer ikkje og formatere ved hjelp av win ex cd´en da dette sikkert er en recovery cd. Hva gjør eg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan starte opp med diskett og formatere vha fdisk. Det enkleste er om du har en gammel MS-DOS/win9x startup disk, hvis ikke kan du laste ned herifra: http://www.bootdisk.com/ .. du kan også lage ny ms-dos startup disk vha XP, men husker jeg ikke feil er det ikke fdisk på disse.

Du har også passet på at du har satt BIOS til å boote med CD-ROM før HD? Hvis ikke funker det ikke å starte opp med windows XP CDen(du har sikkert gjort det, men tenkte det var verd å nevne anyway).

Lenke til kommentar

Har prøvt og starte den i sikkerhetsmodus men kommer ingen vei.

Har prøvt og reparere win xp installasjon ved hjelp av gjennopprettingskonsollen men får da beskjed om at ntfs.sys filen skaper problemer. Hvordan får eg da startet opp igjen pc´en? Klarer ikkje og formatere ved hjelp av win ex cd´en da dette sikkert er en recovery cd. Hva gjør eg?

Eg kommer bare til der eg innstallerer XP. Der får eg spørsmål om eg vil installere xp eller reparere den eg har. Får ingen valg om formatering der. Svarer at eg vil installere xp på nytt men dafår eg blåskjerm med en gang som sier at ntfs.sys filen skaper problemet.

Lenke til kommentar

Har prøvt og starte  den i sikkerhetsmodus men kommer ingen vei.

Eg kommer bare til der eg innstallerer XP. Der får eg spørsmål om eg vil installere xp eller reparere den eg har. Får ingen valg om formatering der. Svarer at eg vil installere xp på nytt men dafår eg blåskjerm med en gang som sier at ntfs.sys filen skaper problemet.

Men da formaterer/sletter du partisjonen/HDen(vet ikke hvordan du har dete) før du begynner å rote med winXP CDen, dette kan du som nevnt gjør med fdisk... eller som en annen nevnte, putte HDen i en annen datamaskin og formatere derfra. _Kanskje_ du kan klare å fikse også dersom du gjør det på sistnevnte måte(kjøre error check), men ville ikke satset på det dersom det er langt til neste datamaskin(dvs håpet er relativt lite).

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...