Gå til innhold

Panasonic DMC-FZ10 fokus?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg ser at det er flere som nå har kjøpt Panasonic DMC-FZ10, kameraet jeg går å sikler etter...

Kanskje en av dere kan hjelpe meg... Eneste som stanser meg fra å kjøpe er at jeg er usikker på hvor godt kameraet fokuserer i situasjoner med lite lys. (Siden det ikke finnes noen hjelpelampe)

Hadde tidliggere et Nikon Coolpix 5700, og slet veldig med at kameraet ikke klarte å finne fokus når det var lite lys. F.eks hvis du skal ta bilde innendørs på kveldstid, det ble tilslutt et så stort problem at jeg solgte kameraet.

Har idag et Casio Z4 og det finner fokus i mye mørkere situasjoner enn 5700 gjorde, selv om Z4 ikke heller har hjelpelampe.

Hvordan er DMC-FZ10 på dette området?

Mvh C

"Savner ZOOOOM!

Endret av Casle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har bare et par ukers erfaring med fz10, men sålangt har ikke fokusen vært noe problem i low light situasjoner.

Optikken i kamera er jo spesiellt lysfølsomt på dette kamera, noe som i følge tester og reviews gjør at man kan ta pene bilder, selv med dårlig lys.

Eneste problemet jeg har hatt med lite lys, er at det er vanskelig å se på lcd og evf skjermene om ting faktisk er i fokus da men (kjent problem med mange kamera etter det jeg har forstått).

[edit]

Tok noen bilder med kamera på badet med kun et telys som lyskilde for å teste litt, benyttet ikke nattfoto funksjonen her, men "P" som vistnok setter blender osv selv ut i fra forholdene.

Ved nattfoto må man benytte tripod til da blenderen stod åpen i 3-4 sekunder.

Uansett, sikkert mye som kan forbedres på bildet under, synes selv bildet var litt for grovt og kanskje litt rødt (hvitbalanse?). Men det er ting man kan stille selv etterhvert som man kjenner kamera bedre, det virket i allefall som om fokusen ikke hadde noe problemer, pga blendertid (1/4 sekund) kunne det være problematisk å holde kamera helt i ro, derfor måtte også en del bilder forkastes, derfor anbefales det litt mer enn ett telys ;)

Bildet viser en Gilette deodorant (sort) som står med "ryggen" mot et speil, det er denne som skal være i fokus. Lyskilden befinner seg 30-40 cm unna i form av et telys.

ISO 50, litt zoom tatt fra et par meter uten tripod.

Picture_015a.jpg

Ukomprimert: http://medlem.spray.se/knackerman/images/Picture_015.jpg

Sikkert mye å jobbe med her, men kamera klarer i allefall å fokusere?

[/edit]

Endret av znapper
Lenke til kommentar

Hmm, det ser ganske bra ut. :yes: Jeg hadde ikke funnet fokus med mitt gamle Nikon 5700 med kun et telys 30 cm unna...

Hvordan fungerer den manuelle fokusen? Er det lett å finne fokus selv?

Går det å bruke den i mørke situasjoner? Eller blir da bildet på skjermen og EVF'en for mørke?

Mvh C

Lenke til kommentar
Hmm, det ser ganske bra ut.   :yes:  Jeg hadde ikke funnet fokus med mitt gamle Nikon 5700 med kun et telys 30 cm unna...

Hvordan fungerer den manuelle fokusen? Er det lett å finne fokus selv?

Går det å bruke den i mørke situasjoner? Eller blir da bildet på skjermen og EVF'en for mørke?

Mvh C

Ser på den ukomprimerte versjonen av bildet, at det sansynligvis hadde blitt noe skarpere med tripod ved så lite lys, men i editert versjonen (400*600) ser det ok skarpt ut.

Tror kanskje det er noe lettere å benytte den manuelle fokusen, da lcd og evf skjermene blir dimmet en del etter at kamera har funnet fokus automatisk, når det er lite lys.

Dersom objektet er såppass lyst at man kan se det i evf/lcd vil man muligens kunne stille inn fokus ganske godt selv (man har også en manuell trigger, slik at kamera gjør en automatisert fokus for deg som du så kan utbedre videre ved å vri på fokuseringsringen).

Men uansett er jo ett av ankepunktene med dette (og andre) kamera at lcd og evf skjermene er vanskelige å se i mørke...så det kommer nok mye ann på hvor lite lys det er snakk om, har man lysere steder på et objekt man tar bilde av, tror jeg man lett kan benytte dette for å få bra manuell fokus.

Endret av znapper
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...