Wild Berries Skrevet 10. april 2004 Del Skrevet 10. april 2004 Hei Godtfolk, håper og tror at Dere kan avhjelpe meg med dette ? Har idag en Volvo 940 GL 1991 mod,med B230FB motor, som er gått ca 320 000 km. Automat gir ZF4HP22. Så jeg er på jakt etter mer futt Noe lettere trimming, eventuelt boring og ikke minst mer dreiemoment. Så den eneste begrensningen er innsprøytningen, og den vil jeg helst ha original... Så hva med en Penta veiv ? Type fiter ? Hvilken dimmensjon på Eksosanlegget ? O.s.v Tar imot alle tips og råd, og Takker så meget på forhånd. PS: Om Dere eventuelt vet om noen i Stavangerområdet som er seriøse på dette området så tips ivei. MvH WB Lenke til kommentar
drkaos Skrevet 10. april 2004 Del Skrevet 10. april 2004 Heisann! Enkleste for deg er faktisk å få tak i en 940 turbo motor og girkasse og ledningsnett. Og så tenke på trim Da har du en trimvillig motor, men innsprut som holder følge til over 200hk uten for mye kostnader. Lenke til kommentar
Wild Berries Skrevet 13. april 2004 Forfatter Del Skrevet 13. april 2004 Takk, så langt, men Turbo motor er noe utelukket. Da kjøper jeg kanskje mer problemer, en det effekt tapet jeg har. Men tanken var god. Nei, men er det ingen som har noe oppriktige meninger om hva jeg bør kunne gjøre med den B230FB motoren ? Har sett rundt omkring på nett, men....... Er som sagt på jakt etter "litt" mer guffe, men aller mest mer dreiemoment. (Vil ha større Camping vogn å dra rundt på ) Så Girls and Boys, give me the best you can. MvH WB Lenke til kommentar
eab Skrevet 13. april 2004 Del Skrevet 13. april 2004 ikke ta dette for god fisk, men såvidt jeg har fått med meg av volvo sine motorkoder så har du nå en 2,3liter lavkomp bensinmotor med bosch innsprøytning. Turboversjonen (B230FK) er vel lik, sett bort fra innsprøytningssystemet. Kanskje det finnes bolt on turbokit, men det ville du vel ikke ha. Ellers kan du kanskje bytte stempler for å få større kompresjon? Lenke til kommentar
Wild Berries Skrevet 13. april 2004 Forfatter Del Skrevet 13. april 2004 Ganske så riktig Motoren er jo gått ca 320 000 km, så boring er jo meget aktuelt, men noen høykomp stempel ?, betinger jo høyere oktan.... Så egentlig for meg noe som en oppboring, og noe bedre veiv (Penta) sier noen, og selvfølgelig bruk av samme innsprøytning. (Bosch) Vil forsøke å holde meg til 95 oktan. Noe større eksoanlegg blir det selvsagt montert, da det som ligger nå ikke er noe tess. Blanding av hummer og kanari. Men har snakket med Svendsen eksos, som holder til i Stavanger, og de kunne fikse en bedre Flow. Trøster meg med at Samboen sin 240 med en B230A motor er det mer guffe i en i min 940..., men den bilen er ikke brukbar til langtur lenger (85 Mod). Så 940`en står og venter på gode ideer, (eieren også) MvH WB Lenke til kommentar
drkaos Skrevet 13. april 2004 Del Skrevet 13. april 2004 Trimming av denne motoren, dersom du ser bort fra turbo (som er på denne en ypperlig måte å få mere nm og litt mere hk på, tilogmed null problem å få det godkjent) er penger ut vinduet. Det koster for mye kr pr hk at det rett og slett ikke lønner seg. Hva har du imot turbo? Kan godt kjøre 95oktan på en orginal 940 turbo... Lenke til kommentar
Spoocy_Man Skrevet 13. april 2004 Del Skrevet 13. april 2004 RM Motor på Bryne i Time komune... de tar ca. 3500 - 4500 for boring av slike motorer...man det er lit for dyrt.... jaffal for meg ellers kan du få porta toppen, montere grenrør,skifta kam aksling osv. bor sjøl på jæren. mange gode folk her ude!!! LYKKE TIL Lenke til kommentar
Wild Berries Skrevet 14. april 2004 Forfatter Del Skrevet 14. april 2004 Takk. RM Motor ja, tror jeg tar en telefon dit jeg, at jeg ikke tenkte på RM. Takk Når det gjelder Turbo, så har jeg ikke noe "imot" det, og vet at det blir godkjent uten problem, men (alltid) et men... Med min sedvanlige flaks, ville jeg sikkert få en Turbo motor som det er mye galt med (Rævkjørt). Og garantier....tja, før i gode tider når Glomstad motor holdt på var ikke det noe problem. Finner ikke det firma på nett ?!? Noen ? Men det er sant nok, at det blir dyrere å borre å ta hestene og dreiemomentet den veien. Men, er det noen som har prøvd med Pentaveiv? Takk så langt. MvH WB Lenke til kommentar
torkelma Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 ikke ta dette for god fisk, men såvidt jeg har fått med meg av volvo sine motorkoder så har du nå en 2,3liter lavkomp bensinmotor med bosch innsprøytning. Turboversjonen (B230FK) er vel lik, sett bort fra innsprøytningssystemet. Kanskje det finnes bolt on turbokit, men det ville du vel ikke ha. Ellers kan du kanskje bytte stempler for å få større kompresjon? B230FK har bosch innsprøytningssystem. I allefall 1997 modellen. Lenke til kommentar
Volvolarsen Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Monter penta-veiv (eller ei standar veiv med forlenget slag), lengre råder, bor motoren til største overdim, drei ned stemplene et par tre mm, og du har en god 2,5 liter. Monter åpent luftfilter, effekt anlegg og chip. Dermed har du en fin motor som er fin å dra camping-vogn med, sterk som f... i bunndraget!! BCB i Brumundal har mye fint til volvo, men jeg tror ikke de har så me motordeler. Men de har chip og en del annet knask. Trim uten turbo er det beste Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 Men, er det noen som har prøvd med Pentaveiv? Takk så langt. MvH WB Ser du er interessert i å prøve pentaveiv, hoved poenget med den er at den er laget til båtmotorene til volvo, og derfor har den lengere slag, men da må du samtidig sette inn kortere stempel. Det billigste og beste for deg ville vært å få tak i en turbomanifoil og turbo. Manifoild har jeg tilsalgs, og en turbo for du pent b rukt til ca 2000 (garret t3) eksos kan jeg også skaffe deg billig. Siden du har en lavkomp motor kan du godt kjøre med rundt 1bars trykk da har du fort 200++ hk i kjerra di.. Vil du ha noe litt mer skuddsikkert som holder en stund så setter du bare trykket ned til rundt 0.5bar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå