Ed Hunter Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 Hei! Venter på at Telenor skal aktivere adsl-linjen min (16. april), har fått allt av utstyr inkludert den WLAN-pakken. Har då eit lite praktisk spørsmål: Har isdn frå før, boksen er i tredje etasje. Alle etasjer har veggutak med doble rj45-kontakter (eine merka "Isdn" og andre "analog") Her kjem mitt problem: Kan eg som er i første etasje koble til modemet og det som følger med nede på rommet mitt? Har som sagt de doble-uttakene i veggen... Eller må modemet + splitter være koblet til boksen?? Boksen er ein standard NT1 frå Telenor. Takker for all hjelp Mvh Espen Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 ---------------> ISDN boks Linje fra Telenor ---> Splitter ---------------> ADSL modem -----> Ruter Du må kople av "linje inn" til NT boksen og kople denne inn i splitteren , tilbake fra splitteren til NT boksen's "linje inn" . Modemet skal koplet til splitterens andre uttak. Stikkontaktene dine i huset blir som før .= Telefon . Siden du har wlan pakke spiller det jo ingen rolle at wlan ruteren og adsl modemet må plasseres der NT boksen/splitteren er . Ellers må du nok kople og kable litt . Lenke til kommentar
Ed Hunter Skrevet 10. april 2004 Forfatter Del Skrevet 10. april 2004 ---------------> ISDN boks Linje fra Telenor ---> Splitter ---------------> ADSL modem -----> Ruter Du må kople av "linje inn" til NT boksen og kople denne inn i splitteren , tilbake fra splitteren til NT boksen's "linje inn" . Modemet skal koplet til splitterens andre uttak. Stikkontaktene dine i huset blir som før .= Telefon . Siden du har wlan pakke spiller det jo ingen rolle at wlan ruteren og adsl modemet må plasseres der NT boksen/splitteren er . Ellers må du nok kople og kable litt . Takk takk! Var vel som eg frykta då... Poenget med å ha modem på rommet var at eg vil helst ha routeren ståande i nærheten som eg i tillegg til å koble med kabel (har bare 11 mb/s wlan) kunne bruka den innebygde 4-porters switchen til noko nyttig. Neste spørsmål Når eg no sit i første etasje med den trådløse usb-adapter-saken og modem er koblet til boksen i tredje. Kor mykje har hastighet frå meg til routeren i tredje etasje å sei når eg skal på internett? Viss eg har litt støy på signalet, og linja mi som er på 1020/256, vil den tape seg frå routeren til min maskin? Litt dårlig forklart kanskje... Takker for svar Lenke til kommentar
davidnorway Skrevet 10. april 2004 Del Skrevet 10. april 2004 Internett hastigheten blir ikke nevneverdig redusert hvis det er det du lurer på... Du må huske på at med 11 Mbit WLAN vil du oppnå mye høyere hastighet enn med ADSL tilkoblingen din, så det er ADSL'en som er flaskehalsen... Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 10. april 2004 Del Skrevet 10. april 2004 Vel i et trehus på U+1+2 etg skal det ikke være noe problem . Dere burde vel prøve å legge / flytte NT boksen ned til deg. Eller kable ethernett utakene rundt til stedene i huset fra ruteren slik at det blir et lokalnett . Ellers hvis du er finger ferdig kan du kople splitterens adsl-modem uttak inn i ISDN-lednings nettet på pinne 1+2+7+8 i isdn kablene for å ta det ut nede i kjelleren , og sette modemet der . Hvis du trekker ut en ISDN telefon RJ kontakt vil du se at , av de 8 trådene er de de fire i midten som brukes til ISDN telefon .(pinne 3+4+5+6) De andre er ubrukt og du kunne ta ibruk disse for å kjøre adsl modemets trådpar ned til deg . ..... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå