Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tuning Av Audi A4 1.6, 97 mod


Anbefalte innlegg

Heisann, kjører for tiden en Audi A4 med 1.6 liters motor. Veldig fin bil, men du verden så daff den er når man vil litt fort frem.

 

Finnes det noen måte å trimme bilen på? Vet ikke hvor mye chip-trimming vil hjelpe ettersom det ikke er turbo, men det må da finnes en måte å frigi noen ekstra gamper?

 

Legg gjerne ved linker til steder på østlandet som kan slikt :) (Aller helst i nærheten av Drammen-Oslo ;))

 

Edit: Bilen har ca 105hk nå, 15-20hk ekstra hadde vært genialt men det er kanskje for mye forlangt?

Endret av benjamin84
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan alltids chippe den, bytte luftfilter og eksos, men får nok ikke mer enn 10-15hk. Og da har du brukt 10000,-

 

Det er dyre hk det. If u can't race it, style it. ;)

Hehe, 10.000 kroner blir nok litt i meste laget ja, da blir det heller DVD spiller og generellt oppgradert lyd ;)

 

Men er prinsipiellt imot biler som ser raskere ut enn de er, så noe styling blir det ikke (utenom et sett med 17" felger da), med mindre jeg får noen ekstra hester ut av bilen :yes:

Lenke til kommentar

Det lønner seg rett og slett ikke på denne motoren. Det er en lav-effekts motor i utg.punktet som ikke er særlig trim-villig. Og dersom du skal bytte det i tillegg til de andre mod'ene, blir det jo enda dyrere. Og du får veldig lite igjen for det.

 

Som han selv har skjønt, bruk pengene på noe annet morsomt. :) Jeg har feks dvd og skjerm i bilen selv. Kjøpe?

Lenke til kommentar

Ja ser ut som det blir en mer cruising orientert bil det her ;) Den går jo raskt nok i og for seg, men mangler bare det lille skyvet som skal til for at det blir litt artig med gasspådrag.

 

Får se hva jeg får opparbeidet av penger til sommeren, ikke helt utenkelig at det blir DVD spiller med pop-out skjerm eller noe i den duren!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

1.6l motoren er det fint lite man kan gjøre med, men ett godt eksosanlegg med ett pent enderør kan jo være greit for utseendets skyld og. Og hvis du først skal ha felg til A4, så kjøp noe større enn 17" a? ;) 19" går jo så fint på :D Senking er heller ikke å forakte om man skal koste på seg å gjøre bilen litt penere å se på :yes:

Ellers er vel litt småstyling ikke dumt for utseende iallefall, uten at bilen trenger å se ut som en racer for det.

 

Men lyd i bilen er ikke å forakte det heller nei :D

 

Magnus

 

EDIT: trykkleifs

Endret av RaZoR_
Lenke til kommentar
1.6l motoren er det fint lite man kan gjøre med, men ett godt eksosanlegg med ett pent enderør kan jo være greit for utseendets skyld og. Og hvis du først skal ha felg til A4, så kjøp noe større enn 17" a? ;) 19" går jo så fint på :D Senking er heller ikke å forakte om man skal koste på seg å gjøre bilen litt penere å se på :yes:

Ellers er vel litt småstyling ikke dumt for utseende iallefall, uten at bilen trenger å se ut som en racer for det.

 

Men lyd i bilen er ikke å forakte det heller nei :D

 

Magnus

 

EDIT: trykkleifs

Grunnen til 17" felgene er først og fremst at jeg ikke har råd til større :blush:

Når det er sagt så har jeg en følelse av at 19" felger med sportsfjæringa som er på bilen blir noe ukomfortabelt ;)

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Som andre har sagt, 1.6 er ikke noe å trimme på. Og om du synes den er slapp med 17" på, vent til du prøver med noen støpte 19"... Første gange en venn kjørte A3 1.8TQ'en sin med 18" RS4-kopier trodde han MAF'en hadde gitt opp, eller at brekket sto på :hmm:

 

Veide felgene og kom frem til 24kg/stk med dekk... tydeligvis støpt i loddetinn de der :D

Lenke til kommentar
Effektanlegg og Chip er enklest, du kan jo fjerne katalysatoren (den dreper mye effekt ass), men det er ikke så mange som forsvarer Norges lover som blir glade hvis du blir stoppet da hehe

Hva er vitsen med å gjenta seg selv her hele tiden, sikkert 4 stk som har skrevet eksos og chip.

