Haraldson Skrevet 9. april 2004 Forfatter Del Skrevet 9. april 2004 (endret) for å gjøre det litt lettere å forstå kan jeg prøve å forklare hver enkel kode sin funksjon:width: 100px; -Forteller oss at bredden på denne boksen er 100px (pixels) height: 100px; -Forteller oss at høyden på denne boksen er 100px; border: 1px soild #000; -Denne koden gir boksen en "ramme" som er 1px tykk, linjen er vanlig og at fargen på linjen er #000 (svart) Alt dette tilsammen gir oss en boks som er 100x100 px med en svart ramme rundt Dette er jeg jo kjent med fra HTML ellers. Lurer egentlig bare på hvordan man skriver inn i CSS-fila for at det skal virke. Nå som den diven " har class="noob" ", blir det i CSS-en bare "noob { kode osv } ? Endret 9. april 2004 av NMI on XTC Lenke til kommentar
Knebba Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 (endret) i html fila (f.eks index.html): <div class="noob"> Jeg er 1337 i CSS </div> i CSS fila(f.eks stil.css) .noob { font-size: 12px; color: #808080; width: 100px; } du har vel <link rel="stylesheet" type="text/css" href="stil.css"> mellom <head> og </head>? ( <head> <title>Css 1337</title> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="stil.css"> </head> ) Endret 9. april 2004 av kennteh Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 Hehe det er vel egentlig ikke så vanskelig Men du er på rett spor nå. Tips: prøv deg fram og les på www.w3schools.com sammtidig! Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 9. april 2004 Forfatter Del Skrevet 9. april 2004 ja! det er helt riktig! se der du, det var jo ikke vanskelig en plass ;) Ok... Så id og class er ikke viktig, det er bare for at programmereren skal kjenne igjen i kodinga? Eller er jeg på jordet igjen? Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 9. april 2004 Forfatter Del Skrevet 9. april 2004 i html fila (f.eks index.html): <div class="noob"> Jeg er 1337 i CSS </div> i CSS fila(f.eks stil.css) .noob { font-size: 12px; color: #808080; width: 100px; } ...og der var svaret på min forrige post. Da kan jeg kanskje "move on"! Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 id og class er vel bare hjelpemiddler som funker linkt. Prøv å bruk dem for å holde orden over kodinga di. Prøv også å bruk id="" fast. Det er vel det som er meningen Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 9. april 2004 Forfatter Del Skrevet 9. april 2004 OK! Nå har jeg fått lagt bakgrunnsfarge + tekstfarge på div-en. Ikke dårlig! Lenke til kommentar
emil_ Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 Når du leter etter CSS-koder og slikt kan det være kjekt å ha denne tilgjengelig: http://www.w3.org/TR/CSS2/propidx.html som er en oversikt over alle CSS egenskapene. Det er også smart å validere koden hvis du er i tvil om noe. For eksempel hvis du hadde prøvd den kodesnuttent som smoothie viste deg tidligere så hadde du sikkert merket at bakgrunnsfargen ikke ble lys eller mørk når du tok class="lys" eller class="mørk", det skyldes at egenskapen backgroundcolor ble satt, men dessverre så er det ingen egenskap i CSS som heter backgroundcolor, men background-color. Så hvis du er i tvil om stilarket ditt er rett så bør du validere det. Dette var bare ett eksempel på hvor smart det er å validere når du er i tvil Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 Kun en menskelig feil, men det med validation er kjekt. Å bruke Valid HTML og valid CSS må være det beste man kan gjøre innen webdesign Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 (endret) eg har en navigator div. inni denne er det linker. problemet er at hver link lager seg en ny linje. men eg vil ha alle på samme linje! (håper noen forstod me nå ) CSS: div#navigator { height: 13px; background: url(Images/ImgSet-V2/navigator_bg.png) no-repeat; vertical-align: bottom; text-align:left; } a.LinkHome { background: url(Images/ImgSet-V2/Buttons/Home.png) no-repeat; width: 54px; height: 14px; display: block; } HTML: <div id="navigator"> <a href="#" class="LinkHome"></a><a href="#" class="LinkHome"></a> </div> Koselig at du kommer og spør i posten min, TLZ ( ) ble litt unødvendig å starte ny, haddde opprinlig tenkt å poste i kafeen men så var det jo en post om akkurat det temaet eg holdt på med... Endret 10. april 2004 av TLZ Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 9. april 2004 Forfatter Del Skrevet 9. april 2004 Koselig at du kommer og spør i posten min, TLZ ( ) Lenke til kommentar
Knebba Skrevet 10. april 2004 Del Skrevet 10. april 2004 display: inline; da lager de ikke ny linje Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 10. april 2004 Forfatter Del Skrevet 10. april 2004 Ok... Nå har jeg fått leika meg litt med diverse CSS-koder og sånt. Jeg sitter fremdeles med en del spørsmål: - Hvordan kan jeg plassere div-ene best mulig? - Kan jeg ha flere celler i en div, sånn som jeg kan i en tabell? - Dette med id og class... Sett at jeg har én side som jeg skal ha flere div-er på. Skal jeg da skrive lik id på alle, men forskjellig class? Omvendt? Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 10. april 2004 Del Skrevet 10. april 2004 (endret) http://css.absentvoid.com - Hvordan kan jeg plassere div-ene best mulig? Les litt om Posisjonering. - Kan jeg ha flere celler i en div, sånn som jeg kan i en tabell? Ja, men bruk en tabell om det er tabulær data som skal settast opp. Til layout derimot, bruk div's. - Dette med id og class... Sett at jeg har én side som jeg skal ha flere div-er på. Skal jeg da skrive lik id på alle, men forskjellig class? Omvendt? http://css.absentvoid.com/norsk/index.php?...e=grunnleggande Endret 10. april 2004 av arve87 Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 10. april 2004 Forfatter Del Skrevet 10. april 2004 (endret) Etter å ha lest den artikkelen skjønner jeg ennå ikke hvorfor id skal bli brukt... Man kan altså bare bruke id en gang... Hva er det man bruker id til i et vanlig HTML-dokument? body id? Spør en hel del her, men dette er jo et forum Edit: Bra og fin side forresten, arve87! Endret 10. april 2004 av NMI on XTC Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 10. april 2004 Forfatter Del Skrevet 10. april 2004 Så også gjennom posisjoneringskodene på WC3Schools. Der stod det ikke hvordan man midstiller osv. Hvordan blir det? Gjøres med "en annen" <div align></div> i HTML-en, eller gjøres det i CSS? Jeg oppdaga også at dersom jeg skrev inn position:absolute ...kunne jeg flytte div-en som et layer (?) (I DreamWeaver) Det kunne jo være aktuelt i høyden, istedenfor å skrive <body topmargin=".. osv.? Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 10. april 2004 Del Skrevet 10. april 2004 (endret) display: inline; da lager de ikke ny linje nei, da lager ikke ny linje i IE og Opera... men i Mozilla så forsvinner linkene helt http://css.absentvoid.com Helt genial den, men det vel først og fremst source'n til siden og ikke tutorialen i seg selv eg lærte av Endret 10. april 2004 av TLZ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå