Torjus Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 (endret) Jeg har domene hos start.no og .tk (http://home.no.net/fuzzy2 | www.fuzzy2.tk Og jeg vet jeg kan ha PHP men ikke msqul22bb eller no sånt Men hvordan begynner jeg? Jeg har alltid brukt frontpage men må jeg gå nå over til Dreamwaver? Finnes det en VELIDG enkel metode å gjøre det på (+ med litt kult design?) Jeg har lyst på noe sånt design: http://www.dan1el.net http://www.win-xp.no Dere skjønner sikkert *Venter spent på svar* Mhv fUzZy^ (Jeg skal bestille .no domene med webhotel i mai (kanskje, hvis dere hjelper meg med et kult desing som alle kan ha nytte av ) edit: husk å bruke et bedre emnefelt til neste gang Svar: kk, er litt vansklig med alle disse rare emnene her i forumet ) Endret 9. april 2004 av FuZzY^ Lenke til kommentar
LoS Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 Man designer jo ikke i php dessuten, tror msqul2bb skal være MySQL ? Lenke til kommentar
Torjus Skrevet 9. april 2004 Forfatter Del Skrevet 9. april 2004 Man designer jo ikke i php dessuten, tror msqul2bb skal være MySQL ? Mente oppsett... (av meny, poll, nyheter osv) Det det het ja Lenke til kommentar
LoS Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 Vel, skal du lage dine egne mener du? Ellers så veit jeg om ett veldig greit portal system du kan bruke som ikke bruker MySQL Bare finne link, eller så kan du sjekke http://www.hotscripts.com etter forskjellige ting du vil ha, har utrolig mye flott der Lenke til kommentar
Knebba Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 php har forsåvidt ingenting med design å gjøre.. du kan programere php i frontpage, dreamwaver, notepad osvosv Lenke til kommentar
P.K. Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 http://www.php.net/ har veldig gode ressurser og funksjonsoversikt. Også introduksjons tutorialer.. Lenke til kommentar
LoS Skrevet 10. april 2004 Del Skrevet 10. april 2004 http://www.php.net/ har veldig gode ressurser og funksjonsoversikt. Også introduksjons tutorialer.. Jupp, søker man i "functions" delen så finner man alt! php.net Lenke til kommentar
nAD Skrevet 10. april 2004 Del Skrevet 10. april 2004 har selv stjelt litt css av daniel.. hey don't jugde me because i'm so cute.. Men har endelig skrevet min egen side nå! Men det er bare og se på kode og slikt så finner du utav det dan1el har bare brukt css til designet sitt, easy as hell.. Lenke til kommentar
Knebba Skrevet 10. april 2004 Del Skrevet 10. april 2004 (endret) *2 Endret 10. april 2004 av kennteh Lenke til kommentar
digiconsult Skrevet 10. april 2004 Del Skrevet 10. april 2004 Jesper ga meg en god side hvor man lærer seg det meste inne webdesign.... noen som har noen forslag på hva det kunne være? jeg er liksom i litt fei land til å kunne kontakte han nå... Lenke til kommentar
joffar Skrevet 10. april 2004 Del Skrevet 10. april 2004 http://www.w3schools.com/ kanskje Lenke til kommentar
joffar Skrevet 10. april 2004 Del Skrevet 10. april 2004 (endret) Edit dobbelt post.... Endret 10. april 2004 av joffar Lenke til kommentar
JButton Skrevet 10. april 2004 Del Skrevet 10. april 2004 Jeg har domene hos start.no og .tk(http://home.no.net/fuzzy2 | www.fuzzy2.tk Og jeg vet jeg kan ha PHP men ikke msqul22bb eller no sånt Men hvordan begynner jeg? Jeg har alltid brukt frontpage men må jeg gå nå over til Dreamwaver? Du må gjøre som de fleste andre, begynn med å kjøpe en bok som er for begynnere. Du finner mange gode bokanmeldelser på www.sourcecode.no Lykke til Lenke til kommentar