 

Alle som har 1 finger innenfor bil vet at 1,6 liters motorer fra Audi ikke kan hjelpes, dette blir samme som å skulle trimme opp en polo 1,2 liter... Det er bare å kaste penger ut av vinduet uansett hva du gjør med tanke på effektuttak.

 

Og en annen liten ting som er kjekk å huske på er at katen ikke voldtar bilen for effekt, hvis du fjerner denne merker man knapt nok noen forskjell, så ikke tro det er som å kuler og krutt å ta ut katalysatoren, bare en overdrivelse på slike biler.

 

Mitt tips er å drite lang masj i det og vente til du får en bil som er "verdt" å begynne å tune. En annen ting som også er å ta med i regnestykket er at det er kulest å gjøre det fullt ut, å chipe en bil samt bytte litt småtteri her og der er ikke å tune, det er bare små oppgraderinger. (I min bok)

 

Uansett, lykke til, hadde gått for dvd selv

Lenke til kommentar
Effektanlegg og Chip er enklest, du kan jo fjerne katalysatoren (den dreper mye effekt ass), men det er ikke så mange som forsvarer Norges lover som blir glade hvis du blir stoppet da hehe

Hva er vitsen med å gjenta seg selv her hele tiden, sikkert 4 stk som har skrevet eksos og chip.

 

Alle som har 1 finger innenfor bil vet at 1,6 liters motorer fra Audi ikke kan hjelpes, dette blir samme som å skulle trimme opp en polo 1,2 liter... Det er bare å kaste penger ut av vinduet uansett hva du gjør med tanke på effektuttak.

 

Og en annen liten ting som er kjekk å huske på er at katen ikke voldtar bilen for effekt, hvis du fjerner denne merker man knapt nok noen forskjell, så ikke tro det er som å kuler og krutt å ta ut katalysatoren, bare en overdrivelse på slike biler.

 

Mitt tips er å drite lang masj i det og vente til du får en bil som er "verdt" å begynne å tune. En annen ting som også er å ta med i regnestykket er at det er kulest å gjøre det fullt ut, å chipe en bil samt bytte litt småtteri her og der er ikke å tune, det er bare små oppgraderinger. (I min bok)

 

Uansett, lykke til, hadde gått for dvd selv

For no tullprat, ikke kritiser andre når du faen ikke kommer med noe bedre selv :nei:

Lenke til kommentar

Tullprat???

 

For det første er jeg lei av gjentagelse på alle forum rundt om, har noen sagt det så er det ikke gjevt å stå å gjenta hva andre har sagt ved mindre man faktisk har noe å tilføye, da blir det bare masse gjentagelses poster.

 

Ellers opplyste jeg om at fjerning av caten vil resultere i mer bråk og vil ha en heller liten innvirkning på motoren.. Dette var da News...

 

For de som tror at filter + eksos gir deg 10% effektøkning på en 1,6 liters sparemotor, ja dere må tro om igjen.

Lenke til kommentar

En ting som er greit og huske, ser flere nevner luftfilter. Ikke kjøp deg confilter. Hvis du skal ha confilter må du også sørge for at lufta som går gjennom det åpne filteret er kald. Putter du det bare rett under panseret vil du fore motoren med masse alt for varm luft. Så da må du laget et slags skjold mot den varme lufta, og få ført inn kald luft utenfra.

 

Eventuelt kan du kjøpet et K&N/Piper Cross insattsfilter (vet ikke om piper har slikt)

Lenke til kommentar
Går denne Audien skikkelig dårlig i oppover bakker? Har hørt om det på andre forum.. Er dette sant?

Ja. Motoren i A4 1.6 er tam så det holder.. Har kjørt denne bilen i litt over 3 år, og da jeg begynte å kjøre Golf 4 TDi istedet, så ble jeg nesten tatt i laserkontroll (tak gud for gode bremser) da jeg skulle kjøre forbi..

 

Ikke bare er motoren tam, men det er noe feil (kan være bare den jeg kjørte) på girutvekslingen, det er for langt sprang mellom 2. og 3. gir..

 

Men bilen er pen! Noen større felger, litt senking er alt som skal til for å gjøre den penere enn snittet..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...