Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
topic:

verdane er og blir kongen av skjermen i mine øyne

evt verdana. ;)

Verdana, Trebuchet MS, Arial, Tahoma er alle bra.

Aldri brukt noen andre selv (med vilje).

Som sagt kommer det helt og holdent an på designet den skal brukes sammen med, men de fleste av disse passer mer eller mindre til det meste. :thumbup:

EDIT: Hysj, ePsiLON. :p

Endret av PoleCat
Lenke til kommentar
HalTan: hav er det med deg og idiotposter for tiden? Skjerp deg litt a - begynner å bli lei

Si det... tar det som en advarsel, uten å gå mer inn på det.

(kjedsomhet...)

Anyhoo, poenget her er vel at typografien må måles opp imot selve sidedeisgnet. Det finnes ingen fasit for hva som er god fontbruk, men det finnes noen (uskrevne) retningslinjer:

• Hold deg unna Times New Roman og andre serif-fonter, spesiellt om de skal være relativt små i størrelse. Som overskrifter kan disse (i noen tilfeller) forsvares, i tilfeller der brødteksten er i times new roman (eller annen serif-font) er saken en helt annen. Disse fontene har en lei evne til å bli slitsomme å lese, masete rett og slett, pga alle de forstyrrende elementene (serif'ene), dette gjelder spesiellt i størrelser under 12. Prøv å holde deg unna disse så mye som mulig, er mitt tips.

• Det viktigst med typografien er at den skal være godt leselig, på lesbarhet er det få som slår Verdana, in my opinion. Gå i hovedsak for en font med rene linjer og helst en som skalerer godt.

• Fontvalget KAN også knyttes opp imot f.eks fonten brukt på grafiske elementer. Dersom man f.eks bruker en litt fancy font i header, kan det hende at Trebuchet passer fint inn, hvem vet? Dette er fremdeles en vurderingssak :) Ikke vær redd for å spørre her inne om du er i tvil!

• Aldri, aldri, ALDRI bruk Comic Sans, ALDRI. Styggere font skal du lete LENGE etter...

:)

Lenke til kommentar
Hold deg unna Times New Roman og andre serif-fonter, spesiellt om de skal være relativt små i størrelse. Som overskrifter kan disse (i noen tilfeller) forsvares, i tilfeller der brødteksten er i times new roman (eller annen serif-font) er saken en helt annen. Disse fontene har en lei evne til å bli slitsomme å lese, masete rett og slett, pga alle de forstyrrende elementene (serif'ene), dette gjelder spesiellt i størrelser under 12. Prøv å holde deg unna disse så mye som mulig, er mitt tips.

Enig med deg i at antikvaskrifter er vanskelige å lese når de blir små. Men ellers så er jo disse fontene laget slik fordi de gjør lesingen lettere. Det kommer av at seriffene leder øyet langs linjene som karaktriserer bokstaven.

Lenke til kommentar

Might be, men det funker tydeligvis ikke, ihvertfal ikke iforhold til f.eks Verdana. Jeg, personlig, har +1.25 brillestyrke, dette betyr ikke at jeg bruker briller, tvert imot, jeg ser faktisk meget godt, men øynene anstrenger seg mer når jeg leser (burde bruke lesebriller, men det suger...). Anyhoo, jeg merker at det er mer anstrengende å lese antikvaskrifter (eller serif-fonter om du vil..) enn sans-serif-fonter, marker det GODT.

Lenke til kommentar
Enig med deg i at antikvaskrifter er vanskelige å lese når de blir små. Men ellers så er jo disse fontene laget slik fordi de gjør lesingen lettere. Det kommer av at seriffene leder øyet langs linjene som karaktriserer bokstaven.

På papir. Dette gjelder trykk, ikke skjerm

Notarget: Shruti er ikke en standardfont, og er derfor ikke å anbefale

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...