Nervetattoo Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 (endret) Begynte de fleste med en bok da? Er i tvil om den ja. Begynte selv med tutorials på nettet, har til dags dato ikke kjøpt en bok om html, css, php eller mysql. Nettet er en fin ting. PHP kan du programmere i en hvilken som helst tekst editor(merk, en editor som lagrer innhold som ren tekst). Dreamweaver, frontpage, notepad. Det anbefales derimot at du bruker(for php) en ren tekst editor med farger for koder(code highlighting). Personlig bruker jeg WinSyntax fra ariesoft. Gratis php, html, css editor for windows. Men let litt rundt og finn din favoritt. Som andre sier her, PHP er ikke for design. PHP er: Et web skripting språk. PHP files eksveres såkalt "run time", dvs, når filen/skriptet blir kalt, som oftest gjennom en web leser av en bruker på siden din. I motsetning til programerings språk som c/c++ som må kompileres, dvs, koden må skrives om til maskin kode først. Dvs at du kan bare lage en php fil og lagre den til web serveren og den er klar til bruk. PHP står for Pre Hypertext Processor/PHP Hypertext Processor. Når en PHP fil kjøres blir filen ikke lest av web leseren men av php.exe som utfører koden som står i filen, deretter kan for eksempel html koder, eller ren tekst sendes til leseren. Ut i fra den beskrivelsen skjønner man at PHP blir som en slags ryggrad til siden, som kan gjøre siden "smart" i stedet for statisk og "dum". Når det gjelder design bruker man html og css(det er i hvertfall hva man BØR benytte). HTML er for strukturen og databehandlingen. CSS er for selve designet eller layout. Alt av farger, størrelser og utseende settes med CSS koder som referer til HTML elementer. MySQL er en database, My Structured Query Language. MySQL, eller andre SQL databaser(som MsSQL og PostgreSQL) bruker man til og lagre data i, det være brukerdata, statistikk, innhold til siden, whatever. Noen linker som kan hjelpe deg i gang med PHP/MySQL: php.net (Den offisielle siden) PHPFreaks Zend Devnetwork PHPBuilder Noen linker som kan hjelpe deg med HTML/CSS: w3schools alistapart meyerweb w3c (De som setter web standardene, html/css bibelen med andre ord) Håper dette var litt oppklarende til hvilke spørsmål du enn måtte sitte med. Skulle gjerne gitt deg flere linker men sen natt og orker bare da de jeg har i hodet. Om du skulle ønske mere hjelp så si i fra, en av de beste ressursene innen både php og html er akkurat dette forumet(html i webdesign forumet da). Mye kompetente folk i begge. Så bare spør. Og forhåpentligvis kan vi håpe at du om en liten stund selv er en frelst PHP'er Edit: Glemte w3c linken, doh! Endret 11. april 2004 av Findus Lenke til kommentar
Torjus Skrevet 16. april 2004 Forfatter Del Skrevet 16. april 2004 (endret) Jeg har lest litt på php.no og lest, men sånn som jeg forstår det så må jeg SKRIVE hjemmesiden, istedenfor å lage den! Slik som dette: <?php $storeDir = '/home/tyken/web/www.tyken.net/images/'; $maxFileSize = 100;//i KBytes $contentTypes = array('image/jpeg', 'image/gif', 'image/png'); ?> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"> <html> <head> <title> :: php.no - Filopplasting</title> </head> <body> <?php Er det ikke mulig å LAGE php i frontpage eller Dreamwaver 2004? edit: Jeg ser jo oppsettet til www.hw.no, akvariet.nu , win-xp.no... Oppsettet er jo nesten det samme, med knapper,menyer og nyhetsbarer! Jeg vil/kan også ha sånn men jeg vil ikke sitte å skrive koder hele dagen! Hjelp? www.hw.no og alle de må jo ha gjort noe enkelt ferdig laget eller noe siden alle nesten har det samme? Endret 16. april 2004 av FuZzY^ Lenke til kommentar
Torjus Skrevet 16. april 2004 Forfatter Del Skrevet 16. april 2004 Jeg leste litt mer nå... Jeg har alltid trodd at PHP er sånn text og design jeg! Men hvordan lager man designet da? Som disse sidene? Lenke til kommentar
LoS Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Jeg leste litt mer nå...Jeg har alltid trodd at PHP er sånn text og design jeg! Men hvordan lager man designet da? Som disse sidene? Man bruker vanlig (x)html, som man kan lage i frontpage hvis man vil Lenke til kommentar
Nervetattoo Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Det står da ganske godt beskrevet i min forrige post. Lenke til kommentar
eXZire Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 [Offtopic] Dæven! Bruker du også WinSyntax Findus? Beste som finns Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå