Gå til innhold

Forskjellen mellom Digital-8 og mini-DV

Anbefalte innlegg

I det siste har jeg vurdert og gå til innkjøp av et digitalt videokamera og har derfor surfet en god del etter informasjon om forskjellige modeller og produsenter. Men en ting jeg enda ikke har helt klart for meg er forskjellen mellom Digital-8 og mini-DV formatene. Er det en kvalitetsmessig forskjell, er det snakk om kun størrelsen på kameraene, hva er det som utgjør forskjellen liksom. Jeg ser jo at mange Digital-8 kamera har mye større optisk zoom en noen av mini-DV kameraene, og generelt litt bedre tekniske spesifikasjoner, og video-streamen er vel digital i begge tilfeller, digitalt er digitalt, det finnes jo ikke noen kvalitetsforskjeller på en slik stream, så hva utgjør forskjellen spør jeg meg selv. Kun det designmessige og størrelsen? Jeg vet ikke, håper noen av dere der ute kan opplyse meg? :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Det er ingen kvalitetsforskjeller (som jeg vet om) mellom D8 og miniDV.

Har du "gamle" Hi8 kassetter er D8 å foretrekke da disse kan spilles av på kameraer av denne typen. Hvis ikke er en liten miniDV kanskje å foretrekke?? Smak og behag. D8 kameraene kan også være rimeligere, da de er bygget opp på samme "plattform" som 8mm/Hi8-kameraene.

En annen ting er at hvis du kjøper et videokamera enten D8 eller miniDV UTEN DV/Analog in, kan du ved hjelp av en widget eller tilsvarende verktøy også på noen modeller av D8 også åpne opp for analog inngang!! Dette kan du ikke gjøre på miniDV kameraene.

Philip

Lenke til kommentar

Heisann!

Sannsynligvis er det ingen større forskjell på selve DV-båndet og digital8-båndet. Men digital-8 er jo egentlig beregnet på Hi-8-kamera, og det kan jo være en ulempe for digital8-kamera. Om det er en forskjell der, er det uansett ingen som merker det.

MEN, det er desto større forskjell på kameraene. Jeg har også lagt merke til at mange digital8-kamera kommer med sterk optisk zoom. Det er jo viktig. Men husk på at digital8 er et Sony-produkt, og utvalget blir mindre deretter.

Den største (og for mange avgjørende) forskjellen blir likevel at digital8-kamera som oftest er en oppgradering av gamle Hi-8-modeller, og vil av den grunn ikke komme med de kvaliteter Sony dv-kamera kommer med (Zeiss optikk spiller faktisk en stooor rolle, jeg har sett opptak fra et eldgammelt mini-DV billig-kamera ... Folk så ut som døde folk.. Bleik og grønnaktige) Jeg skal ikke si noe om mekanikken ettersom jeg aldri har hørt noe om den og sikkert aldri kommer til å gjøre det heller.

Jeg har hørt en skikkelig proff si at Sony alltid ligger et lite hakk foran konkurrentene når det gjelder video, og det kan virke som det stemmer. Se bare på hvor mange kamera de har på semi- og proff-markedet.

MEN herregud, skal du filme familien på sydentur eller fest med gutta, så er det ingen INGEN som klager på kvaliteten uansett. Kan du spare 5000 på å kjøpe en tilnærmet lik digital8-modell, så råder jeg deg til å gjøre det.

Alt havner vel på VHS til slutt uansett :smile:

Lenke til kommentar

Hei og hopp og takk for gode og raske svar :smile:

Nå har det seg slik at jeg ikke er multimillionær, og foretrekker å ha litt penger til overs som jeg kan bruke på andre ting en kamera også, hehe..så jeg lurer fælt på om jeg skal gå til innkjøp av et Sony Digital-8 DCR-TRV330 kamera. Finnes det noen der ute som har erfaringer eller hørt noe positivt/negativt om denne modellen? Spesifikasjonene ser jo veldig greie og pene ut på papiret og prisen er jo heller ikke å forakte.. 8990,- tror jeg lommeboka skal tåle, i tillegg må jeg jo ha Firewire-kort til pc'n min for å overføre via i-Link så det blir jo også ekstra-omkostninger. Kameraet skal jo ikke brukes til noe broadcasting eller lignende så om det ikke er helt tv-kvalitet over det gjør det jo ikke noe, men som kjent så vil en jo helst ha best mulig likevel :smile: Noen i det hele tatt som har.no erfaringer ?

Vebjørn

Lenke til kommentar

Har stilt det samme spørsmålet overalt på det o' store internettet, og er drittlei standardsvarene; "Digital8 er bakoverkompatiblet og ideelt for den som allerede har en samling Video8/Hi8-kassetter."

..også denne:

"Det er INGEN kvalitetsforskjell mellom Digital8 og miniDV, det eneste er at miniDV-kassettene er MINDRE og det gjør at du kan ta med deg kameraene OVERALT!"

De ovennevnte utsagnene er IKKE svar på spørsmålet vårt, og det er lite jeg driter mer i en om videokameraet er verdens minste eller ikke! Hvis du kjøper et videokamera til 10-15 lapper, er du smekk i huet hvis du velger et mikrokamera der mikrofonen er plassert rett under nesa di og har en zoom-knapp du får varige men av.

Forvilet? Slapp av, onkel Bengt skal klarne opp sakene for deg:

Når en gjør opptak med et Digital8-kamera, går båndet hurtigere enn ved vanlig Hi8-opptak og på en 90 minutters Hi8-kassett blir opptakstiden redusert til 60 minutter (2/3). Tilbakespoling av kassetter vil derfor være en lengre affære på et Digital8-kamera enn på en mini-DV variant. Jeg kan ikke si det for sikkert, men jeg tør sette penger på at miniDV er det mest robuste formatet av de to. Digital8 er jo tross alt bare en Hi8-kassett i høygir! MiniDV vil også være et format langt inn i fremtiden, og vil etterhvert fase ut Digital8.

Det ER en kvalitetsforskjell mellom Digital8 og miniDV, men den sitter ikke i lagringsmediet, men i optikken. Digital8-kamerane er bygget ned til en gitt pris, noe som ofte går utover linsene. Følger du med? Fargene blør litt mer ut i hverandre på et kamera med dårlig optikk, og er skarpere på et kamera med bra optikk!Dessverre har som regel miniDV-kameraene ofte langt mindre optisk zoom! Kjipt!

Et spørsmål du kan stille deg selv er;

Hvis Digital8 er like bra som miniDV, hvorfor gidder noen å lage miniDV-kameraer da?

Det ER en grunn til at det ikke finnes 3CCD Digital8-kameraer!

Mvh Bengt Ovald Hansen

[ Denne Melding var redigert av: bengtovaldhansen på 2001-07-25 18:19 ]

[ Denne Melding var redigert av: bengtovaldhansen på 2001-07-26 10:16 ]

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Gjest Slettet+9817234876

Folkens..

Digital 8 har større båndbredde, dermed er "faren" for dropouts mindre enn ved miniDV! Store DV/DVCam kassetter har større båndbredde enn miniDV, BLANT ANNET er det derfor den er foretrukket av proffene!

Digital 8 har ikke 3CCD kameraer, fordi produsentene ikke har valgt å lage dette av en eller annen grunn. VHS var ikke det beste formatet når det ble lansert, men av mange grunner er det det som har dominert markedet de siste ti-årene! De beste slår ikke alltid igjennom i et komersiellt marked!

Skal du ha et skikkelig kamera, se på optikken i kameradelen, ikke formatet!

Lykke til!

Mvh

Eilef

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 5 år senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...